سایز متن   /

شورش حاجی خنگوی جنبش در خصوص موضع جنبش تغییر در قبال مسئله‌ برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان که‌ مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان (رهبر حزب دمکرات) طی ماه‌های گذشته‌ بر ضرورت برگزاری آن تأکید کرده‌ است، گفت که‌ هدف اصلی بارزانی از طرح این مسئله،‌ بهره‌برداری‌های سیاسی است. کمیته‌ رهبری مشترک میان دو حزب اتحادیه‌ میهنی و جنبش تغییر در خصوص‌ درخواست بارزانی برای نشست احزاب به‌ منظورمناقشه‌ برگزاری همه‌پرسی استقلال، تصمیم‌گیری می‌کند.  جنبش تغییر از اصل استقلال حمایت کرده‌ و برگزاری همه‌پرسی و رسیدن به‌ استقلال را حق طبیعی مردم اقلیم می‌داند و هر حزب و جریانی در این مورد اقدام کند از آن پشتیبانی خواهد کرد، اما برگزاری همه‌پرسی اصولاً لزومی ندارد؛ چراکه‌ در سال ۲۰۰۵ چنین همه‌پرسی ای صورت گرفته و مردم به‌ آن رأی مثبت داده‌اند و از سوی دیگر در حال حاضر مشکل مردم اقلیم برگزاری همه‌پرسی نیست، بلکه‌ مشکلات شدید معیشتی و اقتصادی و مشکل قطع حقوق و درآمدها است که‌ بر زندگی تک‌تک مردم تأثیر منفی داشته‌ و حزب دمکرات با جنجال بر سر مسئله‌ همه‌پرسی، قصد شانه خالی کردن از بار مسئولیت مشکلات اقتصادی را دارد.
سخنگوی جنبش تغییر در پاسخ به‌ سؤالی در مورد واکنش این حزب به‌ پیشنهاد بارزانی برای شرکت احزاب در نشست مشترکی با حضور تمام احزاب بر سر مسئله‌ همه‌پرسی و استقلال، گفت که‌ بارزانی به‌عنوان رهبر حزب دمکرات، مانند رهبران تمامی احزاب اقلیم حق درخواست برگزاری چنین نشستی را دارد، اما تصمیم‌گیری در این مورد جزء اختیارات هیئت رهبری مشترکی است که‌ توسط جنبش تغییر و اتحادیه‌ میهنی پس از توافق فی‌مابین تشکیل شد.
شورش حاجی در بخش دیگری از این گفتگو و در مورد واکنش‌های حزب دمکرات به‌ سفر هیئت مشترک اتحادیه‌ میهنی و جنبش تغییر به‌ بغداد و گفتگو و دیدارهای این هیئت با مقامات دولت مرکزی عراق که‌ این سفر را اقدامی در جهت تضعیف اتحاد و جایگاه کردها دانسته‌ بودند، گفت که‌ اتهاماتی ازاین‌دست از سوی حزب دمکرات علیه‌ جنبش تغییر مسبوق به‌ سابقه‌ است و هدف از آن فقط سیاه‌ نمایی این سفر است.
وی خاطرنشان کرد که هدف‌ این هیئت از سفر به‌ بغداد ادامه‌ دیدارهایی بوده‌ که‌ در چارچوب دیدار با احزاب کردستانی در موردتوافق صورت گرفته‌  انجام شد و هیئت مشترک در دیدار با طرف‌های دولت مرکزی توضیحاتی را در مورد توافق انجام‌شده‌ ارائه‌ کردند، همچنان که‌ پیشتر خواستار دیدار با احزاب دمکرات و شفاف‌سازی در مورد محتوای توافق فی‌مابین اتحادیه‌ میهنی و یکیتی شده بودند.
دو حزب اتحادیه میهنی و جنبش تغییر طی ماه گذشته و پس از گفتگوهای طولانی توافقنامه همه‌جانبه‌ای را میان خود امضا و هیئت مشترکی را پس از این توافق تشکیل دادند.
توافق این دو حزب خشم و نارضایتی شدید حزب دمکرات را به دنبال داشته و این حزب اعلام کرده که این توافق، مقدمه تجزیه اقلیم و تقسیم آن به دو بخش اربیل و سلیمانیه است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی