سایز متن   /

باهوز اردل، یکی از سرکرده‌های گروه تروریستی پ.ک.ک، به دست اعضای گردان‌های تل‌حمیس سوریه به هلاکت رسید.

خلیل الحصکاوی، سخنگوی گردان‌های تل‌حمیس سوریه اعلام کرد: ساعت ۲۰/۳۰ دقیقه شنبه‌شب، خودروی حامل فهمان حسین ملقب به باهوز اردل؛ یکی از اعضای پ.ک.ک به نام بازهای آزادی کردستان، به همراه ۷ تن از محافظانش در مسیر روستای حیمو به سمت قامشلی، مورد هدف قرار گرفت و منفجر شد.

وی با بیان اینکه عملیات مذکور پس از تلاش و تعقیب‌های طولانی مدت صورت گرفت، این رویداد را یک مژدگانی برای مردم ترکیه و سوریه معرفی کرد.

سخنگوی گردان‌های تل‌حمیس سوریه اظهار داشت: پ.ک.ک، خاک سوریه را اشغال کرده است. خبر کشته شدن یکی از سرکردگان گروه تروریستی حامی بشار اسد را به شهدای سوریه، جانبازان و مردم با عزت این کشور که در زیر شکنجه قرار دارند، اهدا می‌کنیم!!!

جای طرح این پرسش است که چرا گردان‌های تل‌حمیس که رابطه تنگاتنگی با جبهه‌النصره دارند و زندگی را برای مردم سوریه تلخ کرده‌اند، پ.ک.ک را از گروه‌های حامی بشار اسد خوانده است؟

باهوز اردل که بود

فهمان حسین با نام سازمانی باهوز اردل از فرماندهان حزب کارگران کردستان پ‌.ک‌.ک و سوری الاصل است. وی فارغ‌التحصیل رشته پزشکی از دمشق می‌باشد. او که از کردهای سوریه است از ژوئن ۲۰۰۴ تا ژوئیه ۲۰۰۹، فرماندهی واحدهای مدافع خلق، شاخه نظامی پ‌.ک‌.ک را به عهده داشت؛ تا اینکه نورالدین صوفی به جای او منصوب شد. اردل از سال ۲۰۰۴ عضو کمیته اجرایی سه‌ نفره پ‌.ک‌ک شده است. این کمیته شامل اردل، مراد کارایلان، سرکرده پ‌.ک‌.ک و جمیل بایک، جانشین فرمانده پ‌.ک‌.ک است.

به گفته محافظ شخصی باهوز اردل؛ وی حتی در میان اعضای پ.ک.ک هم با ۸ محافظ شخصی رفت‌وآمد می‌کرد. وی حتی از جانب اعضای پ.ک.ک ترس مرگ داشت. باهوز اردل به هیچ وجه از ماشین استفاده نمی‌کرد و به همه جا پیاده می‌رفت، چون می‌ترسید با ماشین به قتل برسد که سرانجام همین گونه هم شد. وی ادامه داد اردل در غار مخصوص خود تنها می‌خوابید و ما در بیرون غار او به نگهبانی می‌پرداختیم.

بازهای آزادی کردستان ترکیه

بازهای آزادی کردستان ترکیه یک گروه انشعابی از حزب کارگران کردستان (پ‌.ک‌.ک) است. این گروه عبدالله اوجالان، سرکرده زندانی حزب کارگران کردستان پ.ک.ک را سرکرده خود می‌داند، اما معتقد است که این حزب از آرمان تأسیس دولت مستقل کردستان عقب‌نشینی کرده و به همین دلیل از این حزب جدا شده‌ است. این گروه مسئولیت دو حمله انتحاری آنکارا در سال ۲۰۱۶ را پذیرفته است. این حملات انتحاری در تاریخ‌های ۱۷ فوریه و ۱۳ مارس ۲۰۱۶ در آنکارا انجام شدند.

گروه بازهای آزادی‌ کردستان ترکیه، پس از جدایی از پ.ک.ک، در ژوئیه سال ۲۰۰۴ تشکیل شد. اعضای این گروه معتقد بودند که پ.ک.ک بیش از حد بشردوستانه عمل می‌کند. این تشکل افراطی، به حزب کارگران کردستان نزدیک است، اما مستقل عمل می‌کند. دولت ترکیه بین این دو تشکل کرد، هیچ تفاوتی قائل نیست. ترکیه، پ.ک.ک را تروریست می‌داند و هرگونه گفت‌وگو با این گروه‌ها را رد می‌کند.

 

این گروه مسئول حملات متعددی، به ویژه حملات انجام گرفته در ابتدای سال جاری میلادی بوده است. بازهای آزادی کردستان، در ماه فوریه یک کاروان نظامی را در آنکارا هدف قرار داد. در این حمله بیست و هشت نفر کشته و هشتاد و یک نفر زخمی شدند. حمله دیگر این گروه در سیزدهم ماه مارس در آنکارا سی و هفت کشته و یک صد و بیست و پنج نفر زخمی برجای گذاشت. گروه یاد شده، حزب اسلام‌گرای محافظه کارِ حاکم بر کشور را به جنگ وحشیانه علیه کردهای ساکن در جنوب شرقی ترکیه متهم می‌کند. گرفتن انتقام غیر نظامیان کرد تنها هدف اعضای بازهای آزادی کردستان است.

برخی از عملیات‌های تروریستی بازهای آزادی کردستان ترکیه

تعدادی از انفجارها و ترورهای انجام شده در سال‌های اخیر به این گروه نسبت داده شده و یا از سوی این گروه بر عهده گرفته شده است؛ به شرح زیر است.

۱۰ ژوئیه ۲۰۰۵: انفجار در شهر توریستی چشمه که به کشته شدن ۲۰ نفر منجر شد.

۱۶ ژوئیه ۲۰۰۵: انفجار اتوبوس در شهر توریستی کوش‌آداسی ترکیه، کمتر از یک هفته بعد از حمله شهر چشمه که منجر به کشته‌شدن ۵ تن شد.

۵ آوریل ۲۰۰۵: حمله به دفتر حزب حاکم عدالت و توسعه در شهر استانبول.

۲۸ آوریل ۲۰۰۶: حمله به یک هتل واقع در مرمره که منجر به کشته‌شدن ۷ تن شد.

۲۸ اوت ۲۰۰۶: انجام حمله مسلحانه در آنتالیا که منجر به کشته‌ شدن ۵ تن شد.

۳ ژوئیه ۲۰۰۸: بمب‌گذاری در دو مرکز تجاری در استانبول که از سال ۲۰۰۳ به بعد مرگبارترین حمله علیه غیرنظامیان بود.

۲۲ ژوئن ۲۰۱۰: انفجار اتوبوس نظامیان در استانبول که منجر به کشته‌شدن ۶ نظامی و یک غیرنظامی شد.

۳۱ اکتبر ۲۰۱۰: انفجار انتحاری در محل استقرار پلیس در میدان تقسیم استانبول.

۲۰ سپتامبر ۲۰۱۱: انفجار در منطقه قزل‌آی آنکارا که سه کشته و ۳۴ مجروح بر جای گذاشت.

۲۳ دسامبر ۲۰۱۵: شلیک چهار گلوله خمپاره به فرودگاه صبیحه‌گوکچن استانبول که در نتیجه این حمله دو نفر از کارکنان خدماتی فرودگاه مجروح شدند که یکی از آنها در اثر جراحات کشته شد و به طبق ادعای گروه خساراتی به تاسیسات فرودگاه و تعدادی هواپیما وارد شد.

۱۷ فوریه ۲۰۱۶: انفجار انتحاری اتومبیل بمب‌گذاری شده در منطقه نظامی- حکومتی آنکارا که طی آن اتوبوس حامل نظامیان هدف گرفته شد و ۲۸ نظامی ترکیه و یک غیرنظامی کشته شدند.

۱۳ مارس ۲۰۱۶: انفجار اتومبیل بمب‌گذاری شده در منطقه قزل‌آی آنکارا که طی آن ۳۷ نفر از جمله بمب‌گذار انتحاری کشته شدند.

 

اعترافات جالب یک عضو دستگیر شده بازهای آزادی کردستان ترکیه بعد از دستگیری به دست ارتش سوریه

یکی از تروریست‌های کرد پ.ک.ک که به دست نیروهای امنیتی ترکیه دستگیر شد، اعترافات جالبی را به زبان آورد. این تروریست کرد در اعترافات خود با اعلام اینکه هم‌اکنون فرد شماره یک پ.ک.ک مراد کاراییلان نیست گفت: همه فکر می‌کنند که مراد کاراییلان رئیس پ.ک.ک است؛ در حالی که اینگونه نیست و فرد شماره یک پ.ک.ک جمیل باییک است.

 

وی در ادامه اعترافات خود گفت: سران پ.ک.ک از ترس اینکه ارتش ترکیه فرد شماره یک پ.ک.ک را به قتل برساند و یا دستگیر کند، مراد کاراییلان را فرد شماره یک نشان می‌دهد. ولی در اصل پ.ک.ک توسط جمیل باییک مدیریت می‌شود و همه دستورات را وی صادر می‌کند.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی