- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

معارضان سوری: آمریکا و روسیه درباره بقای اسد در مرحله انتقالی توافق کرده‌اند

منابعی در میان معارضان سوری ادعا کرده‌اند، براساس تفاهم‌نامه‌ محرمانه واشنگتن و مسکو درباره سوریه، «بشار اسد» در مرحله انتقالی در قدرت می‌ماند.

به گزارش کوردپاریز، منابعی در میان معارضان، که از بخشی از تفاهم ناتمام واشنگتن و مسکو درباره پرونده سوریه آگاه هستند، ادعا کردند که آنها «وضعیت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را با دقت دنبال می‌کنند بر این اساس، اختیارات وی اندکی پس از آغاز مرحله انتقالی سلب خواهد شد.»

این منابع خاطرنشان کرد، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در دیدار اخیرش با «سرگئی لاوروف» همتای روسی خود «درباره لزوم بازگشت به میز مذاکرات بعد از توافق بر سر سرنوشت اسد بسیار جدی بود»، مسکو نیز پیام آمریکا را به شکل مثبت دریافت کرد و تلاش کرد تا تعهدات مشخصی بدهد، از سوی دیگر، واشنگتن تصمیم گرفت این تعهدات را قبل از فاش کردن، محک بزند.

انتظار می‌رود طی هفته جاری سلسله نشست‌هایی تشکیل و در آن سرنوشت دور جدید مذاکرات ژنو مشخص شود. کری بار دیگر با لاوروف طی یکی دو روز آینده در «لائوس» دیدار خواهد کرد.

«استفان دی‌میستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه گفته بود: «درصدد هستیم درباره موعد مناسب برای ازسرگیری مذاکرات بین طرف‌های سوری در ژنو طی ماه اوت، بحث و گفت‌وگو کنیم.» او همچنین اعلام کرد، کری و مقام‌های روسی درباره اتخاذ برخی «اقدامات چشمگیر» جهت بررسی اوضاع در سوریه، توافق کرده‌اند.

از سوی دیگر، «احمد رمضان» عضو ائتلاف معارضان سوری طی گفت‌وگویی مطبوعاتی اعلام کرد، معارضان سوری تاکنون به شکل رسمی با جزئیات هرگونه توافق آمریکا و روسیه درباره سوریه اطلاع نیافته است آنها از طریق تماس‌های با طرف‌های ذی‌ربط، درباره فضای این تفاهم‌ها مطلع شده‌اند.

«الشرق الاوسط»