سایز متن   /

دومین کنگره فوق العاده حزب عدالت و توسعه ترکیه برای انتخاب رهبر جدید این حزب که از سال ۲۰۰۲ تاکنون حزب حاکم سیاسی کشور است، دیروز یکشنبه ۲ خرداد ماه در آنکارا پایتخت ترکیه٬ برگزار شد. لازم به ذکر است که سفرای کشورهای مصر، اسرائیل، بنگلادش، سوریه و روسیه همچنان نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه به این کنگره دعوت نشدند.

کوردپاریز/ بینالی یلدرم (بن‌علی یلدیریم) به عنوان رهبر جدید حزب “عدالت و توسعه” ترکیه و سپس نخست وزیر این کشور برگزیده شد. “در سخنانش “بن‌علی یلدیریم” وعده داد که مبارزه با “جهادیون” و گروه دولت اسلامی و همچنین “حزب کارگران کوردستان ترکیه (پ‌ک‌ک)” را ادامه بدهد. با این حال، بن علی یلدیریم تأکید نمود که مهمترین وظیفۀ دولت او تغییر قانون اساسی برای پایان دادن به ابهامات و وارد کردن ترکیه در یک نظام ریاست جمهوری خواهد بود. در اینباره بن علی یلدیریم گفت که رییس جمهوری در مقابل مردم ترکیه مسئول است و بنابراین آنچه باید انجام داد تدوین قانون اساسی جدید و ایجاد یک نظام سیاسی ریاست جمهوری است.
تبدیل نظام سیاسی ترکیه به یک نظام ریاست جمهوری منشاء تنش میان رجب طیب اردوغان و احمد داوود اُغلو، نخست وزیر ترکیه بود که نهایتاً به استعفای او منجر شد.

نخست وزیر آیندۀ ترکیه همچنین از اتحادیۀ اروپا خواست که به ابهامات خود در زمینۀ سیاست مربوط به مهاجرت خاتمه دهد. اتحادیۀ اروپا و ترکیه در مارس گذشته توافق کردند که در ازای کمک مالی اروپا به دولت آنکارا ورود پناهجویان به اروپا از طریق ترکیه مهار شود. به موجب این توافق اروپا همچنین وعده داد که شهروندان ترکیه از تقاضای روادید برای سفر به کشورهای اروپایی معاف و مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیۀ اروپا از سرگرفته می‌شوند.
یلدیریم در سخنان خود تصریح کرد که هم‌اکنون نیز “در عمل” نظام ریاستی در حال اجراست و این تغییر باید هر چه سریع‌تر با تغییر قانون اساسی کشور مشروعیت پیدا کند.

تغییر قانون اساسی به بیش از دو سوم آرای پارلمان این کشور نیازمند است و این اکثریتی است که حزب حاکم عدالت و توسعه در اختیار ندارد. به همین دلیل با فشار اردوغان و حزب او، پارلمان این کشور در روندی پرمناقشه از نمایندگان حزب کرد “دمکراتیک خلق‌ها” سلب مصونیت کرد تا بتواند آنها را مورد پیگرد قضایی قرار دهد و راه برای تغییر قانون اساسی هموار گردد.

یلدیریم در ۲۰ دسامبر ۱۹۵۵ در روستای رفاهیه در استان ارزینجان (یکی از استان های شرق و کردنشین ترکیه) به دنیا آمد. در دانشگاه تکنیک استانبول از رشته دریانوردی فارغ التحصیل شده و در همان رشته موفق به اخذ فوق لیسانس شد. بعد از آن وی از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۳ مدیر صنایع کشتی سازی ترکیه بود. در سال های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰ میلادی در شهرداری استانبول مدیر بخش کشتیرانی استان استانبول بود. در این سال ها بود که با رجب طیب اردوغان آشنا شده و یکی از همراهان همیشگی اردوغان در تاسیس و ادامه راه حزب عدالت و توسعه شد.

وی بعد از آن که حزب عدالت و توسعه قدرت را در سال ۲۰۰۲ به دست گرفت در ۳ دولت ترکیه وزیر ارتباطات بود. همچنین یلدیریم  همراه حزب عدالت و توسعه در ۲۲مین دوره انتخابات پارلمان ترکیه از استانبول و در ۲۳مین دوره از ارزینجان و در ۲۴ و ۲۶مین دوره از ازمیر توانست به مجلس ترکیه راه پیدا کند.

در سال ۲۰۱۴ در انتخابات شهرداری های ترکیه از ازمیر وارد عرصه انتخابات شد که در این دوره از انتخابات با کسب ۳۶ درصد از آراء نتوانست شهرداری ازمیر را به دست بگیرد. بعد از این شکست انتخاباتی در ۵ ژوئن ۲۰۱۴ مشاور ارشد رجب طیب اردوغان شد و بعد از انتخابات نوامبر ۲۰۱۵ توسط احمد داوود اوغلو به عنوان وزیر ارتباطات و دریانوردی ترکیه معرفی شد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی