سایز متن   /

ریبوار مرادی//

اوضاع آشفته و ناامن مناطق جنوب شرق ترکیه به ویژه شهرهای سور، جیزره، شرناخ و نصیبن که در روزهای اخیر غیرنظامیان زیادی در آن مناطق قتل‌عام شدند و قربانی رویکردهای خشن حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و واکنش ارتش ترکیه شدند؛ همچنان در کانون توجه رسانه‌های جهانی است که از یک سو با زیر سوال بردن استراتژی غلط پ.ک.ک به نام (استراتژی شهری) و مسلح کردن نوجوانان و کودکان و اعزام برای جنگ با ارتش ترکیه و از طرف دیگر عملکرد نامناسب و خشن ارتش این کشور که در نهایت این دو عملکرد منفی و خشن، صدها هزار تن از مردم این مناطق آواره و صدها غیرنظامی کشته و زخمی و … شده‌اند.

سران پ.ک.ک که خود در غارهای مناطق کوهستانی قندیل در شمال عراق پناه گرفته‌اند؛ روزانه با تحریک احساسات نوجوانان، آنها را به دهان شیر هدایت می‌کنند و اخیرا هم که متحمل شکست شدند؛ تهدید به انتقام کردند و چند روز بعد از آن بود که انفجار آنکارا به وقوع پیوست. البته چند نمونه‌ی دیگر هم در سال‌های قبل داریم که پ.ک.ک تهدید به انتقام کرده و چند روز بعد از آن، گروهی به نام (شاهین‌های آزاد کردستان – TAK) عملیاتی تروریستی انجام داده و شمار زیادی را کشته و زخمی کرده است.

در ادامه‌ی این بازی، روز چهارشنبه گذشته وقوع یک انفجار مهیب در آنکارا ۲۸ کشته بر جای گذاشت. مقامات ارشد دولت ترکیه این انفجار را به پ.ک.ک و حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه نسبت دادند اما هر دو دست داشتن در این انفجار را رد کردند. ولی گروه موسوم به شاهین‌های آزاد کردستان با انتشار بیانیه ای در سایت خود مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفته است.

این گروه سال ۲۰۰۴ میلادی توسط خود پ.ک.ک و در کنفرانس شاخه نظامی تصمیم به تاسیس آن گرفته شد، اما با این رویکرد که اعلام شود هیچ ارتباطی با پ.ک.ک ندارد و هرزمان پ.ک.ک در تنگنا قرار گرفت، با دستور سران این گروه، عملیاتی خرابکارانه به منظور ضربه زدن به دشمن و جبران شکست‌های وارده، انجام دهد و بلافاصله هم مسولیت آنرا قبول کند؛ اما هیچ وقت به روابط آن با پ.ک.ک و یا اینکه زیرشاخه‌ی پ.ک.ک است؛ اعتراف نکند.

برخی کارشناسان معتقدند این گروه کمتر شناخته شده در واقع از سوی پ.ک.ک اداره شده و خط مشی اقدامات آن از سوی پ.ک.ک صادر می شود.

بولنت علی رضا، کارشناس مسائل ترکیه در مرکز مطالعات استراتژیک بین المللی در واشنگتن درباره هویت این گروه به مجله فارن پالسی گفت: قبل از پرتاب خمپاره از سوی این گروه به یک فرودگاه در استانبول در دسامبر ۲۰۱۵ که یک کشته و یک زخمی بر جای گذاشت، کمتر کسی درباره این گروه چیزی شنیده بود. این گروه در سال ۲۰۰۴ تشکیل شد و بر خلاف پ.ک.ک که تمایل دارد در جنوب شرق ترکیه اقدام نظامی انجام دهد، در شهرهای بزرگ دست به عملیات می زند. برای مثال این گروه در سال ۲۰۱۰ مسئولیت انفجار یک بمب کنترل از راه دور در یک اتوبوس متعلق به نظامیان را در استانبول که ۵ کشته بر جای گذاشت، بر عهده گرفت.

هدف از تاسیس این گروه، قبول مسولیت عملیات‌هایی بود که در چارچوب ترور و خشونت تعریف می‌شوند و پ.ک.ک بخاطر اینکه تلاش دارد خود را از لیست ترور خارج کند و قادر به قبول این نوع مسولیت‌ها نیست؛ بنابراین این گروه مسولیت همچنین انفجار و عملیات‌هایی را برعهده می‌گیرد تا اینچنین فرض شود که همچنان پ.ک.ک در مسیر سیاسی و به دور از خشونت گام برمی‌دارد.

سونر جاگپتای، مدیر برنامه تحقیقات پیرامون ترکیه در موسسه واشنگتن نیز درباره هویت و ساختار گروه شاهین‌های آزاد کردستان گفت:این گروه همان پ.ک.ک است و فقط نام آن از پ.ک.ک متفاوت است. گروه شاهین‌های آزاد کردستان گروهی است که برخی حملات پ.ک.ک را به سبب این که برای پ.ک.ک مناسب نیست مسئولیت آن را بر عهده بگیرد، به خود نسبت می دهند. این اقدامات پ.ک.ک را از رسوا شدن در انظار عمومی نجات می دهد. گروه شاهین‌های آزاد کردستان یک گروه رمز آلود است. این گروه عبدالله اوجالان (رهبر زندانی پ.ک.ک) را رهبر خود معرفی کرده و اعلام کرده از خط مشی وی تبعیت می‌کند.

این گروه در سایت رسمی خود، عکس عبدالله اوجالان (رهبر زندانی پ.ک.ک) را قرار داده و در نوشته‌های خود بر این نکته تاکید دارد که خط مشی و افکار اوجالان را دنبال می‌کند و از وی تبعیت می‌کند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی