- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

کابینه‌ی دولت جدید در ترکیه

بن‌علی یلدیریم، وزیر راه و ترابری دولت احمد داووداوغلو روز یکشنبه (۲۲ مه/ ۲ خرداد) به ریاست حزب عدالت و توسعه برگزیده شد. بن‌علی روز سه‌شنبه (۲۴ مه/ ۴ خرداد) کابینه ۲۶ نفره خود را در آنکارا معرفی کرد.

به گزارش کوردپاریز به نقل از رسانه‌های ترکیه، اکثر وزیران دولت سابق که به اردوغان وفادار بودند، در پست‌های خود باقی مانده‌اند. در کابینه جدید “ولکان بوزکر” وزیر اتحادیه اروپا در دولت قبلی جای خود را به “عمر چلیک” داده است. چلیک قبلا سخنگوی حزب عدالت و توسعه بود. از ۲۶ عضو کابینه تنها یک زن عهده‌دار وزارت است. “فاطمه بتول سایان کایا” وزیر خانواده و سیاست‌های اجتماعی تعیین شده است. در دولت قبلی دو زن عهده‌دار وزارت بودند.

در کابنیه جدید، مولود چاووش‌اوغلو همانند سابق، وزیر امور خارجه است و بکیر بوزداغ، مسئولیت وزارت دادگستری را بر عهده دارد. “برات آلبایراق”، داماد اردوغان نیز همچنان در پست خود به عنوان وزیر انرژی باقی مانده است. اکثر وزیران کابینه بن‌علی یلدیریم، از نزدیکان و چهره‌های وفادار به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هستند.

کابینه بن‌علی یلدیریم شصت و پنجمین دولت در این کشور از زمان تشکیل “جمهوری ترکیه” در سال ۱۹۲۳ است. او جانشین احمد داووداوغلو شد که متهم شده بود که به قدر کافی در جهت تمایل اردوغان برای تغییر نظام سیاسی و برقراری “سیستم ریاستی” در ترکیه تلاش نمی‌کند.

وی همچنین تاکید کرد: “به مقابله خود با کسانی که می خواهند اتحاد و یکپارچگی کشورمان را دچار خدشه کنند ادامه خواهیم داد. در مبارزه قاطع خود با گروه‌های تروریستی به‌ویژه تروریست های پ.ک.ک و ساختار دولت موازی کوتاه نخواهیم آمد”.