سایز متن   /

۵۰ تن دیگر در ترکیه به اتهام همکاری باجماعت نور به رهبری«فتح الله گولن» مخالف سرسخت «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه بازداشت شدند.

به گزارش کوردپاریز ، این عملیات در پی دستور امروز (چهارشنبه) دادستان شهر «کوجا علی » در شمالغرب ترکیه آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
برپایه این گزارش ، دادستان خواهان بازداشت ۳۳ تن دیگر در دیگر شهرها در این ارتباط شده است وافراد یاد شده به کمک مالی به جماعت نور متهم شده اند.
هفته گذشته نیز یک استاندار سابق و چهار افسر ارشد به اتهام حمایت از هواداران جماعت نور و ایجاد تسهیلات برای اجاره برخی اماکن دولتی با قیمت نازل بازداشت شده بودند.
دولت ترکیه از دو سال پیش به این سو با عنوان اینکه جماعت نور در صدد کودتا علیه دولت است، عملیات گسترده ای را برای سرکوب هواداران و خشکاندن منابع مالی و توقیف رسانه های متعلق به این جماعت را آغاز کرده است.
روزهای گذشته نیز شبکه تلویزیونی «سامان یولو» ترکیه متعلق به جماعت نور تعطیل شد. از معروف ترین برنامه های تولیدی این شبکه می توان به سریال «کلید اسرار» اشاره کرد.
بازرسان دولت و پلیس تخلفات مالی استانبول، فروردین ماه گذشته ۱۳ هزار و ۶۰۰ تن از مردم ترکیه را به حمایت مالی از جماعت نور متهم کرده است.
درپی بازداشت ۴۱ تن از مدیران و کارکنان بانک «آسیا» به دستور دادستان استانبول و سپرده شدن اداره این بانک به دست متولیان منتخب دولت آنکارا، بازرسان دولت ترکیه حساب های صاحبان سپرده و حواله های ارسال شده به حساب های این بانک را مورد بررسی قرار دادند.
پیشتر، اغلب دستگیرشدگان متهم به همکاری با جماعت نور در ترکیه را کارمندان ارشد و افسران بلندپایه پلیس و دادستان ها تشکیل می دادند، اما از اسفند ماه سال گذشته در همین ارتباط، روزنامه منتقد «زمان»، شرکت انتشاراتی «فضا» و خبرگزاری «جیهان» به دستور دادگاهی در استانبول تحت کنترل قرار گرفت و اداره این مراکز به دست متولیان منتخب دولت آنکارا سپرده شد.
طی پنج ماه گذشته نیز حدود ۷۰۰ تن از افسران ارشد، نویسندگان و تجار ترکیه و پنج خبرنگار به همین اتهام بازداشت شدند.
جماعت نور به رهبری فتح الله گولن متحد سابق حزب حاکم عدالت و توسعه و بزرگ ترین تشکل مخالف فعلی علیه دولت این کشور، از سوی دولت ترکیه به عنوان ساختار موازی در داخل دولت ترکیه تلقی می شود و دستگیری ها و تسویه های گسترده منتسبین به این جماعت از دو سال پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
دولت ترکیه، فتح الله گولن رهبر جماعت نور مقیم آمریکا را عامل و طراح کودتا و اقدامی برای سرنگونی دولت حزب عدالت و توسعه می داند.
«رجب طیب اردوغان » رئیس جمهوری ترکیه نیز حامیان گولن را تهدیدی جدی برای امنیت ملی این کشور توصیف می کند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی