سایز متن   /

نچیروان بارزانی دیروز به همراه هیئتی وارد استانبول ترکیه شد و با احمد داود اوغلو نخست‌وزیر و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد.

کوردپاریز/ آنچه در خبرها به آن اشاره شده بود، در دیدار‌های فی‌مابین بارزانی با مقامات ترک، موضوع اصلی بحث تروریسم به ویژه نحوه‌ی مبارزه و مقابله با داعش و پ‌ک‌ک و همچنین همکاری‌هایی بوده که در این زمینه باید صورت بگیرد. همچنین گفته شده که بحث اقتصادی از جمله صادرات نفت و گاز از اقلیم به ترکیه هم یکی از موضوعات بوده که البته این یکی تا حدودی قطعی شده، چراکه ترکیه با اقلیم توافقنامه‌یی برای ۵۰ سال در این زمینه امضا کرده است.

حمایت ترکیه از داعش هم که تاکنون بارها اسناد و مدارک آن در رسانه‌ها منتشر شده، لذا می‌ماند موضوع پ‌ک‌ک. رسانه‌های اقلیم مدام سعی کرده‌اند که در مطالب و اخبار منتشره‌ی خود، ازاصطلاح تروریست درخصوص پ‌ک‌ک استفاده نکنند، اما آنچه در استانبول هربار مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد، خشونت و عملیات‌های انتحاری این گروه است که ترکیه از آن به عنوان تروریسم یاد می‌کند.

قبلا وقتی مقامات اقلیم کوردستان به ترکیه سفر می‌کردند، بیشتر بعد سیاسی داشت و محور اصلی آن هم مبارزه با پ‌ک‌ک بود و تا حدودی هم گذرگاه مرزی ابراهیم خلیل و درآمدهای حاصله از آن، اما در سال‌های اخیر سفرهای این مقامات به ترکیه، تناسبی از سیاست و اقتصاد به خود گرفته که معمولا به عنوان قله‌ی اقتدار از آن یاد می‌شود که البته این اقتدار در کدام سوی مرزها به خدمت گرفته شود، هنوز معلوم نیست.

نفت و سیاست، دیدگاه و عملکرد مقامات اقلیم کوردستان را نیز درباره‌ی نحوه‌ی برخورد با پ‌ک‌ک تغییر داده است. از جمله انفجار خط لوله نفت از اقلیم به ترکیه که تاکنون چندین بار توسط این گروه منفجر شده و ضرر و زیان‌های زیادی برای اقلیم در بر داشته است. در سال‌های اخیر هم مشکل شنگال و بازی این گروه در اقلیم برای تاسیس کانتون‌های راپرین، شنگال و گرمیان و همچنین مخالفت شدید با احزاب و گروههایی که در سوریه حضور دارند و به سیاست حکومت اقلیم گرایش نشان می‌دهند، به مباحث جدید گفتگوها در کاخ دلمه باغچه افزوده شده است. اکنون ترکیه و اقلیم در مباحث اقتصادی و سیاسی بیش از هروقت دیگر به هم نزدیک شده‌اند که مهم‌ترین آنها موضوع پ‌ک‌ک و نحوه مقابله با آن در شمال عراق و سوریه است که البته ترکیه بخشی از مقابله را مناطق کوردنشین ترکیه هم به هواداران و اعضای حزب دمکرات کوردستان ترکیه واگذار کرده است.

به عقیده‌ی کارشناسان، آنچه اهمیت این موضوع را دوچندان کرده، تحکیم روابط اربیل با آنکارا است که نفت و مبارزه با تروریسم، دو رکن اصلی آن محسوب می‌شوند. آیا بارزانی به مقامات ترک قول داده تا از جبهه‌ی جنوب به پ‌ک‌ک فشار بیاورد تا از جبهه‌ی شمال هم ارتش ترکیه آنها را یکی‌یکی از لیست خارج کند؟ آیا برنامه‌ی خاص و مشترکی برای تخلیه‌ی انرژی پ‌ک‌ک در مناطق جنوب شرق و شرق ترکیه و تضعیف آن در شمال عراق و سوریه دارند؟

البته موضوع فدرالیسم در شمال سوریه هم که باردیگر به موضوع پ‌ک‌ک برمی‌گردد، می‌تواند یکی دیگر از موضوعات مورد مناقشه بوده باشد، چراکه سیستم فدرالی در شمال سوریه، تا حدودی تشدید تهدید پ‌ک‌ک در مرزهای ترکیه است که به احتمال زیاد به دنبال نقشه‌یی برای مقابله با آن هستند. گفتنی است از طرف اقلیم کوردستان، بلافاصله با اعلام سیستم فدرالی، گذرگاه مرزی سملکا بسته شد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی