سایز متن   /

چندی پیش (آلتان تان) نماینده محافظه کار حزب دمکراتیک خلق ها در مجلس ترکیه، با انتقاد از سیاست های ابن حزب‌، در حمایت از آنچه که استراتژی جنگ نامیده، تاکید کرد که اگر این رویکرد ادامه یابد، انشعاب گریز ناپذیر خواهد شد.
آلتان برای اولین بار به صراحت گفته بود که حرکت کورد در ترکیه بر سر دوراهی جدی قرار گرفته و در خارج از حزب دمکراتیک خلق ها،احتمال تشکیل یک حزب کوردی دیگر است .
صلاح الدین دمیرتاش رئیس مشترک حزب HDP به اظهارات آلتان واکنش نشان داده و اعلام کرد: ما حزبی مذهب‌گرا نیستیم، آلتان و هرکسی دیگر، اگر می‌خواهند به این احزاب مذهب گرا و ملی گرا پیوسته و اهداف خود را دنبال کنند. ه.د.پ خط مشی مشخصی داشته و به آن ادامه می‌دهد. هیچ تصمیمی برای تغییر این مسیر وجود ندارد.
اکنون باوجود اختلاف و انشعاب در تنهاترین حزب حامی پ ک ک می تواند شکافی در میان کوردهای ترکیه بوجود آید، احتمال می رود این شکاف و جناح بندی نیز به داخل پ ک ک نفوذ نماید. چرا که عده ای از فرمانده هان ارشد پ ک ک مخالف با سیاست های HDP در حل معضل و مسائل کورد هستند.

طی یک سال گذشته چندین بار سران حزب کارگران کوردستان ترکیه موسوم به پ‌ک‌ک؛ دمیرتاش را به خاطر اظهارات و اقداماتی که طبق خواسته و سیاست این گروه نیست؛ مورد هجوم الفاظ تند و خشن خود قرار داده‌اند اما دمیرتاش همچنان مخالف خشونت و تروریست که این گروه در ترکیه تحت عناوین مختلف از جمله شاهین‌های آزاد کوردستان (تاک) انجام می‌دهد که سبب قتل غیرنظامیان و ایجاد وحشت و دلهره در میان کوردهای منطقه می‌شود.

اما با این وجود، دمیرتاش و حزبش نتوانسته‌اند خود را از این تعریف و جناح‌بندی رها سازند؛ چراکه در میان کوردهای ترکیه، مخالفان زیادی پیدا کرده‌اند که دمیرتاش و حزبش را همدست این جنایت‌ها می‌دانند و لذا زمزمه‌های انشعاب از داخل خود این حزب نیز به گوش می‌رسد. چراکه ه‌د‌پ حزبی سکولار است که از افکار مارکسیست – لنینیستی عبدالله اوجالان (رهبر زندانی پ‌ک‌ک) پیروی می‌کند و این در حالیست که اکثریت قریب به اتفاق کوردها، مسلمانند و ارزش‌های دینی را سرلوحه‌ی زندگی خود قرار داده‌اند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی