- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

ماندن پ.ک.ک در لیست ترور

چندی پیش آماری کریستین ورگیات، عضو گروه چپ و آنا گومز، عضو گروه سوسیال دموکرات‌های پارلمان اروپا، کمپین جمع‌آوری امضا برای حذف اسم پ.ک.ک از فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا را راه اندازی کرده و شماری دیگر از اعضای این پارلمان نیز از آن حمایت کرده بودند.

کوردپاریز/ وزارت امور خارجه فرانسه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد تلاش‌ها برای اخراج پ.ک.ک از فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا در پارلمان این اتحادیه، اعلام کرد موضع فرانسه در قبال پ.ک.ک ثابت و واضح بوده و این گروه در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند. دلایل این کشور برای تروریستی دانستن پ.ک.ک همچنان معتبر است.

پ.ک.ک در سال ۲۰۰۲ با نام‌های دیگر آن مانند ‍”KADEK” و “Kongra-Gel”، در فهرست گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار گرفت. در ۲۸ ژوئن سال ۲۰۰۷ نیز نام “TAK” گروهی که شاخه پ.ک.ک بوده و حملات مسلحانه انجام می‌داد، در این فهرست درج شده است.

پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) از اواخر دهه‌ی هشتاد واوایل دهه‌ی نود میلادی قرن گذشته، به خاطر انجام عملیات‌های خشونت‌آمیز و ترور شخصیت‌های به نام و بعضا اعضای فراری گروه، در لیست ترور اتحادیه اروپا و آمریکا قرار گرفت و پس از دستگیری عبدالله اوجالان (رهبر زندانی این گروه در جزیره امرالی) در مورخ ۱۵ فوریه ۱۹۹۹ تاکنون، تلاش‌ زیادی کرده تا شاید به طریقی نام خود را از این لیست حذف کند اما موفق نبوده؛ چراکه تاکتیک این گروه برای همگان آشکار است.

در سال ۲۰۰۲ با اسمی جدید بجای پ.ک.ک شروع به فعالیت کرد تا شاید از به عنوان گروهی سیاسی محسوب شود و از فعالیت‌های ثبت شده در تاریخ آن، رهایی یابد. اسم جدید KADEK(کنگره آزادی و دمکراسی کردستان) بود که جایگزین اسم پ.ک.ک شده بود. البته پس از این کنگره، اعضای قدیمی این گروه که به اسم و ویژگی پ.ک.ک خوی گرفته بودند؛ معترض شدند و در اقدامی باردیگر در کنار اسم جدید، پ.ک.ک را نیز احیا کردند. از جمله‌ی این افراد که بسیار تاکید داشت پ.ک.ک باید همچنان ماندگار باشد چراکه هویت واقعی این گروه است، حیدرعلی‌قیطان، مصطفی قره‌سو، جمیل بایک و دوران کالکان بودند.

در سال ۲۰۰۴ و در نتیجه‌ی منفی بودن اقدام قبلی مبنی بر تغییر اسم از پ.ک.ک به کادک،  باردیگر اقدام به تغییر اسم به کنگره خلق کردند، اما این اقدام هم زیاد موفقیت‌آمیز نبود، چون تنها اسامی تغییر می‌کرد و ماهیت گروه همان پ.ک.ک در دهه‌ی نود میلادی بود. در همین سال گروههایی را در مکان‌های مختلف مستقر کرد و بر روی هرکدام از آنها اسامی مختلفی از جمله، پژاک، پ.ی.د (حزب اتحاد دمکرایتک – شاخه سوری پ.ک.ک) و تاک گذاشت تا شاید از این طریق چهره خود را متفاوت نشان دهد. ناگفته نماند پ.چ.د.ک (حزب راه حل دمکراتیک) هم برای مبارزه با حکومت اقلیم در سال ۲۰۰۲ تاسیس شده بود، بخش دیگری از این برنامه بود.

اما اقدامات پ.ک.ک در نهایت بدون نتیجه ماند و باردیگر خود و زیرشاخه‌های اقماری‌اش در لیست ترور قرار گرفتند و هنوز هم در این لیست باقی مانده‌اند. از جمله خود پ.ک.ک، کادک، کنگره خلق و تاک.