سایز متن   /

ماهر الخطیب تحلیلگر مسائل خاورمیانه//

از چند ماه گذشته، توافق نیمه رسمی میان دولت و کُردها شکل گرفت که بر اساس آن این استان اداره می شد، ولی ظاهرا دیگر ممکن نیست وضعیت مانند گذشته ادامه داشته باشد. درگیری ها و منازعات چند بعدی در سوریه همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد، روز به روز به جای امید برای ایجاد ثبات در این کشور، باید شاهد پیچیده تر شدن تحولات جنگی در آنجا باشیم، زیرا گروه های متعددی در سوریه در حال نبرد با یکدیگر هستند و همکاری ها و تعاملات در میان گروه های مختلف بسیار شکننده است.  در همین راستا، کردها و دولت سویه ـ که در این اواخر همکاری های متقابلی با یکدیگر برای رهایی از تهدیدات مشترک داشتند، طی چند روز گذشته برخوردهای نگران کننده ای با یکدیگر داشتند. مرکز ثقل این درگیری ها، شهر مرزی «قامشلی» بوده است.

قامشلی در نزدیکی مرز سوریه با ترکیه و عراق قرار دارد؛ این شهر در سال ۱۹۲۶ با تأسیس ایستگاه قطار شکل گرفت و به تدریج با مهاجرت کردها، ارامنه و آشوریان گسترش یافت. درگیری در قامشلی، اول اردیبهشت، در پی واکنش ارتش سوریه به حملات کردها علیه نیروهای امنیتی دولت و سیطره بر زندان مرکزی شهر که با گلوله باران خمپاره ای و شلیک با تانک از سوی نیروهای کرد همراه بود، آغاز شد.

شهر قامشلی و استان حسکه مشترک توسط دولت سوریه و کردها اداره می شود، به گونه ای که نیروهای وابسته به دمشق، کنترل بخشی از مناطق مرزی این شهر با ترکیه، فرودگاه غیرنظامی آن، زندان مرکزی و ساختمان های دولتی را در دست دارند و مابقی شهر در کنترل نیروهای کرد است.

یک ماه پیش، درگیری های محدودی در شهر قامشلی میان دو طرف رخ داد و از اواسط هفته گذشته با توقیف و مصادره یک خودروی زرهی وابسته به حزب اتحاد دموکرات کردها توسط نیروهای دفاع ملی وابسته به دولت دمشق، بار دیگر درگیری ها میان دو طرف بالا گرفت.

پس از سه روز درگیری های بسیار شدید میان نیروهای دولت سوریه و کردها و کشته و زخمی شدن ده ها تن، دولت دمشق با نیروهای کرد در قامشلی، توافقنامه آتش بسی را به امضا رساندند که به نظر می رسد این توافق شکننده خواهد بود و باید شاهد شروع فاز جدیدی از درگیری ها میان ارتش سوریه و نیروهای مدافع خلق کرد باشیم.

م: سایت النشره لبنانی

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی