سایز متن   /

کوردپاریز، در گزارش هیئتی به‌ نام تحقیق بین‌المللی جنگ سوریه‌ که‌ از سوی سازمان ملل متحد تشکیل‌شده‌ است، آمده‌ که‌ داعش در حمله‌ به‌ شنگال علیه‌ کُردهای ایزدی ساکن منطقه‌ مرتکب جنایات جنگی متعدد شده‌ و اقدام به‌ نسل‌کشی گسترده‌ آنان کرده‌ است.
در این گزارش ذکرشده:” در تاریخ ۳ اوت سال ۲۰۱۴ که‌ داعش به‌ شنگال حمله‌ کرد نیروهای پیشمرگ مستقر در منطقه‌ بی‌هیچ مقاومتی از بسیاری مناطق شنگال عقب‌نشینی کردند و ضمن این عقب‌نشینی هیچ اخطاری به‌ ساکنین شنگال و روستاهای اطراف آن در مورد سقوط امنیت شنگال‌ و ضرورت تخلیه‌ منطقه‌ و در پیش گرفتن تدابیر پیشگیرانه‌ نداده‌اند.
پس از انتشار این عقب نشینی ساکنین شنگال با استفاده‌ از برخی سلاح‌های سبک و ابتدایی به‌ دفاع از منطقه‌ محل سکونت خود و مقابله‌ با داعش برخاسته‌ و با تلاش این گروه‌ اندک ساکنین روستاهای گرزرک و صبا شیخ خزر، فرصتی را برای فرار و نجات به‌ دست آوردند. با فرارسیدن صبح روز بعد، فرار دسته‌جمعی و کوچ عظیم هزاران ایزدی بی‌دفاع و بی‌پناه از شهر شنگال و صدها روستای اطراف آن درحالی‌که‌ از ابتدایی‌ترین ضروریات محروم بودند آغاز شد و از سوی دیگر برخی دیگر از ایزدی‌ها به‌ توصیه‌ همسایگان عرب خود، با برافراشتن پرچم سفید در خانه‌های خود باقی‌مانده‌ و به‌ چنگ داعش گرفتار شدند.
همزمان با محاصره‌ داعش، فاجعه‌ بزرگ انسانی در کوه‌ شنگال به‌ وقوع پیوست و هزاران زن و مرد و کودک ایزدی بدون آب و خوراک و دارو در کوه‌ شنگال و در گرمای بالای ۵۰ درجه‌ دشت نینوا گرفتار آمدند.
در تاریخ ۷ اوت آمریکا با درخواست دولت عراق عملیات نظامی را برای کمک‌های انسان دوستانه‌ خود به‌ ایزدی‌های گرفتار در کوه‌ شنگال، آغاز کرد.
نیروهای آمریکا، عراق، انگلیس، فرانسه‌ و استرالیا از طریق هوایی شروع به‌ رساندن محموله‌های حاوی آب، خوراک و دارو به‌ کوه‌ شنگال کردند و همزمان نیز عناصر داعش سعی داشتند، هواپیماهای کمک رسان و محموله‌های کمکی را هدف قرار دهند.”
در بخشی دیگر از این گزارش به‌ نقش نیروهای وابسته‌ به‌ یگان‌های مدافع خلق(YPG) در نجات جان صدها تن از کُردهای ایزدی شده‌ و آمده‌:” نیروهای YPG کانال امنی را میان کوه‌ شنگال و مناطق تحت کنترل خود در کردستان سوریه‌ ایجاد و ده‌ها هزار کُرد ایزدی را از این طریق نجات داده‌ و مناطق امن در کردستان سوریه‌ منتقل کردند، اما پیش از ایجاد این کانال امن صدها تن از ایزدی‌های محاصره‌شده‌ در کوه‌ شنگال، ازجمله‌ کودکان و نوزادان در اثر گرمای شدید و تشنگی جان باختند.
همچنین اشاره‌شده‌ که‌ داعش بارها به‌ این کانال امن ایجادشده‌ توسط YPG حمله‌ کرده‌ است؛ اما نیروها و بخشی از ایزدی‌ها به‌ دفاع و حفاظت از آن پرداختند.
در پایان این گزارش هشدار داده‌شده‌ که‌ در حال حاضر دست‌کم ۳۲۰۰ تن از زنان و دختران و کودکان ایزدی، در دست داعش اسیر بوده‌ و باید برای نجات و آزادی آنان تلاش شود و درخواست شده‌ که‌ این گزارش رسماً به‌ دادگاه‌ بین‌المللی کیفری تحویل داده‌ شود.

لینک اصلی گزارش:

http://www.ohchr.org/Documents/HRBodies/HRCouncil/CoISyria/A_HRC_32_CRP.2_en.pdf

http://webtv.un.org/watch/commission-of-inquiry-on-syria-launch-of-report-%E2%80%9Cthey-came-to-destroy%E2%80%9D-press-conference-geneva-16-june-2016/4942947552001

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی