سایز متن   /

کوردپاریز// منابع اگاه فرانسوی، در گفتگو با پایگاه “العهد”، ضمن بیان این نکته که آمریکا می خواهد به نقش سیاسی اردوغان پایان دهد، افزودند که یکی از اولین نشانه های این تصمیم آمریکا برچیدن سامانه های موشکی ناتو از ترکیه در یک سال و نیم قبل بود.
این منابع به نقل از وزارت خارجۀ کشورشان، اعلام کردند که این واشنگتن بوده است که به احمد داوود اوغلو، نخست وزیر پیشین ترکیه، توصیه کرد هر چه زودتر و پیش از غرق شدن کشتی اردوغان ازآن پیاده شود. اوغلو نیز یک ماه پیش این توصیه را عملی کرد. تصمیم آمریکا دربارۀ اردوغان، که نیروهای کرد در مرز سوریه با ترکیه در حال اجرای آن هستند، از طریق ایجاد یک منطقۀ حائل کردی در طول مرز سوریه با ترکیه، به قطع کامل ارتباط ترکیه با خاورمیانه منجر خواهد شد. آمریکا به چند دلیل از اردوغان عصبانی است.

  • یکی از این دلایل پایگاه هوایی اینجرلیک است که اردوغان تا مدت ها اجازه نمی دادنیروی هوایی آمریکا با استفاده از آن مواضع داعش را بمباران کنند.
  • اختلاف نظر آمریکا با اردوغان، طبق گفتۀ منابع فرانسوی، دست نکشیدن اردوغان از حمایت پنهانی داعش است.
    منابع یاد شده اعلام کرده اند که آمریکا دلایل قاطعی، مشتمل بر تصاویر و ویدئو، در اختیار دارد که همدستی ترکیه با داعش در چندین منطقۀ سوریه را اثبات می کند. فرانسه نیز اسناد مشابهی در اختیار دارند که سال گذشته در نبرد کوبانی بدان دست یافتند. حوادث پر شتاب روزهای اخیر در جبهه های شمال سوریه، میان نیروهای کرد و داعش، در همین راستا رخ داده است. این تحولات به منزلۀ پایان رؤیای اردوغان برای سیطرهبر سوریه و بازگشت شکوه عثمانی از طریق هیمنه  بر دمشق است.
    نیروهای کرد، با حمایت هوایی آمریکا، به کرانۀ غربی رود فرات و جبهۀ منبج و رقه رسیده اند. این در حالی است که ترکیه این منطقه را خط قرمز خود برای پیشروی کردها اعلام کرده بود. آخرین بار وزیر خارجۀ ترکیه اعلام کرده بود که کشورش نمی خواهد هیچ جنگجوی کردی را در کرانۀ غربی رود فرات ببیند. اگر حمایت های هوایی گستردۀ آمریکا نبود، کردها چنین دستاوردهایی کسب نمی کردند، دستاوردهایی که ترکیه را در موضع ضعف قرار داده است. یک منطقۀ کرد، در شمال سوریه، ترکیه را به شکل کامل از خاورمیانه جدا می کند. این مسأله پایانی بر رؤیای اردوغان برای بازگرداندن حاکمیت نوعثمانی به خاورمیانه است. رؤیایی که اردوغان برای محقق کردنش طلیعه دار جنگ علیه سوریه شد و کوشید از این راه نظام سوریه را سرنگون کند تا، آنگونه که رمضان ۴ سال قبل اعلام کرد، در مسجد اموی دمشق نماز گزارد.
اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی