سایز متن   /

ترکیه پیش از این، حاضر به عذرخواهی از مقامات روسی نبود و اصرار داشت که برای دفاع از حریم هوایی اش این هواپیما را ساقط کرده است.

ترکیه در ۲۰ روز اخیر حداقل دو هیات را به صورت غیر رسمی به سوریه فرستاده است.

دستگاه اطلاعاتی یکی از کشورهای آسیای میانه، هفته گذشته گزارشی از تحولات ترکیه تهیه و با برخی مقامات ایرانی به صورت شفاهی مطرح کرده است.

به گزارش کوردپاریز، در ۲۰ روز گذشته حداقل دو هیات به صورت محرمانه از سوی رجب طیب اردوغان با برخی مقامات سوری در یک کشور ثالث دیدار کرده اند. محور مورد نظر هیات های ترکیه ای، مصالحه و چگونگی خروج ترکیه از جنگ با سوریه است. در عین حالی که مقامات سوری «عذرخواهی» و «پرداخت غرامت» را از شرایط ادامه گفتگوها ذکر کرده اند.

این دستگاه اطلاعاتی، عذرخواهی ترکیه از روسیه بابت «سرنگونی هواپیمای روسی» را نیز در راستای کاهش حضور دولت اردوغان در آتش افروزی های منطقه دانسته است.

ترکیه پیش از این، حاضر به عذرخواهی از مقامات روسی نبود و اصرار داشت که برای دفاع از حریم هوایی اش این هواپیما را ساقط کرده است.

لازم به یادآوری است که ترکیه در ماجرای سرنگونی هواپیمای روسی بر این تصور بود که به دلیل عضویت در ناتو، می تواند مقابل روسیه صف آرایی و موجب کاهش حضور جنگنده های روسی در سوریه شود و این در حالی بود که ناتو کمترین پشتیبانی از ترکیه در این ماجرا انجام نداد و روسیه نیز نه تنها از موضع خود عقب نشینی نکرد بلکه با ارسال موشک های ضد هوایی اس ۴۰۰ و جنگنده های نسل پنجم و مستقر کردن کشتی های جنگی خود در آب های مدیترانه ترکیه و ناتو را وادار به عقب نشینی کرد و این هواپیماهای ترکیه بودند که از آن پس دیگر جرئت پرواز در حریم هوایی سوریه را نداشتند.

یک دیپلمات ایرانی در این زمینه گفته است: در این ماجرا روسیه به جای برخورد مستقیم نظامی از سلاح تحریم های اقتصادی بر علیه ترکیه استفاده کرد و کمر اقتصاد ترکیه را شکست به گونه ای که امسال در فصل گردشگری عمده هتل های ترکیه به التماس افتاده اند به هر قیمتی شده مشتری پیدا کنند تا از ورشکستگی نجات یابند و محصولات کشاورزی و کالاهای ترکیه که قبلا به روسیه صادر می شد روی زمین مانده و موجب نارضایتی کشاورزان و صنعتگران که حامیان عمده حزب عدالت وتوسعه می باشند گردید.

این دستگاه اطلاعاتی در عین حال تاکید کرده که اتحادیه اروپا شدیدا ترکیه را در ماجرای پناهندگان عراقی و سوری تنها گذاشت، مرزهای خود را بست و عملا مقامت اروپایی، بحران را به داخل ترکیه منتقل کردند.

این دستگاه اطلاعاتی درخصوص ارتباط مجدد ترکیه یا اسراییل خاطرنشان کرده که دولت اردوغان به ناامیدی از کشورهای اروپایی و آمریکا رسیده است و سعی دارد با هر دولت و کشوری که بتواند آن را از وضعیت کنونی بیرون آورد ارتباط برقرار نماید.

اردوغان بر این باور است که ارتباط همزمان با روسیه و اسراییل موجب بازگشت توازن قدرت به ترکیه خواهد شد و این دولت به قبل از جنگ سوریه برمی گردد.

در حال حاضر بیشترین نگرانی از تحولات ترکیه از سوی مقامات سعودی مطرح شده که در ماجرای جنگ سوریه مانند جنگ یمن، صرفا در کنار آمریکا باقی خواهند ماند.

مقامات اطلاعاتی- امنیتی ایرانی بر این باورند که اردوغان بایستی تضمین های عینی و روشنی در مورد بازگشت به پیش از جنگ سوریه ارایه نماید و همچنان نمی توان به بازیِ او اعتماد کرد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی