سایز متن   /

کُردهای ایران برغم کاستی ها مخالفِ تجزیه طلبی، آشوب و خشونت طلبی هستند و منشاء آن را گروهک های مسلح می دانند.

به گزارش کوردپاریز ، طی چند هفته اخیر گروه های مسلح و تجزیه طلب پژاک و دمکرات با هدف اقدامات تروریستی و تبلیغاتی از اردوگاه های خود در شمال عراق وارد مناطق مرزی ایران شدند که بلافاصله از سوی ساکنان مناطق اشنویه، سردشت، سروآباد و مهاباد شناسایی شده و در مجموع ۲۸ نفر از اعضای این دو گروه مسلح از سوی نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هلاکت رسیدند.

روند رویدادها پس از درگیری های اخیر حاوی نکات مهمی است. بنگاه سخن پراکنی دستگاه سلطنتی انگلیس (بی بی سی) در قالب چندین برنامه ی گفتگو محور، گزارش و خبر و نیز اختصاص یکی از برنامه های نوبت شما به این موضوع و دعوت از اعضا، هواداران و مسئولان گروه های مسلح و تجزیه طلب و بکارگیری تکنیک های روانی سعی داشت تا افکار عمومی کردهای ایران را به سمت حمایت از حرکات کور و ایذایی گروه های مسلح هدایت کند، اما هوشیاری کُردهای ایران این مرزداران غیور و همیشه در صحنه اینبار نیز همچون گذشته، استعمار پیر را ناکام گذاشت.

از سوی دیگر گروهک منافقین و نیز گروه تروریستی و تندروی جیش‌العدل (ریگی) مستقر در بلوچستان پاکستان از طریق پایگاه های اینترنتی و شبکه های اجتماعی حمایت خود را از تحرکات اخیر گروه های مسلح اعلام کردند.

این در حالیست که هفته گذشته جمعی از فعالان سیاسی و فرهنگی کُرد با صدور بیانیه ای با اشاره به درگیری های نظامی اخیر در منطقه غرب کشور، هر نوع تلاش برای گسترش ناامنی و بی ثباتی و رویکردهای نظامی هر گروه و جریانی در غرب کشور را محکوم کردند. در متن این بیانیه که علاوه بر سایت ها و خبرگزاری های داخلی در شبکه های اجتماعی نیز بازنشر شده، خطاب به ملت بزرگ ایران و مردم شریف کردستان آمده است: در هفته های گذشته درگیری های نظامی در برخی مناطق غرب کشور، بار دیگر خاطره غم انگیز جنگ و برادر کشی در این منطقه را در اذهان زنده کرد بی گمان کردستان امروزه بیش از هر زمان دیگر نیازمند آرامش و برادری است، چرا که مسیر توسعه و آبادانی جز در سایه امنیت، همدلی و برادری ممکن نیست.

در این متن همچنین آمده است: اینجانبان به عنوان جمعی از فعالان سیاسی و فرهنگی کُرد ضمن محکوم کردن هر نوع تلاش برای گسترش ناامنی و بی ثباتی و رویکردهای نظامی هر حزب و جریانی در غرب کشور، اعلام می داریم حضور مسلحانه افراد و گروه ها جز تشدید فضای امنیتی در این منطقه و اثر منفی و مخرب بر روند توسعه کردستان و هدر رفتن سرمایه های انسانی این مرز و بوم دستاورد دیگری ندارد.

همچنین اقشار مختلفی همچون: دانشجویان، فعالان مدنی، اساتید دانشگاه و نخبگانِ کُرد با راه اندازی چندین کمپین و فراخوان در شبکه های اجتماعی  هر گونه حرکت مسلحانه و تجزیه طلبانه را محکوم کردند.

نکته اساسی که گویا حامیان گروه های مسلح و تجزیه طلب دانسته یا ندانسته توجهی به آن ندارند این است که ساکنان مناطق مرزی غرب کشور همسو و همدل با مسئولین کشور و نیروهای امنیتی و نظامی، با حساسیت تحرکات گروه های مسلح را رصد کرده و موارد مشکوک را به مسئولین مربوطه گزارش می دهند و این بیانگر آن است که گروه های تجزیه طلب که داعیه دفاع از حقوق کُردهای ایران را دارند، حتی در میان کَردها جایگاهی ندارند.

سردار سرتیپ دوم پاسدارمحمد حسین رجبی فرمانده قرارگاه استانی شهید شهرامفر کردستان همکاری مردم را در شناسایی، انهدام و به هلاکت رساندن این افراد شرور بخش مهم و عظیمی از کار ارزشمند روزهای اخیر عنوان کرد و افزود: مردم روستاهای دگاگا، بوریدر، چشمیدر، هرسین، رزاب و دیگر روستاهای اطراف در روزهای اخیر با تمام توان خود همکاری مناسبی با نیروهای سپاه در شناسایی افراد گروه معاند داشتند که جای تشکر و تقدیر دارد.

سردار رجبی افزود: مردم کردستان هرگز به گروه های ضد انقلاب اجازه ورود و تعرض به داخل مرزهای کشور را نمی دهند و این موضوع به وضوح در نوشته سرکرده گروه متعارض و متجاوز از اعضای گروهک دموکرات که در روزهای اخیر وارد کشور شده بودند پیدا است.

هر چند طی سالهای اخیر اقدامات خوبی در جهت رفع مشکلات مردم مناطق مرزی غرب کشور برداشته شده اما هنوز هم در زمینه هایی همچون اشتغال و عمران کاستی هایی وجود دارد و امروز می بینیم کُردهای ایران برغم این کاستی ها مخالفِ تجزیه طلبی، آشوب و خشونت طلبی هستند و منشاء ان را گروهک های مسلح می دانند. همراهی مردم غرب کشور با مسئولین بیانگر آن است که آنها اقدام نیروهای امنیتی و نظامی در برخورد با تحرکات گروه های مسلح را اقدامی طبیعی و منطقی تعریف می کنند که هر کشور دیگری هم باشد چنین می کند.

با توجه به خشونت ها و آسیب هایی همچون: باجگیری، نا امن کردن مراتع و ییلاقات عشایر و آسیب رسانی به اموال عمومی که از ناحیه گروهک هایی مثل پژاک و دمکرات بر مرز نشینان غرب کشور وارد شده است، اکنون لزوم برخورد قاطع با متجاوزان به عنوان یک مطالبه عمومی مردم کُرد مطرح است که حتی بی بی سی هم برغم تلاش فراوان نتوانست آن را سانسور کند.

تعبیر حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب درباره کُردهای عزیز بخوبی بیانگر این است که کُردهای ایران به حق مایه ی سربلندی و  افتخار ملی هستند. ایشان در اردیبهشت سال ۱۳۸۸ در دیدار استادان و دانشجویان دانشگاه کُردستان فرمودند: این جا دانشگاه کردستان است. اکثریت شما دانشجوها، کُردید. من افتخار میکنم که در محیط کردستان و در بین دانشجویان کُرد، آنچنان شعارهای اسلامی زنده است و آنچنان احساس دلبستگی به آرمانهای ملی زنده است که دشمنان ما به خشم میآیند. این مایه‌ی افتخار ملی ماست. این همه اینها روی کردستان کار کردند؛ این همه در بلندگوها و شب‌نامه‌ها و روزنامه‌ها و در سرّ و علن، جدائی بین اقوام ایرانی را تلقین کردند؛ شما نتیجه‌اش را امروز توی این جمع می بینید، در جمع میدان آزادی سنندج دیدید، در مریوان دیدید. ملت یکپارچه است؛ ملت دارای آرمان است. اقوام یکی اند.

منبه : مهر

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی