سایز متن   /

به گزارش کوردپاریز ، پس از ظهور داعش در عراق و سوریه، مقامات و کارشناسان اسرائیلی یا در مقابل اقدامات این گروه تروریستی سکوت و یا در موارد زیادی نسبت به موجودیت آن احساس رضایت کرده اند و وجود داعش را یک فرصت و نقطه عطف برای اسرائیل به شمار آورده اند.

در همین رابطه، رسانه اسرائیلی «آروتز شوا» در مطلبی به نوشته «افرایم اینبار» مدیر مرکز مطالعات استراتژیک بگین ـ سادات، گفته است: از بین بردن داعش، یک اشتباه استراتژیک است و بقای داعش برای منافع امنیتی اسرائیل و غرب ضروری است.

این رسانه صهیونیستی، با اشاره به تحرکات اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا برای گرد هم آوردن وزرای دفاع متحدان خود جهت طرح ریزی نقشه ای برای از بین بردن داعش، گفته است که این اقدام یک خطای استراتژیک است.

نویسنده این مطلب می گوید: یک داعش ضعیف بسیار بهتر از نابودی و از بین بردن آن است، چون داعش یک آهن رباست برای مسلمانان رادیکال در سراسر جهان و با جذب داوطلبان افراطی توسط داعش به راحتی می توان آن ها را شناسایی کرد!

وی بر این باور است که آن ها مهارت های مخرب زیادی را در عراق و سوریه به دست آورده اند؛ اما اگر داعش در این دو کشور از بین برود، آنها به کشورهای خود و دیگر کشورها برمی گردند و مشکل آفرین می شوند.

همچنین افرایم اینبار مدعی است، طولانی شدن عمر داعش می تواند جذب شدن به ایده خلافت را تضعیف کند و آن را به عنوان یک نهاد سیاسی ناکارآمد نشان دهد.

این نویسنده اسرائیلی در ادامه توجیهات خود در راستای چرایی حفظ داعش مدعی است، هرگونه تلاش برای از بین بردن داعش باعث می شود، مسلمانان تصور کنند که غرب در حال تلاش برای از بین بردن اسلام است! و به همین دلیل این اقدام ممکن است باعث رشد نفرت مسلمانان نسبت به غرب شود.

افرایم اینبار به تهدید حزب الله برای اسرائیل در مقایسه با داعش اشاره می کند و می نویسد، حزب الله به عنوان یک سازمان شیعی ضدغربی-اسرائیلی وابسته به ایران هم اکنون در حال مبارزه جدی با داعش است و هزینه های زیادی برای مبارزه با داعش پرداخته است. این مسأله در راستای منافع غرب است و به همین دلیل اگر داعش از بین برود، حزب الله نیز از درگیری های سوریه فارغ می شود و می تواند بار دیگر برای حمله به مواضع اسرائیل و غرب متمرکز شود.

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک بگین-سادات به منطق هابزی در خاورمیانه اشاره می کند و می گوید همیشه انتخاب اخلاقی وجود ندارد و معتقد است، هرچند داعش یک بچه بد است، از برخی مخالفانش بسیار بهتر است. باید به بچه های بد اجازه داد، همدیگر را از بین ببرند. این کار نه تنها مفید بلکه اخلاقی نیز است.

نویسنده مقاله می گوید: «شکست داعش در عراق و سوریه و ایجاد ثبات در این کشورها به خودی خود یک ارزش نیست. این کار زمانی مطلوب است که در راستای منافع ما باشد. شکست داعش باعث ایجاد هژمونی ایرانی، تقویت نقش روسیه و ابقای بشار اسد خواهد شد. مسکو، تهران و دمشق در ارزش های دموکراتیک ما سهیم نیستند و تمایل کمی برای کمک به غرب و آمریکا دارند».

افرایم اینبار همچنین بر این باور است، بی ثباتی و بحران ها در مواقعی می تواند حاوی نشانه هایی از تغییر مثبت باشد. وی معتقد است دولت اوباما در تصور ایران به عنوان دشمن شکست خورد و از تهدید داعش به منظور مشروعیت بخشیدن به ایران به عنوان یک بازیگر مسئول استفاده کرد.

این نویسنده اسرائیلی در نهایت می گوید: «به نظر نمی رسد دولت اوباما قادر به شناخت این واقعیت باشد که داعش می تواند یک ابزار مفید جهت تضعیف طرح بلندپروازانه تهران برای تسلط بر خاورمیانه باشد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی