- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

دیدار برهم صالح و جهانگیری

به گزارش کوردپاریز بە نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری دیروز -دوشنبه- در دیدار «برهم صالح» معاون دبیرکل اتحادیه میهنی و نخست وزیر سابق اقلیم کردستان عراق گفت: عراق کشوری ثروتمند است و امیدوارم با برقراری ثبات و امنیت در این کشور، فرصت توسعه آن فراهم شود و به یکی از کانون های توسعه در منطقه تبدیل گردد.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه نقش نیروهای پیشمرگه و نیروهای نظامی و مردمی عراق علیه تکفیری ها را بسیار پررنگ و موثر ارزیابی کرد و گفت: امیدوارم این حرکت مشترک به نابودی کامل تروریسم در عراق منجر شده و آرامش و ثبات برای مردم این کشور فراهم شود.

وی با تاکید بر اهمیت مسائل داخلی اقلیم کردستان عراق و مناسبات میان اربیل و بغداد خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران این مسائل را با حساسیت دنبال می کند و امیدوارم گفت وگوها میان اربیل و بغداد با درنظر گرفتن منافع و مصالح مردم عراق بتواند به سرانجام خوبی برای این کشور منجر شود و با حل و فصل اختلاف نظرها، تمام ظرفیت های موجود در اربیل و بغداد، صرف توسعه عراق شود. مناسبات اقتصادی فیمابین از روند رو به رشد و مثبتی برخوردار است و امیدوارم موانع موجود فراروی ارتباطات تجاری برطرف شود. جمهوری اسلامی ایران نسبت به امنیت عراق و اقلیم کردستان عراق متعهد و پایبند است و امنیت عراق را امنیت خود می داند و متقابلا از برادران عراقی و کرد خود همین انتظار را دارد که به امنیت متقابل دو کشور پایبند باشند.

«برهم صالح» معاون دبیرکل اتحادیه میهنی و نخست وزیر سابق اقلیم کردستان عراق نیز در این ملاقات با تاکید براینکه ارتباط با جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردار است، به تشریح آخرین تحولات و اوضاع عراق پرداخت و گفت: ارزیابی های ما این است که نبرد مردم عراق با داعش از روند خوبی برخوردار است و بستر های لازم برای آزادی کامل موصل در حال فراهم شدن است.

برهم صالح افزود: البته آنچه از اهمیت ویژه ای برخوردار است دوران پس از آزادی موصل است چرا که مهمترین وظیفه و ماموریت ما این است که به دنبال ریشه کن کردن تروریسم باشیم و اجازه اشغال مجدد توسط تروریست ها را ندهیم. آنچه برای ما از اهمیت فراوانی برخوردار است این است که نباید اجازه دهیم تروریسم بتواند مجدداً در منطقه ریشه بدواند و دست به توطئه و خونریزی در منطقه بزند. ما جمهوری اسلامی ایران را هم پیمان استراتژیک خود می دانیم. پیشمرگه های کرد، نیروهای نظامی عراق و بسیج مردمی این کشور هم نقش بسیار پراهمیتی در نبرد علیه تروریسم داشته اند و در این میان حمایت های جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه ها بسیار حائز اهمیت بوده است و تهران در پیشبرد مقابله با تروریسم همواره پیشتاز بوده است.

وی در پایان اضافه کرد: وضعیت فعلی در عراق قابل تداوم نیست و بحران های موجود نباید ادامه پیدا کند و آنچه در این میان از اهمیت فراوانی برخوردار است این است که گفتگوها برای حل مشکلات باید در بغداد و نه در هیچ پایتخت دیگری انجام شود. تصمیم گیریها باید در چارچوب عناصر حکومت عراق انجام شود و جوهره و اساس گفت وگوها باید مبتنی بر مبارزه جدی با تروریسم باشد.