سایز متن   /

 دادستانی استانبول از طریق وزارت دادگستری ترکیه، خواهان دستگیری فتح الله گولن در پنسیلوانیای آمریکا شد.

به گزارش کوردپاریز، به نقل از خبرگزاری آناتولی، دادستانی استانبول از طریق اداره کل حقوق بین المللی و روابط خارجه وزارت دادگستری ترکیه خواهان دستگیری گولن توسط مقامات قضایی آمریکا شد.

جان تونجای، دادستان دفتر تحقیقات درمورد تروریسم و جرایم سازمان یافته استانبول در نامه خود به مقامات قضایی آمریکا نوشته است: با توجه به احتمال فرار گولن پیش از اعاده به ترکیه، خواهان دستگیری وی شده است.

دادستانی استانبول با اشاره به توافق نامه استرداد مجرمین و همکاری قضایی بین ترکیه و آمریکا، با ادعای اینکه فتح الله گولن سرکرده سازمان تروریستی «فتو»، است، تاکید کرده وی با اتهاماتی از قبیل تلاش برای سرنگونی دولت، نقض قانون اساسی، اقدام به ترور رئیس جمهور، بمباران مجلس، تخریب اموال عمومی و شخصی، دست داشتن در کشته و زخمی کردن دهها نفر در کودتای نافرجام، روبروست.

دادگاه کیفری شماره ۲ استانبول نیز پنجشنبه گذشته، فتح الله گولن را به تشکیل ساختار موازی دولت و سازمان تروریستی فتو و دادن دستور به مزدوران خود در درون ارتش ترکیه در شامگاه ۲۵ تیرماه گذشته به شورش و قیام علیه دولت قانونی آنکارا و دست زدن به کودتا متهم کرده و دستور دستگیری وی را داد.

فتح الله گولن بیش از۱۵ سال است در پنسیلوانیای آمریکا به سر می برد و ترکیه تاکنون موفق نشده است مقامات آمریکایی را به تحویل وی به این کشور متقاعد سازد.

درحالیکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفته است آمریکا باید یا ترکیه و یا گولن را ترجیح دهد، بینالی یلدریم نخست وزیر نیز امروز گفت: گزینه دیگری درخصوص اعاده گولن نیست و باید او به ترکیه تحویل داده شود. مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز تاکید کرده است تحویل ندادن گولن به ترکیه تاثیر بسیار منفی در روابط آنکارا – واشنگتن خواهد داشت.

یلدریم امروز در گفت و گو با اصحاب رسانه ها اعلام کرد یک هیات حقوقی از آمریکا در آستانه سفر ۲۴ اوت جاری جو بایدین معاون رئیس جمهوری آمریکا به ترکیه، به آنکارا خواهد آمد تا درخصوص پرونده اتهامات گولن و اعاده وی به این کشور گفت و گو کند.
او گفت : در مواضع آمریکا در این زمینه نرمش دیده می شود.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی