سایز متن   /

 

حسن روحانی بر لزوم تقسیم مشاغل و مسئولیت‌ها بدون توجه به تعلق قومی یا مذهبی و بر پایه شایسته‌سالاری تاکید کرد. او گفت که دولت می‌خواهد با فعال کردن واحد پتروشیمی و عرصه گردشگری رشد اقتصادی مناطق کردنشین را میسر کند.

به گزارش کوردپاریز، رئیس جمهور ایران روز سه‌شنبه (۱۱ خرداد / ۳۱ مه) اعلام کرد که “تبعیض قومیتی” را نمی‌پسندد و خواستار آن است که “اصل در استخدام شایستگی باشد”.

روحانی طی سخنرانی‌اش در مهاباد، از شهرهای کردنشین آذربایجان غربی، گفت: «نباید بین مذاهب و اقوام تبعیض قائل شویم و اصل اساسی در مسئولیت‌ها باید شایستگی باشد و هر کس در هر منطقه‌ای دارای شایستگی بالاتر است باید متناسب با توانایی‌هایش زمینه فعالیت و بالندگی برای او مهیا شود.» طبق گزارش رسانه‌های ایران، تاکید روحانی بر برابری شیعیان و سنی‌ها بوده است.

راه‌اندازی واحد پتروشیمی و رشد گردشگری

روحانی در سخنرانی خود همچنین به برنامه‌ جمهوری اسلامی برای رشد اقتصادی مناطق کردنشین پرداخت. او گفت که قرار است امروز سه‌شنبه واحد عظیم پتروشیمی با تولید ۳۰۰ هزار تن محصول سالانه در مهاباد افتتاح شود. به گفته او، ۱۶۹۰ کیلومتر راه برای مسیر لوله گاز استفاده شده تا در مناطق غربی از جمله کرمانشاه، سنندج، مهاباد و میاندوآب گاز و پتروشیمی در دسترس باشد.

روحانی تاکید کرد که فعالیت واحد پتروشیمی یاد شده و توسعه “صنایع پایین دستی پتروشیمی” باعث ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی منطقه می‌شود. او در عین حال خطاب به منتقدان جمهوری اسلامی در زمینه عدم برنامه‌ریزی برای رشد صنعتی مناطق کردنشین گفت: «آنها که به دروغ می‌گویند جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد در مناطق کردنشین همواره کشاورزی باشد و هیچ‌گاه صنعت وارد این منطقه نشود با چشم باز متوجه دروغ‌های خود بشوند چرا که جمهوری اسلامی ایران برای رشد و تکامل و صنعتی کردن مناطق غربی کشور و کردنشین همه توان خود را به کار می‌گیرد.»

رئیس جمهور ایران در عین حال از اشتغال متخصصان مختلف از سراسر کشور در این پروژه به دلیل پیچیدگی آن خبر داد. او گفت: «اگر در منطقه‌ای پروژه‌ای عظیم صنعتی ایجاد می‌شود در شرایط مساوی باید از مردم بومی آن منطقه استفاده کنیم اما در عین حال یک صنعت پیچیده در زمان ساخت و تجهیز نیازمند متخصصان مختلف از سراسر کشور است. برای دولت همه افراد سرزمین ایران به چشم واحد هستند و بدانیم اگر عده‌ای متخصص امروز مهمان شهرستان مهاباد هستند به نفع رونق آینده شهرستان و باعث رفت و آمدهای بیشتر به منطقه خواهد بود.»

روحانی از گردشگری نیز به عنوان عرصه‌ای دیگر برای ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی مناطق کردنشین نام برد. او گفت: «با وجود امنیت بالا در آذربایجان غربی و مهاباد این منطقه باید تبدیل به مرکز گردشگری برای ایرانیان و مردم جهان شود. گردشگری برای اشتغال زمینه‌های خوبی را ایجاد می‌کند و باید در این رابطه مسئولان اقدامات لازم را انجام دهند.»

آموزش زبان مادری

روحانی گفت که به تنوع قومی و زبانی اقوام مختلف ایران احترام می‌گذارد. او به این اشاره کرد که قرار است مراکزی در کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و دیگر شهرها ایجاد شوند “تا مردم بتوانند زبان مادری خود را به خوبی بیاموزند”.

یک روز پیش از سخنرانی حسن روحانی در مهاباد، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی اعلام کرد که دولت دستور آموزش زبان‌های کردی و ترکی در مدارس مناطق قومی را صادر کرده است. علی یونسی گفت که طرح آموزش زبان کردی در مدارس استان کردستان اجرا شده و در صورت فراهم شدن زیرساخت در دیگر مناطق کشور نیز اجرا می‌شود.

روحانی گفت که هدف اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی در کشور است و هم اکنون در این زمینه در حال مذاکره با وزارت آموزش و پرورش است.

رئیس جمهور ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نیز وعده آموزش زبان‌های مادری اقوام را داده بود، اما تاکنون این وعده عملی نشده است.

روحانی ابراز امیدواری کرد که دولت و مجلس جدید همکاری بیشتری برای پیشبرد امور با هم داشته باشند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی