سایز متن   /

رئیس مرکز روسی هماهنگی نظارت بر آتش بس مستقر در سوریه، آنکارا را به نقض توافق پایان درگیری‌ها متهم و اعلام کرد: بیش از ۱۰۰ تروریست با نفوذ از خاک ترکیه تحت پشتیبانی آتش نظامیان این کشور، بخشی از منطقه آزاد شده تل الابیض سوریه را اشغال کرده اند، همزمان نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه‌ای حمایت کشورش از گروه‌های تروریستی در سوریه را تایید کرد.
به گزارش کوردپاریزبه نقل از خبرگزاری ایتارتاس،  ژنرال سرگئی کورالنکو روز گذشته گفت: آتش بس در سوریه در مجموع رعایت می‌شود، اما اخیرا ۹ مورد نقض آتش بس ثبت شده است. وی از جمله موارد نقض آتش بس را گلوله باران مناطقی از استان لاذقیه از سوی ارتش ترکیه و نفوذ بیش از ۱۰۰ تروریست از خاک این کشور به شمال سوریه و اشغال بخشی از منطقه تل الابیض اشاره کرد. اقدامات این تروریست‌ها تحت پشتیبانی توپخانه‌ای ارتش ترکیه انجام گرفت که نقض آشکار آتش بس در سوریه است.
پ‌ی‌د(حزب اتحاد دمکراتیک –شاخه سوری پ‌ک‌ک) هم در این باره گفته: حمله به منطقه‌ای در شهر تل الابیض نشان داد که ترکیه قصد ندارد، قطعنامه شورای امنیت را رعایت کند و از عملیات خود برای گلوله باران مناطق کردنشین در مرز با سوریه دست بر دارد.
روسیه نیز از آمریکا خواسته در باره گلوله باران مناطق مرزی سوریه توسط نیروهای ترکیه که موجب نقض آتش بس شده است، توضیح دهد.
همچنین داوود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه‌ای اعلام کرد، افراد مسلحی که کنترل مناطقی از شهر راهبردی حلب را در دست دارند و با حکومت سوریه در جنگ هستند به دلیل «دفع» کردن حملات نیروهای دولتی قابل «تحسین» هستند. اگر حمایت ترکیه از این گروههای مسلح نباشد چطور آنها می‌توانند از خود دفاع کنند. اینها به خاطر حمایت ترکیه است! اگر امروز حکومت بشار اسد نمی‌تواند همه مناطق سوریه را در کنترل خود بگیرد علتش حمایت ترکیه و چند کشور دیگر است. در ضمن ترکیه هرگز از بابت سرنگون کردن بمب افکن روسیه پشیمان نخواهد شد چرا که تنها از حریم هوایی خود «دفاع» ‌کرده است.
رئیس جمهور ترکیه نیز اعلام کرد که آنکارا اجازه نمی‌دهد یک کریدور «تروریستی» در شمال سوریه به وجود آید. این در حالیست که تروریست‌ها برای وارد شدن به خاک سوریه، از مرزهای مشترک این کشور با ترکیه استفاده کرده و به گروه‌های تروریستی مخالف دولت سوریه ملحق می‌شوند.
وی همچنین درراستای کارشکنی در آتش‌بس سوریه نیز مدعی شد: این آتش‌بس یک امر محدود است و تنها در یک سوم از سوریه و نه تمام این کشور به اجرا درآمده است.
از طرفی دیگر وزیر خارجه عربستان باردیگر ضمن متهم کردن روسیه و نظام سوریه به نقض آتش‌بس، اعلام کرد که مذاکرات با ائتلاف آمریکا درباره مداخله زمینی در سوریه ادامه دارد.
وزارت خارجه سوریه نیز در پاسخ به سخنان عادل الجبیر در مورد طرح جایگزین علیه سوریه اعلام کرد صحبت‌های وی نشانگر توهم عربستان است.سخنان الجبیر از انعکاس آنچه سروران وی در اسرائیل و آمریکا می‌گویند، پا فراتر نمی‌گذارد.
در همین حال نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقا و معاون وزیر خارجه این کشور تاکید کرد که اظهارات مقامات عربستانی درباره طرح «ب» در صورت شکست آتش بس در سوریه با همه قطعنامه‌های شورای امنیت مغایرت دارد. این صحبت‌ها به طور کامل با قطعنامه‌های شورای امنیت و توافقنامه‌های وین که در آن عربستان در کنار آمریکا، روسیه و ترکیه شرکت داشتند، مغایرت دارد. بیانیه مشترک روسیه – آمریکا در مورد آتش بس در سوریه که از سوی شورای امنیت تایید شد شامل راهکاری برای مقابله با موارد نقض آتش بس در سوریه است و همه شرکا باید از جزئیات آن اطلاع یافته و به آن پایبند باشند.
اردن نیز ادعای آمریکایی‌ها درباره طرح «ب» و حمله به سوریه را تکذیب کرد. این کشور سخنان اخیر فرمانده سابق نیروهای ناتو مبنی بر وجود هماهنگی‌هایی میان اردن و آمریکا در سطح رهبران دو کشور برای حمله به سوریه در صورت شکست مذاکرات صلح را غیر واقعی خواند. مقامات اردن میزان دقت اظهارات ایراد شده از سوی فرمانده اسبق ناتو را بسیار اندک ارزیابی کرده و گفته‌اند که سخنان وی به هیچ وجه مستند نیست.
فرمانده سابق نیروهای ناتو پیشتر گفته بود، طرح «ب»مورد نظر آمریکا شامل یک عملیات نظامی زمینی در سوریه خواهد بود که تمامی کشورها ذی ربط به غیر از روسیه در آن مشارکت دارند.
از سوی دیگر روسیه اعلام کرد که فهرست ۶۹ گروه مخالف سوری که با مفاد آتش بس سوریه موافقت کرده‌اند را از آمریکا دریافت کرده است.
همچنین هماهنگ‌کننده سازمان ملل در سوریه اعلام کرد که این سازمان آماده رساندن کمک‌های بشردوستانه به ۱۵۴ هزار سوری در مناطق محاصره شده ظرف روزهای آینده است. در صورت موافقت طرف‌های درگیر در سوریه سازمان ملل آماده دادن کمک به حدود ۷/۱ میلیون نفر در چهار ماهه اول سال ۲۰۱۶ (۹۴-۹۵ش) است.
براساس آمار سازمان ملل، حدود ۵۰۰ هزار نفر از بین ۶/۴ میلیون نفر تحت محاصره قرار دارند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی