سایز متن   /

به گزارش کوردپاریز به نقل از پایگاه اینترنتی ستاد فرماندهی ارتش ترکیه، ارتش این کشور باردیگر مناطقی از شمال عراق از جمله کوهستان‌های قندیل، آواشین، باسیا و گاره را بمباران کرده است. هنوز گزارشی از جزئیات این عملیات در اختیار رسانه ها قرار داده نشده ولی گفته شده که ۲۲ فروند جنگنده ترکیه در این عملیات شرکت کردند که همگی سالم به پایگاه های خود باز گشته‌اند.
گفته می‌شود جنگنده های نیروی هوایی ارتش ترکیه طی ۱۰ روز گذشته حداقل چهار بار در شمال عراق عملیات انجام دادند.
درگیری در مناطق شرق و جنوب شرق ترکیه که از تابستان سال گذشته آغاز شده است، به طور بی سابقه ای در داخل شهرها و مناطق مسکونی ادامه دارد که این امر ضمن بالا بردن شمار تلفات نیروهای دولتی و پ.ک.ک، به جان و مال غیر نظامیان نیز آسیب زیادی وارد کرده است.
شمار کشته های دولتی نزدیک به ۴۰۰ نفر و شمار تلفات پ.ک.ک نزدیک به ۶ هزار نفر اعلام شده است.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه پیشتر تاکید کرده بود که پ.ک.ک راه سومی ندارد یا باید تسلیم شوند یا ارتش تک تک آن ها را از بین خواهد برد.
وی اخیرا هم گفته: عملیات مشترک پلیس و ارتش تنها راه ریشه کن کردن سازمان تروریستی در ترکیه و منطقه است.
ما نمی‌توانیم بدون ریشه کن کردن سازمانی تروریستی که تنها کار آن کشتن است، به این تلاش ها پایان دهیم. این سازمان، همۀ اعضا و حامیانش را از کشورمان و منطقه ریشه کن می کنیم. اگر دنبال راه حل هستید، راه حل این است. وقتی ما سازمان تروریستی را از بیخ و بن بر انداختیم و هیچ اثر و نشانی از آن باقی نگذاشتیم، راه حل را عملی کرده ایم. ابتدا گفتیم “ابتکار دموکراتیک” اما اثری نداشت. پس از آن گفتیم “پروژۀ وحدت و اخوت ملی” اما آن نیز مؤثر نبود. از این لحظه به بعد همۀ این ها کنار گذاشته شده است. ما گفتیم پروسۀ آشتی را در یخچال گذاشته ایم. اینک دوران عملیات ها است. در این دوران عملیات ها چه اتفاقی می افتد؟ این مسأله حل خواهد شد. این مسأله خاتمه پیدا خواهد کرد زیرا هیچ کس حق ندارد آرامش و امنیت ملت ما را هدف قرار دهد.

این عملیات‌ها در حالی است که در روزهای اخیر اخباری مبنی بر اینکه جمیل بایک از سران پ‌ک‌ک به اعضای مسلح خود در داخل شهرها دستور عقب‌نشینی داده، منتشر شده است. تداخل این دو اتفاق، یکی عقب‌نشینی پ‌ک‌ک و دیگری هم اصرار ارتش ترکیه بر تداوم عملیات‌ها و بمباران‌ مواضع این گروه توسط جنگنده‌ بمب‌افکن‌ها، باردیگر سؤال‌های چند مجهولی را در اذهان عموم تداعی می‌کند، چون در اوایل بهار مراد کارایلان از سران نظامی این گروه وعده پیروزی در بهار امسال را به اعضای گروه داده بود و گفته بود که به شدت و آخرین توان خود حمله خواهند کرد. اما هنوز یک ماه از این سخنان نگذشته که بایک دستور عقب‌نشینی داده و به قول برخی از کارشناسان، این به معنی شکست استراتژی جنگ شهری پ‌ک‌ک است که پس از ماهها ویران کردن شهر و روستای کوردها به همراه دوستان ارتشی خود، حالا عزم سفر و عقب‌نشینی دارند و در این میان خندق‌های حفر شده و خانه و ساختمان‌های ویران شده باقی‌ می‌ماند و مردمی ناامید و مایوس از زندگی.

اما نکته‌ی دیگری که این اواخر کارشناسان بر آن تاکید دارند، ارتباط این عقب‌نشینی با تحولات اخیر در منطقه است. آیا توافقی جدید و مخفی میان پ‌ک‌ک و برخی قدرت‌های منطقه امضا شده است؟ آیا در این توافقات پشت‌پرده، فکری هم به وضعیت معیشت و ساختمان‌های ویران شده‌ی مردمان جنوب شرق و شرق ترکیه هم شده است یا اینکه مرکز ثقل این توافق طبق روال معمول، قندیل است و منافع قندیل‌نشین‌ها را تامین می‌کند؟

 

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی