- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

اعلام جنگ پ‌ک‌ک علیه ترکیه

حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ‌ک‌ک باردیگر جنگ علیه ترکیه را اعلام کرد. این در حالیست که از بهار گذشته تاکنون، جنگ و درگیری در مناطق کوردنشین ترکیه و ارتش این کشور ادامه دارد و براساس آمار منتشر شده در رسانه‌های ترکیه، بالغ بر ۳۰۰۰ تن از اعضای مسلح این گروه کشته شده‌اند و بیش از ۲۰۰۰ تن هم از نیروهای ارتش و غیرنظامیان قربانی شده‌اند.

کوردپاریز/ ۳۲ سال قبل پ‌ک‌ک رسما علیه ترکیه جنگ مسلحانه اعلام کرد و نتیجه‌ی درگیری‌های ایجاد شده و عملیات صورت گرفته توسط طرفین طی این مدت، بیش از ۵۰۰۰۰ کشته و زخمی، ۳٫۵ میلیون آواره و ۴۰۰۰ روستای مناطق جنوب شرق هم به آواره تبدیل شده و خط مرزی این مناطق با کشور عراق و سوریه، به منطقه‌یی نظامی تبدیل شده است.

پ‌ک‌ک طبق عادت هرسال، به اعضای مسلح خود وعده پیروزی در سال پیش‌رو را می‌دهد و امسال هم یکی از سران این گروه بنام مراد کارایلان که همزمان فرمانده شاخه نظامی این گروه هم هست، اعلام کرده امسال سال پیروزی است. البته تفاوت چندانی با وعده سال گذشته‌اش که گفته بود (امسال سال فینال است) ندارد و در حقیقت تکرار همان وعده است. ولی گفته می‌شود کارایلان به تمامی اعضای مسلح این گروه دستور داده تا خود را برای نبردهای سنگین با ارتش ترکیه و نهایی کردن نتیجه آماده کنند.

در سالی که گذشت، این گروه با بکارگیری نوجوانان و جوانان و مسلح کردن آنها علیه ارتش ترکیه و تغییر میدان درگیری‌های از کوهستان به داخل شهرها، عملا سبب ویرانی شهرها و روستاهای این مناطق شد، چراکه ترکیه هم که منتظر همین فرصت بود؛ با تمام قوا وارد میدان شد و هردو با هم شهرهایی همچون نصیبین، جیزره، شرناخ، هزخ، سور و … را هم شکل کوبانی کردند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر هم مجبور به ترک خانه و کاشانه‌اشان شدند. تنها کاری که پ‌ک‌ک در این مدت انجام داد، حفر خندق در خیابان و کوچه‌ها و بکارگیری نوجوانان بی‌تجربه در جنگ مسلحانه با ارتشی بود که بخشی از ناتو محسوب می‌شود.

حال با گرم شدن هوا و ذوب شدن برف‌ها، باردیگر پ‌ک‌ک اعلام کرده قصد دارد عملا وارد میدان شود و نیروهای مسلح خود را به داخل خاک ترکیه اعزام کند. این اقدام تداوم همان استراتژی جنگ شهری خواهد بود که به عقیده‌ی کارشناسان، برنامه‌ی مشترک ترکیه و پ‌ک‌ک است. گفتنی است این گروه در دهه‌ی نود میلادی قرن گذشته به دلیل انجام اقداماتی که در چارچوب تعریف بین‌المللی جنگ، در محدوده ترور تعریف شده‌اند؛ در لیست ترور جهانی قرار گرفت و هنوز هم در این لیست قرار دارد. هرچند طی سال‌های اخیر و با اقداماتی که در شمال سوریه انجام داد، تلاش کرد اسم خود را از این لیست پاک کند و نظر قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا را جلب کند؛ اما تفاوت چندانی در این خصوص صورت نپذیرفت و شاید دلیل اصلی آن هم خسارات مالی و جانی زیادی بود که به کوردهای ساکن شمال سوریه وارد کرد. چراکه قشر زیادی از مردمان این منطقه از عملکرد این گروه و زیرشاخه‌ی آن در سوریه (حزب اتحاد دموکراتیک – پ‌ی‌د) و شاخه نظامی آن ی‌پ‌گ که مستقیم از پ‌ک‌ک دستور می‌گیرد؛ ناراضی هستند و این گروهها را عامل ویرانی شهرها و خانه و کاشانه‌اشان و همچنین از دست دادن عزیزانشان و از همه مهمتر آواره شدن صدها هزار تن از مردم این شهرها می‌دانند.

پ‌ک‌ک با استراتژی جنگ شهری خود در جنوب شرق ترکیه و عملکرد خودمحورانه در شمال سوریه و همچنین اقداماتی که در شمال عراق علیه حکومت اقلیم انجام داده، متوجه نظرات منفی و مخالف بسیاری شده و این عمل تکراری (اعلام جنگ با ترکیه)، برای عموم کوردها رنگی ندارد و اگر هم حقیقت داشته باشد و پ‌ک‌ک درصدد انجام همچنین اقدامی باشد، سوالات بی‌پاسخ زیادی وجود دارد از جمله اینکه چه تضمینی وجود دارد که بهار امسال هم بسان سال‌های گذشته نباشد و هیچ تفاوتی در زندگی روزانه و وضعیت معیشتی کوردهای ترکیه داشته باشد؟ چون این شک و تردید در میان کوردها و صاحب نظران وجود دارد که اقدامات اخیر پ‌ک‌ک در جنوب شرق ترکیه، بخشی از برنامه مشترک با سرویس اطلاعاتی این کشور بوده و لذا نمی‌توان به آن خوشبین بود.