- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

حبس خانگی اوجالان و چشم انداز مسئله کوردی در ترکیه

منابع آگاه اعلام کردند که مسئولان ترکیه‌ای اقداماتی را در جزیره امرالی در دریای مرمره آغاز کرده‌اند که حکایت از انتقال رئیس حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) از حبس انفرادی به حبس خانگی در ماه‌های آتی دارد.

به گزارش کوردپاریز، منابع آگاه در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه با بیان این مطلب گفتند که این اقدام عرصه را برای دیدارها و گفتگوهای رسمی با آنکارا باز می‌کند. این منابع خاطرنشان کردند که این اقدام در راستای “محک زدن برقراری آتش‌بس” با حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک صورت می‌گیرد که وارد جنگی علیه ارتش این کشور شده است. اما پیش تر بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه انجام هرگونه گفتگو با پ.ک.ک را بعید دانسته بود.

دولت آک پارتی در ترکیه شرایط منحصر به فردی را تجربه می کند و در این شرایط که نزاع کوردی – ترکی تشدید شده است و روندی فرسایشی پیدا کرده، این اقدام دولت ترکیه می تواند پ.ک.ک را در حالت انفعالی قرار داده چرا که اوجالان در تجربه های پیشین مسیری را را دنبال می کرد که بیشتر بازی در زمین آک پارتی را تبیین می کرد .

حال اینکه چرا آک پارتی تلاش می کند دوباره اوجالان را در برابر جناح های حاکم در پ.ک.ک قرار دهد چندان پیچیده به نظر نمی رسد ، دولت ترکیه میخواهد از زیر فشارهای بین المللی خارج شود و بهترین ابزار برای این اقدام شخص عبدالله اوجالان است که ظاهرا چندی است نظرات او در شورای پ.ک.ک به اشکال مختلف وتو میشود.

به نظر می رسد باید جامعه مدنی از هم گسیخته در ترکیه و خصوصا در میان کوردها جان دوباره ای بگیرد تا بتواند گفتمان عقلانیت را بر گفتمان انحصارگرایی ترکی و کوردی غالب نماید، گفتمانی که به نظر سهل و ممتنع می نماید.