سایز متن   /

به همان صورت که سرمایه جهانی شد و در پی آن یک رویداد در گوشه ای از دنیا توانایی تغییر معادلات در گوشه ای دیگر از جهان را به همراه داشت، همان سان که مرزها معنا و مفاهیم گذشته خود را از دست دادند و شهر و دولت الکترونیک و مجازی سخن به میان آمد، و به همان شکل که نقل و انتقال پول و دانش و دیگر فراورده های انسانی با گسترش صنعت و به وجود آمدن دهکده جهانی حد و مرزی نمی شناسد، ترور و تروریسم نیز که محصول جهانی شدن سرمایه و گسترش ارتباطات بین المللی است مرز نمی شناسد. تروریسم در سوریه و خاورمیانه نمی تواند به صورت جزیره ای تک افتاده از دیگر کشورها و مناطق بدور باشد و بر دیگر مناطق اثر نداشته باشد.
رویدادهای دهه گذشته و سالهای اخیر نشانگر جهانی بودن این پدیده دارد و ایجاد جو رعب و وحشت محصول چنین فرایندی است. گسترش تروریسم محصول پروسه ای است به در ازای مدرنیته، پروسه ای که یک شبه نه از بین می رود و نه از شدت آن کاسته می شود. رفع معضل و پدیده ای جهانی با ابعاد جهانی نیازمند آلترناتیو و بدیلی جهانی است که در پایتخت دولت ها به دست نمی آید.

واپسین روزهای سال ۹۴ در تاریخ ۲۹ اسفند سال گذشته با بمب گذاری و حملات تروریستی در استانبول ترکیه در حالی به پایان رسید، که می توان گفت آغازی برای سلسله حملات خونبار تروریستی در سال ۹۵ شد. سوم فروردین قلب اروپا، یعنی بروکسل، جایی که مهمترین نهادهای اتحادیه اروپا در آن قرار دارد آماج حملات وحشتناک گروه های تروریستی قرار گرفت. انفجار و بمب گذاری در فرودگاه و مترو بروکسل با بیش از۳۰ قربانی سرآغاز سلسه انفجارهای دیگری در گوشه و کنار جهان شد. به فاصله چند روز بعد از آن روزهای هشتم و دهم بغداد در پی انفجارهای تروریستی صحنه دود و خون شد و یازدهم فروردین پارکی عمومی در لاهور پاکستان قربانی بعدی حملات تروریستی شد و بیش از ۷۰ کشته بر جای گذاشت. روز پنجشنبه دوازدهم فروردین دیار بکر ترکیه شاهد انفجار و بمب گذاری بود و در ادامه حملات تروریستی داعش و گروه های تروریستی دیگر از جمله طالبان و الشباب در اقصا نقاط دنیا از افغانستان گرفته تا سومالی را در رعب و وحشت فرو برده است.
گروه های تروریستی در تعداد، عناوین، نام و اقداماتشان به مرزی از سیالیت رسیدند که در یک چشم به هم زدن توانایی انفجار و حملات تروریستی در خاورمیانه، اروپا، آفریقا و تمام گستره سرزمینی جهان را دارند. اقدامات گروه های تروریستی حد و مرزی نمی شناسد و با وجود خبرهای و اعلام همکاری دولت ها برای مبارزه با آنها با شدت و حدت بیشتری در جریان است. مکان ها و فضاهایی که این گروه ها انتخاب می کنند، از فرودگاه و مترو گرفته تا ورزشگاه وبازار در شهر ها و کشورهای مختلف، اهداف آنها یعنی ایجاد رعب و وحشت را در سراسر جهان به بار آورده و اقدامات وتدابیر امنیتی را را در کشورهای مختلف از جمله در اروپا به بالاترین سطح رسانده است. تدابیری که می تواند آزادی های مدنی حاصل شده در گذشته را پس زند و به کلامی دیگر آزادی را فدای امنیت کند و دست حکومت ها را در حرکت به سمت اقتدار گرایی باز بگذارد، امری که در سال ۹۵ نسبت به گذشته نمود بیشتری یافته است.
سه انفجار تروریستی در بروکسل، پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه اروپا، روز سه شنبه بیش از ۳۰ کشته و ۱۹۸ زخمی برجا گذاشت.رسانه‌های بلژیک روز سه‌شنبه سوم فروردین از وقوع دو انفجار انتحاری در فرودگاه و دو انفجار در ایستگاه متروی بروکسل خبر دادند. داعش مسئولیت سلسله انفجارهای رخ داده در بروکسل را برعهده گرفت. این گروه در بیانیه‌اش اعلام کرد که این عملیات از پیش برنامه ریزی شده بود و با سرعت اجرا شد. این گروه در عین حال اروپا را به حملات بیشتر تهدید کرد. بعد از این حملات بود که فرودگاه “زاونتم” به طور کامل تخلیه شد و تمامی پروازها به حالت تعلیق درآمد. در همین حال حمل و نقل ریلی به مقصد فرودگاه زاونتم نیز متوقف شد و همچنین هیچ هواپیمایی اجازه فرود آمدن نداشت. حالت فوق‌العاده در بروکسل بلژیک اعلام شد. به دنبال این انفجارها، هشدار امنیتی در بروکسل به بالاترین حد یعنی سطح شماره چهار رسیده و تدابیر امنیتی در تاسیسات اتمی‌ آن افزایش یافته است.
هنوز حافظه مردم از انفجارهای پی درپی در قلب اروپا پاک نشده بود و به رسم معمول مقامات کشورهای مختلف و شخصیت های برجسته در حال محکوم کردن حملات تروریستی بروکسل بودند که اسکندریه عراق آماج حملات تروریستی قرار گرفت. حمله تروریستی که جمعه شب هفتم فروردین در اسکندریه عراق رخ داد ۳۰ کشته و بیش از ۹۵ زخمی برجای گذاشت. در این حمله انتحاری که چند مقام محلی نیز در میان قربانیان آن دیده می شود ، از سوی یک عامل انتحاری در ورزشگاهی محلی در اسکندریه از توابع المسیب در شمال حله مرکز استان بابل انجام شد. این بار نیز استفاده از فضاهای عمومی و ضربه زدن به مکان هایی که شادی عمومی در آن جریان دارد نشان داد که گروه های تروریستی از پاریس و بلژیک گرفته تا لبنان، عراق و پاکستان و ترکیه با نمادهای جمعی و مدنی در مبارزه هستند.
شمار قربانیان انفجار تروریستی غروب یکشنبه به وقت محلی در پارک ‘ گلشن اقبال’ در قلب شهر لاهور پاکستان، دست کم به ۷۰ نفر اعلام شد و بنابرگزارش ها حدود ۳۰۰ نفر هم مجروح شدند. بیشتر قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می دهند. این انفجار در چند متری وسایل بازی کودکان در این پارک بزرگ اتفاق افتاده است. به گزارش پلیس پاکستان، استفاده از ساچمه های فلزی در مواد منفجره، باعث شده تا میزان تلفات و جراحات ناشی از این انفجار تروریستی به حداکثر میزان ممکن برسد. گروه جماعت الاحرار از شاخه های طالبان پاکستان مسئولیت این اقدام تروریستی را برعهده گرفت. شهباز شریف سروزیر ایالت پنجاب پاکستان که شهر لاهور مرکز آن است، سه روز عزای عمومی در سراسر این ایالت اعلام کرد. قائم علی شاه سروزیر ایالت سند نیز یک روز عزای عمومی در این ایالت اعلام کرده است. منابع پلیس لاهور اعلام کرده اند این انفجار ناشی از یک اقدام انتحاری بوده است. حمله در یک روز تعطیل و در ساعتی از روز رخ داده که معمولا در چنین وقتی، پارک ‘گلش اقبال’ مملو از جمعیت از جمله کودکان و زنان است. همزمان با انفجار در شهر لاهور، اوضاع اسلام آباد پایتخت پاکستان نیز ناآرام بود . تعداد زیادی نیروهای پلیس و ضدشورش در تمام نقاط اسلام آباد به ویژه در اطراف ساختمان های دولتی، پارلمان و کاخ های نخست وزیری و ریاست جمهوری مستقر شده بودند و برای متفرق کردن تظاهر کنندگان، اقدام به شلیک گاز های اشک آور کرده اند.
انفجار بمب جاسازی شده کنار جاده ای در منطقه ‘ یازده’ در شمال کابل پایتخت افغانستان دو کشته و ۷ زخمی برجای گذاشت. این انفجار حدود صبح روز سه شنبه دهم فروردین در منطقه «خیرخانه» رخ داد که براثر آن دو زن کشته و ۷ تن دیگر زخمی شدند. بمب جاسازی شده در نزدیکی منزل یک عضو سابق مجلس سنای افغانستان منفجر شد و یکی از اعضای خانواده وی نیز از جمله زخمی های این بمب گذاری بود. می توان گفت این سومین عملیات تروریستی در هفته دوم سال ۹۵ است. پیش از آن، روز «دوشنبه » نیز ساختمان مجلس نمایندگان افغانستان مورد حمله راکتی قرار گرفت و دست کم سه راکت به ساختمان مجلس اصابت کرد، اما منابع افغان گفتند که این حمله تلفاتی دربر نداشته است.گروه طالبان چند ساعت پس از حمله به ساختمان مجلس نمایندگان افغانستان ، مسئولیت پرتاب راکت را به عهده گرفت. این حمله زمانی صورت گرفت که سرپرستان سه دستگاه مهم امنیتی و اطلاعاتی افغانستان برای توضیح و پاسخ به پرسش های نمایندگان در باره ناامنی های کشور به مجلس فراخوانده شده بودند. پیش از این نیز یک انفجار منطقه مکرویان منطقه شرق کابل واقع در نزدیکی سفارت آمریکا را به لرزه درآورد و منابع رسمی گفتند که در این حادثه یک غیرنظامی زخمی شده است.
پلیس بغداد روز چهارشنبه اعلام کرد: انفجار بمب در غرب بغداد یک کشته و سه زخمی به جا گذاشته است. علی رغم اینکه طی چند ماه اخیر نیروهای مردمی و ارتش عراق موفق شده اند چند شهر این کشور از جمله رمادی و تکریت را از دست تروریست های تکفیری داعش آزاد کنند هر روز در گوشه و کنار این کشور شاهد انفجارها و حملات های تروریستی هستیم که جان انسان های بیشماری را می گیرد. طبق آخرین خبرها پایگاه خبری المعلومه به نقل از یک سخنگوی پلیس در این شهر گفت: انفجار بمبی روز چهارشنبه یازدهم فروردین در نزدیکی مغازه های مصالح فروشی در خیابان سکلات در منطقه ابوغریب منجر به کشته شدن یک تن و زخمی شدن سه تن دیگر شد. این منبع افزود: نیروهای امنیتی با محاصره محل حادثه زخمی ها را به بیمارستان و جسد فرد کشته شده را به پزشکی قانونی تحویل دادند.
عصر روز پنجشنبه در نزدیکی ترمنیال شهر کردنشین دیاربکر ترکیه در پی انفجارهای تروریستی دست کم ۴ پلیس کشته و ۱۴ نفر زخمی شدند. شدت انفجار به حدی بود که در شعاع چند متری محل حادثه آسیب هایی به ساختمانها و خودروها وارد آمده است. گزارش های اولیه حاکیست انفجار به هنگام عبور یک سرویس پلیس از نزدیکی ترمینال، رخ داده است. شبکه خبر سی.ان.ان.ترک گزارش داد تروریستهای پ.ک.ک خودروی حامل مواد منفجره را به هنگام عبور سرویس پلیس با کنترل از راه دور منفجر کردند.
منطقه ای که انفجار رخ داده از جمله مناطقی است که به رغم درگیری های گسترده بین نیروهای امنیتی و گروههای مسلح، تاکنون شاهد حملات تروریستی و درگیری نبوده است.
روز دوازدهم فروردین مسئولان امنیتی سومالی اعلام کردند، در پی حمله یک عامل انتحاری وابسته به گروه تروریستی الشباب در مرکز این کشور ده نفر کشته شدند. در همین رابطه رویترز نوشت: در پی حمله انتحاری که گروه تروریستی الشباب مسئولیت آن را برعهده گرفت، در منطقه «بلاد بنط» ده نفر کشته شدند.
منابع امنیتی این کشور گزارش دادند که عامل انتحاری این حمله، کاروان حامل «سعید علی» مقام محلی برجسته در شهرک «جالکایو» را هدف قرار داده بود و هنگام سوار شدن او به خودروی خود با نزدیک شدن به او خود را منفجر کرد. سعید علی و تعدادی از همراهان او کشته شدند. در حملات شامگاه چهارشنبه افراد مسلح ناشناس به یک مینی بوس حامل کارگران در موگادیشو پایتخت سومالی، شش نفر از جمله دو تبعه کشور ترکیه کشته شدند.
سومالی عرصه فعالیت گروه تروریستی الشباب است که شاخه القاعده به شمار می رود و وارد درگیری های سنگینی علیه دولت مرکزی سومالی شده و بسیاری از فعالیت های انسانی سازمان ملل متحد در این کشور را به حالت تعلیق درآورده است. الشباب که خواستار اعمال قوانین خاص مذهبی خود در سومالی است، به طور معمول مقام های دولتی و قانونگذاران این کشور را هدف قرار می دهد. هرچند تروریست های الشباب از شهرهای مهم سومالی بیرون رانده شده اند، اما حمله های مرگبار آن ها در مناطق مختلف این کشور ادامه دارد. نیروهای اتحادیه آفریقا، مقام های دولتی و اتباع خارجی از اهداف این حملات هستند.
م: ابتکار

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی