سایز متن   /

سحر میرزایی//

ترکیه، از حمایت آمریکا از اعضای مسلح گروه ی‌پ‌گ (شاخه نظامی – سوری حزب کارگران کوردستان ترکیه پ‌ک‌ک) در شمال سوریه در نبرد با گروه تروریستی داعش، انتقاد کرد و امر روابط بین این دو شریک مهم در ناتو را بحرانی کرده است. در حالی‌که واشنگتن می‌گوید این گروه نظامی مانعی در برابر پیشروی‌های عناصر داعش است ولی ترکیه آنها را تروریست می‌خواند، چراکه این گروه زیرشاخه‌ی پ‌ک‌ک است که خود در لیست ترور جهانی و منطقه‌یی قرار دارد. از سوی دیگر، در روزهای اخیر تصاویری از حضور سربازان واحد ویژه ارتش آمریکا با نشان‌های این گروه و در کنار آنها منتشر شده است.

در همین راستا، «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، با انتقاد تند از این رویکرد آمریکا و با اشاره به این تصاویر از اینکه سربازان آمریکایی به گفته او نشان‌های سازمان تروریستی را پوشیده‌اند، گفت: «این استانداردها دوگانه و نفاق است.»
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اخیرا به حضور نظامیان این کشور «برای کمک و مشاوره» در استان «الرقه» پایگاه اصلی داعش در شمال سوریه، که این روزها شاهد نبرد گروههای نظامی علیه این تروریست‌ها است، اذعان کرد. در تلاش برای تلطیف روابط بین آنکارا و واشنگتن، طبق اعلام «استیو وارن» سخنگوی ائتلاف آمریکایی ضد داعش، آمریکا از سربازان خود خواسته‌است نشان‌های این گروه را که از منظر ترکیه تروریست است را از لباس‌هایشان جدا کنند. ولی این امر به معنای دست کشیدن آمریکا از حمایت از گروه نیست. همچنان‌که «مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است «ما به حمایت از آنها ادامه خواهیم داد.» اما چرا؟ آیا آمریکایی‌ها واقعا تا این حد حامی کوردها هستند؟

آنچه به عنوان حمایت روسیه و آمریکا از این گروه یاد می‌شود؛ در حقیقت و به عقیده‌ی کارشناسان این حوزه، تنها بخشی از بازی آنها در شمال سوریه است، چراکه در حال حاضر تنها گروهی که با تمام توان در راستای اهداف روسیه و آمریکا در منطقه فعالیت دارد، همین گروه است که به عنوان زیرشاخه‌ی پ‌ک‌ک شناخته شده است و ترکیه هم معتقد است که این گروه هم بسان مادر خود (پ‌ک‌ک) تروریست است و آمریکا و دیگر کشورها باید این حقیقت را مدنظر داشته باشند. اما آمریکا خارج از این تعریف عمل می‌کند. این بدان معنی نیست که آمریکا نمی‌داند و خبر ندارد که این گروه از بطن پ‌ک‌ک است و پ‌ک‌ک هم در لیست ترور و در نتیجه این گروه هم تروریست است، بلکه به دلیل منافع خود در این منطقه، چشم‌ها را بسته و به شدت هم از آن حمایت می‌کنند. جالب است که آمریکا و دیگر قدرت‌های حاضر در این کشور، اسم این حمایت را هم حمایت از کوردها گذاشته‌اند،! این در حالیست که به عقیده‌ی اکثریت کوردها در سوریه، ی‌پ‌گ تنها یک نیروی نظامی است که به نام کوردها و به کام دیگران فعالیت دارد و لذا نمی‌توان آنرا در جای کوردهای سوریه تعریف کرد.

از سوی دیگر آنچه سبب چشم‌پوشی قدرت‌های بین‌المللی از این حقیقت می‌شوند، تنها منافع آنهاست و همچنان که بارها تکرار کرده‌اند؛ در حال حاضر برای مقابله با داعش و تحقق دیگر برنامه‌های خود در سوریه، به این گروه احتیاج دارند و هروقت کارشان با آن تمام شد، چرخ برخواهد گشت و ….

اما آنچه ترکیه می‌خواهد؛ شاید تا حدودی رفتار عجولانه در حوزه‌ی سیاست و یا رفتاری خارج از دایره‌ی سیاست باشد، چون در هرصورت آمریکا به خاطر یک گروه نظامی که چندصباحی بیشتر در این مناطق عمر نخواهد داشت، هم‌پیمان اصلی خود در منطقه را رها نخواهد کرد و این یعنی همان معادله‌ی چند مجهولی که معمولا و با نگاهی به تاریخ احزاب و گروههایی که به نام کوردها در تاریخ چند صد سال گذشته فعالیت داشته‌اند؛ به وضوح سرنوشت آنها را می‌توان مشاهده کرد که چگونه از عرصه‌ی بازی حذف خواهند شد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی