- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

نگاهی به جنگ های پ ک ک و ترکیه

ظرف چند روز گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد بزرگترین ضربه نظامی را به حزب کارگران کردستان ترکیه که این کشور آنها را در زمره گروه‌های تروریستی قرار داده، وارد کرده است. براساس سخنان اردوغان در ۱۰ ماه گذشه ۷۶۰۰ نیروی این گروه به دست نیروهای ارتش ترکیه کشته شده‌اند. چند روز پس از اعلام این آمار یکی از رهبران پ.ک.ک نسبت به نشر این اخبار واکنش نشان داد و اعلام کرد: این آمار صحیح نیست و آنها موفق شده‌اند ضربه سنگینی بر پیکره نظامی دولت ترکیه وارد کنند.
مراد کارییلان، یکی از اعضای رهبری حزب کارگران کردستان ترکیه( پ.ک.ک )در این خصوص می‌گوید: آنچه به ما گزارش شده است این است که در ۱۲ شهر ما شاهد درگیری بودیم که عبارت بودند از سور، جزیره، نسیبین، شرناخ، گفر، فارقین، دیرک، کربوران، بسمل، فارتو، سلوپی.
وی اضافه می‌کند: در این نبردها ۲۰۱۷ نیروی امنیتی ترکیه کشته شده ودر مقابل ۳۷۶ تن از نیروهای ما جان باخته‌اند، ضمن اینکه تنها در شهر جزیره ۲۰۰ شهروند غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند.
به گفته این عضو پ.ک.ک “آنها (اردوغان) دروغ می‌گویند و مردم ما باید این را بدانند که این یک جنگ روحی و روانی است، آنها دربرخی شهرها از سلاح‌های ممنوعه مانند بمب خوشه‌ای استفاده کرده و تلاش کرده‌اند شهرهای ما را با خاک یکسان کنند.
این داستان جنگ و گریز ۱۰ ماه گذشته در ترکیه بین نیروهای ارتش ترکیه و نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) است. البته عرصه جنگ و نبرد در ترکیه تنها به برخورد نظامی منتهی نمی‌شود بلکه دولت ترکیه و یا به عبارت بهتر ریاست جمهوری ترکیه در عرصه سیاسی هم تلاشهای خود را برای برخورد کامل با کردها شروع کرده است و در سری جدید نبردها به پروسه برخورد با شهرداری‌های وابسته به حزب دموکراتیک خلق‌ رسیده است. رجب طیب اردوغان چند روز پیش در این خصوص گفت: “درخصوص شهرداری‌ها باید خیلی سریعتر و چابکتر قدم برداریم، به همین منظور هرچه لازم باشد انجام می‌شود، حتی اگر نیاز به قانون جدیدی باشد این قانون نیز تصویب خواهد شد، دولت کسانی را که با پول دولت با دولت دشمنی می‌کنند حمایت نمی‌کند.” به دنبال این سخنان مهمت اوزهاسکی، وزیرطبیعت و تمدن ترکیه اعلام کرد: قانونی را برای برکنار کردن شهردارهای وابسته به حزب دموکراتیک خلق‌ آماده کرده‌اند.
وی در ادامه اضافه کرد: هر شهرداری‌ که از تروریسم حمایت کند از کار برکنار می‌شود، به همین منظور قانونی را آماده کرده‌ایم که به زودی اجرایی خواهد شد، آنچه آنها از آن می‌ترسند لغو مصونیت سیاسی‌شان می‌باشد.
حزب دموکراتیک خلق به عنوان نماینده کردهای ترکیه در انتخابات شورای شهر ترکیه اکثریت مطلق انتخابات در شهرهای کردنشین را به دست آورده و نماینده‌های آنها اکنون شهردار هستند. حزب عدالت و توسعه این شهردارها را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند و در مقابل حزب دموکراتیک خلق این اقدام اردوغان را غیرقانونی می‌داند.
ادریس بالکون، معاون فراکسیون حزب دموکراتیک خلق در پارلمان ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: اگر روسای شهرداری‌های وابسته به حزب دموکراتیک خلق از کار برکنار شوند نتایجی به دنبال خواهد داشت که اردوغان و دولت امکان کنترل آن را نخواهند داشت.
وی در ادامه تاکید کرد: سخن گفتن از برکنار کردن شهردارها یک فاجعه است و نشان می‌دهد که کودتاچیان چه ذهنیتی دارند، شهردارهایی که با رای بیش از ۹۹ درصد مردم انتخاب شدند بر اساس چه قانونی تهدید شده و چه کس دیگری جایگزین آنها می‌شوند؟ این تفکر کودتاچیان است و بس. این اقدام بسیار خطرناکی است و به آنها هشدار می‌دهیم که به اراده مردم حمله نکنند و اگر این کار را انجام دهند در را به روی تحولاتی خواهند گشود که بعدها قابل کنترل نخواهد بود.

این تصمیم اردوغان درحالی می‌رود اجرایی شود که براساس تصویب قانونی در پارلمان ترکیه مصونیت بیش از ۹۰ درصد اعضای پارلمان حزب دموکراتیک خلق ترکیه لغو شده است و این احتمال وجود دارد که به زودی دستگیر و روانه زندان شوند.
این اتفاقات که در ترکیه روی می‌دهد به خوبی نشانگر شکاف بزرگ در جامعه ترکیه است. به نظر می رسد اردوغان نه تنها با پ.ک.ک می‌جنگد بلکه می‌خواهد مردم کرد ترکیه را نیز مجازات کند که به حزب دموکراتیک خلق که یک حزب کردی است، رای دادند. در تاریخ ترکیه تنها در بخشی از دوره زمامداری آتاتورک در سال ۱۹۲۵ میلادی بود که بدین شکل جامعه ترکیه سراپا درگیر و دچار انشقاق شده بود.
گسست‌های موجود در جامعه ترکیه که توسط اردوغان هر روز بیشتر می‌شود بعید است بتواند جامعه جنگ زده ترکیه را از جنگ و خشونت برهاند.