سایز متن   /

سردار ملا درویش 

از سال ۲۰۱۱ که شورش در سوریه آغاز شد، کردها با دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه وارد درگیری نظامی مستقیم نشده اند و نیروهای اسد هم مناطق کردها را بر خلاف دیگر شهرهای سوریه بمب باران نکرده اند. این در حالی است که کردها همیشه با حکومت های سوریه یکی پس از دیگری مخالفت کرده اند.

کردِهای یگان های مدافع خلق (ی پ گ) که متهم به پیروی از ایدئولوژی حزب کارگران کردستان (پ ک ک) هستند، پس از نبرد کوبانی در سال ۲۰۱۴ موفق به جلب اعتماد جامعه ی جهانی شدند. پیروزی یگان های مدافع خلق در کوبانی به اجماع جهانی برای حمایت از آنها در برابر داعش انجامید. این اجماع شامل آمریکا و ناتو هم می شد. اما مخالفان دولت سوریه کردها را متهم به هم پیمانی با روسیه می کنند که شهرهای سوریه را بمب باران می کند. آنها همچنین کردها را متهم می کنند که با واسطه ی روسیه با دولت اسد همکاری می کنند. بثینا شعبان سیاست مدار و مشاور رسانه ای دولت سوریه ۲۰ فوریه طی سخنانی اظهار داشت که کردها به واسطه ی توافقی با روسیه با دولت همکاری می کنند.

ماه اکتبر “مؤسسه ی واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک” مقاله ای از فابریس بالانشه منتشر کرد. در این مقاله هشدار داده شده بود که حزب اتحاد دمکراتیک (پ ی د) حزب ناسیونالیستی کرد و مورد حمایت آمریکا “در مورد همکاری با دمشق و مسکو تعلل نمی کند اگر ترکیه و آمریکا به ممانعت از اتحاد سه کانتون کردی (شامل عفرین، کوبانی و جزیره) ادامه دهند.”

بحث ها راجع به روابط کردها با کرملین نگرانی هایی را موجب شد به ویژه در آمریکا که دولتش به کردها اسلحه داد. روابط احتمالی کردها و روسیه همچنین نگرانی های ترکیه از رشد نفوذ کردهای سوریه در نزدیکی مرز ترکیه با سوریه را تشدید کرد. این نگرانی ها در اکتبر تشدید شد؛ زمانی که مسکو آمادگی خود برای همکاری با هر نیرویی علیه داعش در سوریه را اعلام کرد و فرمانده سیپان حمو خواست که روسیه به ی پ گ سلاح بدهد و با آنها در جنگ علیه داعش همکاری کند.

روسیه حمایت نظامی خود از کردها را تأیید نکرده اما حمایت سیاسی اش را در جلسات ۲۱ اکتبر با پ ی د در مسکو اعلام کرد. این جلسات تا جایی پیش رفت که کردهای سوریه ۱۰ فوریه یک دفتر نمایندگی در مسکو باز کنند.

مارام داوود از رهبران “منشور کرامت و حقوق بشر” به المانیتور گفت که اکثر احزاب سیاسی در سوریه روابط و نقشه راه های منطقه ای و جهانی دارند.

او گفت:”روابط (معمولاً) با یک یا بیش از یک طرف منطقه ای یا جهانی به ویژه آنها که برنامه ی نظامی دارند، برقرار می شود. نیروهای سوریه ی دمکرات که به تازگی برای جای گزینی نیروهای کرد ی پ گ تشکیل شد، هم با روسیه و هم با ائتلاف به رهبری آمریکا رابطه دارد.”

مارام داوود درباره ی حمایت سیاسی روسیه از کردها گفت که روسیه می خواهد حلقه ی مخالفان در گفت وگوهای ژنو را با حمایت از پ ی د از یک سو و یک گروه مخالف مستقر در خمیمم از سوی دیگر گسترش دهد. او اظهار داشت:”روسیه از تمام نیروهایی که با ارتش سوریه نمی جنگند و همچنین تمام نیروهایی که با مخالفان مورد حمایت ترکیه و کشورهای حوزه ی خلیج مخالف هستند، حمایت می کند.” او افزود که هر گروهی بدون به رسمیت شناخته شدن به عنوان منطقه ی فدرال می تواند در روسیه و آمریکا دفتر نمایندگی دایر کند.

ی پ گ در سال ۲۰۱۵ داعش را در کوبانی شکست داد. امروز نیروهای سوریه ی دمکرات پایگاه های داعش در شمال استان حلب را محاصره کرده اند. آنها کار را از شهر منبیج و مناطق پیرامون آن آغاز کرده و در این راه از حمایت گروه های سیاسی مانند “جنبش جامعه ی دمکراتیک” از گروه های سیاسی حامی کردها برخوردارند.

ناصر حاج منصور از مشاوران فرماندهی کل نیروهای سوریه ی دمکرات به المانیتور گفت که انگیزه های نیروهای سوریه ی دمکرات برای جنگ با داعش استراتژیک و ایدئولوژیک است. او درباره ی روابط نیروهای سوریه ی دمکرات با روسیه گفت:”حملات هوایی روسیه علیه داعش و جبهه النصره در خدمت و حمایت نیروهای سوریه ی دمکرات است.”

او افزود:”روسیه به لحاظ سیاسی از مشارکت کردها در راه حلی سیاسی برای سوریه حمایت می کند. این موضع روسیه بر پایه ی درک عمیق و واقعی روسیه از شرایط در سوریه است.”

فیلیپ هاموند وزیر خارجه ی بریتانیا ماه فوریه اظهار داشت که کردها با دولت سوریه و روسیه همکاری می کنند. اما حاج منصور گفت که این حرف اساس واقعی ندارد. او اظهارات هاموند را در جهت “به دست آوردن دل” “طرف های بین المللی” دانست و منظورش از طرف های بین المللی هم ترکیه بود که از آن به عنوان “ژاندارم ضد کرد منطقه” یاد کرد.

مخالفان دولت سوریه شهر کردنشین عفرین در استان حلب را از ۲۰۱۳ به این سو محاصره کرده اند و همین روابط میان کردها و مخالفان دولت را تیره کرده است. فوزی سلیمان سخن گوی “کمیته ی دفاعی” عفرین به المانیتور گفت:”رابطه ی چندانی میان ما و روسیه وجود ندارد اما ما با آنها همکاری می کنیم و محل مواضع خود در استان حلب را به آنها اطلاع می دهیم تا توسط آنها بمب باران نشود.”

فوزی سلیمان افزود که کردها لازم است بدون استثنا با تمام کشورها حتی در صورت لزوم با ترکیه رابطه برقرار کنند و گفت:”ما به کسانی که بخواهند به ما کمک کننند، پشت نمی کنیم.”

علاءالدین خالد از اعضای نهاد حکومتی “انجمن دمکراتیک سوریه” در این مورد با فوزی سلیمان موافق است که نیروهای سوریه ی دمکراتیک و حتی انجمن با آغوش باز از حمایت تمام کشورهایی که خواهان توقف جنگ در سوریه هستند، استقبال می کند. خالد که مشاور عمومی “اتحاد میهنی دمکراتیک سوریه” نیز هست به المانیتور گفت که این گروه از روابط خوب با روسیه و آمریکا به عنوان حامیان یافتن راه حلی سیاسی در سوریه حمایت می کند. او گفت که “اتحاد دمکراتیک میهنی سوریه” آماده ی برقراری روابط با تمام گروه هایی است که حقوق تمام اجزاء سازنده ی سوریه به طور عام و کردها به طور اخص را به رسمیت می شناسند.”

علاءالدین خالد، ترکیه و کشورهای حوزه ی خلیج را متهم کرد به اینکه مانع مشارکت کردها در گفت وگوهای صلح ژنو می شوند. اما او اشاره کرد که به تازگی جلسه ای میان سرگئی لاوروف وزیر خارجه ی روسیه و مخالفان دولت اسد در وین برگزار شد که خالد عیسی نماینده ی پ ی د هم در آن حاضر بود و لاوروف در آن از مشارکت کردها در نشست ژنو گفت.

او اظهار داشت که شرکت “شورای دمکراتیک سوریه” در نشست ژنو را حق طبیعی این انجمن می داند و نشست ژنو در صورت به حاشیه راندن این انجمن به عنوان یکی از اجزاء اصلی سازنده ی سوریه شکست می خورد.

منبع: المانیتور

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی