سایز متن   /

مصطفی قره‌سو یکی از سران حزب کارگران کوردستان ترکیه موسوم به پ‌ک‌ک اخیرا درخصوص ویرانه‌های شهر سور از توابع دیاربکر ترکیه گفته: اردوغان و دولت ترکیه باید شهر سور را که ماهها هدف آتش توپخانه‌ی خود قرار داده بودند و بیش از ۸۰ درصد ساختمان‌های این شهر را تخریب کرده‌اند؛ بازسازی کند چون این شهر یک شهر باستانی است.

کوردپاریز/  قره‌سو دولت و ارتش ترکیه را متهم اصلی پرونده سور خوانده و گفته که این شهر تاریخی که آثار باستانی زیادی در آن وجود دارند؛ با برنامه‌ی قبلی ترکیه و اردوغان اینچنین نابود و به ویرانه تبدیل شده است؛ بنابراین باید دولت خود این شهر تاریخی را بازسازی کند و کوچه‌های تنگ آنرا بسان قبل بسازد و ….

گفتنی است شهر سور از توابع استان دیاربکر ترکیه در جنوب شرق این کشور، یکی از میادین نبرد ترکیه و پ‌ک‌ک طی یک سال گذشته بوده که اکنون جز خرابه‌هایی از آن باقی نمانده و آنچه قره‌سو ترکیه را به آن متهم می‌کند؛ کارشناسان خود پ‌ک‌ک را متهم می‌کنند؛ چون این خرابه‌ها نتیجه‌ی استراتژی غلط پ‌ک‌ک بنام جنگ شهری بود.

اما نکته‌‌ی قابل تامل در سخنان قره‌سو اینکه از یک سو به تاریخی بودن این شهر اشاره می‌کند و سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهد که به فریاد آثار باستانی این شهر برسند و از سوی دیگر از دولت ترکیه می‌خواهد تا خیابان و کوچه‌ها را بسان قبل بازسازی کند تا مثلا شکل باستانی این شهر محفوظ بماند. اما آیا واقعا برای پ‌ک‌ک آثار و معماری باستانی تا این اندازه اهمیت دارد؟! اما خانه‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر عکس این را بیان می‌کنند؛ چراکه می‌توان به وضوح تخریب همین آثار باستانی توسط گروه به منظور ایجاد تونل و سنگرسازی را مشاهده کرد. ناگفته نماند ارتش ترکیه هم بدون هیچ واهمه‌یی گلوله‌های خود‌ را بر سر مردم و ساختمان‌های این شهر به بهانه‌ی جنگ با پ‌ک‌ک شلیک می‌کرد و خانه و کاشانه‌ی مردم را به ویرانه تبدیل کرد. در مقابل پ‌ک‌ک هم از خانه و یا به قول قره‌سو آثار باستانی به عنوان سنگر استفاده می‌کرد. در این میان تنها مردم بی‌دفاع و غیرنظامی قربانی این بازی شدند.

قره‌سو به نمایندگی پ‌ک‌ک و براساس یک سنت قدیمی در این گروه، در پایان اظهاراتش باردیگر مسعود بارزانی را هدف انتقادات شدید خود قرار داد و گفت: چگونه است که بارزانی همچون ترکیه واردوغان، پ‌ک‌ک و حزب اتحاد دمکراتیک (پ‌ی‌د) را یکی می‌داند و اظهار می‌دارد که پ‌ی‌د هم شاخه‌ی سوری پ‌ک‌ک است و از سران این گروه در قندیل دستور می‌گیرد؟ چرا بارزانی در مقابل اردوغان هیچ موضعی ندارد؟ ماههاست که چندین شهر کوردنشین ترکیه هدف حملات ارتش ترکیه قرار گرفته و ویران شده اما اقلیم کردستان هیچ اقدامی نکرده است و ….

این درحالیست که پس از گذشت ماهها و سال‌ها، پ‌ک‌ک به پیشمرگ‌های کورد سوریه که در اقلیم توسط وزارت پیشمرگه آموزش دیده‌اند؛ اجازه ورود به خاک سوریه را نمی‌دهد! حال این سوال پیش می‌آید که اگر اقلیم کوردستان و حزب دموکرات کوردستان عراق و شخص مسعود بارزانی کاملا روابط خود با ترکیه را قطع کنند و نیروهای پیشمرگه اقلیم را برای کمک به کوردهای ترکیه اعزام کنند؛ آیا پ‌ک‌ک همچنین اجازه‌یی را خواهد داد؟ اما تنها ۱۵۰ عضو مسلح این گروه در کوهستان‌های شنگال هنگام آزادسازی این شهر حضور داشتند که هنوز هم حاضر به ترک این شهر نیستند و درصدد اعلام کانتون در آنجا هستند.

اینجاست که ریاست اقلیم هم هدف انتقادات تندی قرار می‌گیرد که در چنین وضعیتی و با این همه دشمنی آشکار ترکیه با کوردها در سوریه و ترکیه، چرا بارزانی همچنان به روابط حسنه‌ی خود با ترکیه و شخص اردوغان ادامه می‌دهد؟ می‌بایست موضع تندی می‌گرفت و قطع رابطه می‌کرد. اما به عقیده‌ی برخی دیگر از این کارشناسان، نمی‌توان در این مقوله کل کوردها را قاطی کرد، چراکه ترکیه با پ‌ک‌ک می‌جنگند نه با کوردها و اگر کوردهایی هم در این میان قربانی می‌شوند؛ در واقع قربانی سیاست‌های غلط پ‌ک‌ک می‌شوند و از سوی دیگر به همان اندازه که پ‌ک‌ک برای ترکیه دشمن محسوب می‌شود، برای اقلیم کردستان و حزب دموکرات و شخص مسعود بارزانی هم تهدید و دشمن محسوب می‌شود، بنابراین همچنین اتفاقی را نباید دور از انتظار دانست.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی