سایز متن   /

هالوک کوچ (معاون رئیس حزب جمهوری خواه خلق): دولت ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان زمانی که حزب کارگران کردستان (پ ک ک) اسلحه و مهمات وارد کشور می کرد، از آن چشم پوشی کرده و به این صورت از پ ک ک حمایت کرده است.

به گزارش کوردپاریز به نقل از رسانه‌های ترکیه، کوچ در این باره گفته: بعد از آن که رجب طیب اردوغان برای جذب رأی کُردهای تندرو و تجزیه طلب، حزب تروریستی کارگران کردستان را با جشن و کارناوال‌هایی وارد شهرهای ترکیه کرد، این حزب تروریستی شروع به وارد کردن اسلحه و مهمات به کشور کرده و تقویت شد. عواقب این موضوع از جانب وزارت امنیت ملی ترکیه بارها هشدار داده شد لکن اردوغان و هم پیمانانش از این اتفاقات چشم پوشی کردند. تقویت حزب کارگران کردستان روز به روز افزایش یافت تا این که در سال ۲۰۱۵ این حزب تروریستی در بخشی از شهرهای جنوب شرقی ترکیه اعلام خودمختاری کرد. این شهرها به کلی از کنترل حکومت ترکیه خارج شد و مدارس و مساجد شهر در سایه حکومت دیکتاتوری اردوغان به پایگاه های حزب کارگران کردستان تبدیل شد. بر این اساس؛ حکومت ترکیه مجبور به نقض یک طرفه توافق آشتی با پ ک ک شده و ارتش ترکیه با عناصر حزب کارگران کردستان در جنوب شرقی این کشور درگیر شد.

کوچ در خصوص عملکرد اردوغان در این باره گفته: احزاب مخالف ترکیه به شدت از سیاست های حکومت اردوغان انتقاد کردند. در این ارتباط؛ عده ای از نویسندگان، دانشگاهیان و سیاسیون توسط حکومت سرکوبگر اردوغان دستگیر و روانه زندان شدند. دیکتاتوری اردوغان به حدی رسید که از یک سال پیش رؤسای احزاب مخالف هدف دستگیری و محاکمه حکومت قرار گرفته اند. در این خصوص، رئیس بزرگترین حزب مخالف ترکیه کمال کلیچداراوغلو به اتهام توهین به اردوغان محاکمه شد. سپتامبر ۲۰۱۲ در اسلو، مذاکره ای که در پشت پرده رسانه ها آن را تحت عنوان مذاکرات حکومت ترکیه با پ ک ک پوشش دادند، یک متن توافق ۱۱ ماده ای میان حزب کارگران کردستان با حزب عدالت و توسعه به امضا رسید. در آن توافقات نماینده حکومت اظهار می کند که ما دقیقا می دانیم، پ ک ک در چه جاهایی و چه مقدار مواد منفجره کار گذاشته است. در آن موقع بارها تاکید کردیم که با یک گروه تروریستی مذاکره نکنید. بارها تذکر دادیم اگر قرار به حل و فصل سیاسی مسائل باشد مکان آن پارلمان ترکیه است ولی شما چشم پوشی کردید. بیش از ۳۰۰ گزارش مبنی بر تحرکات پ.ک.ک در مناطق مختلف به مراکز پلیس و سازمان های اطلاعاتی آمده است ولی به هیچ کدام اقدام نکردید. زمانی که پ ک ک بمب و سلاح را به داخل ترکیه منتقل می کرد شما نظاره گر بودید. اکنون آشکارا عنوان می کنیم شما به پ.ک.ک کمک کرده و زمینه سازی کرده اید. تمام حقایق موجود اثبات می کند که دولت به پ.ک.ک کمک کرده است.

به عقیده‌ی کارشناسان، آنچه پ ک ک از آن به عنوان استراتژی جنگ شهری یاد می‌کند و از ماهها قبل در مناطق کوردنشین و مرزی به مرحله‌ی اجرا درآورده که نتیجه‌ی آن آوارده شدن بیش از ۴۰۰ هزار تن از اهالی این مناطق و کشته و زخمی شدن شمار زیادی از زنان و کودکان و … بوده است؛ در حقیقت بخشی از همان سیاست و بازی مشترک اردوغان با پ‌ ک ک است تا از این طریق باردیگر تاریخ در این مناطق تکرار شود و خالی از سکنه شوند تا طرفین به اهداف خود برسند. شاید ترکیه می‌خواهد در این مناطق مرزی، محیطی آرام برای اعضای داعش و احرارالشام مهیا کند و … اما اینکه پ‌ ک ک هم در این بازی با ترکیه همفکراست و در این راستا زمینه‌ را برای تحقق اهداف ترکیه مهیا می‌کند، یکی از همان ابهاماتی است که کارشناسان آنرا روابط این گروه با سرویس اطلاعاتی ترکیه (میت) می‌دانند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی