سایز متن   /

به گزارش کوردپاریز به نقل از حریت، اعضای مسلح پ.ک.ک(حزب کارگران کردستان ترکیه) با انفجار بمب در مسیر خط لوله نفتی کرکوک – یومورتالیک در استان شانلی اروفای ترکیه باعث آسیب جدی به این خط لوله شده اند.

پس از منفجر شدن این لوله انتقال نفت در خاک ترکیه و استان شانلی اورفا ، پ.ک.ک در واکنش بە مسئلە صادرات گاز اقلیم کردستان کە قرار است در آیندە نزدیک آغاز گردد، این اقدام اربیل را برخلاف منافع کردها و بە عنوان غارت منابع و سرمایەهای کردستان توسط ترکیە عنوان کردە و در این بارە بە مقامات اقلیم کردستان هشدار داد.

پ ک ک گفته: عبور نفت و گاز اقلیم کردستان از مناطق کردنشین ترکیه تا این زمان فقط در خدمت ترکیه و پارتی بوده و نه خدمت کردهای اقلیم که چهار ماه است حقوقی دریافت نکرده اند. در این تجارت دولت ترکیه با سود نفت اقلیم از زمین و آسمان ما (پ.ک.ک) را قتل عام می کند و میلیاردها دلار آن هم توسط احزاب اقلیم به بانک های خارج انتقال داده شد و ملت برای نان شب محتاج هستند.

در این رابطه نیچروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق  در مقابل تهدیدات حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در خصوص سیاست‌های اربیل بە ویژە در موضوع صادرات گاز بە ترکیە، تاکید کرد کە مداخلە در امور داخلی اقلیم کردستان بە نفع پ.ک.ک نیست.

بارزانی پس از نشست شورای رهبری حزب دمکرات کردستان (پارتی) در اربیل، در گفتگو با خبرنگاران بە اظهارات مقامات پ.ک.ک در خصوص صادرات گاز اقلیم کردستان بە ترکیە گفت: این اظهارات از سوی سران پ.ک.ک پسندیدە نیست، زیرا این مسئلە جزو امور داخلی اقلیم کردستان بە شمار می آید و ارتباطی بە این گروه افراطی ندارد. لازم است کە پ.ک.ک از مداخلە در امور داخلی اقلیم کردستان دوری جوید، زیرا این امر ضرورتی ندارد و بە نفع پ.ک.ک نخواهد بود و نزد ما نیز قابل‌قبول نیست.

شیرکو جودت، رئیس کمیسیون انرژی پارلمان اداره اقلیم کردستان دراین باره گفته:  تهدیدهای این گروه علیه صادرات گاز طبیعی ناشی از رقابت سیاسی میان ترکیه و روسیه است. ما برای رسیدن به اهداف خود در سال ۲۰۲۳ قصد داریم اقداماتى استراتژیک انجام دهیم. اداره اقلیم کرد عراق از طریق ترکیه می تواند به کشور‌های اروپا گاز طبیعی صادر کند. این وضعیت به قدرت اقتصادی و سیاسی روسیه در عرصه بین‌المللی تاثیر خواهد گذاشت.

علی حه‌مه صالح، معاون رئیس کمیسیون اقتصادی اداره اقلیم کرد عراق و نماینده گوران نیز در مورد حمله به خط لوله انتقال نفت کرکوک – یومورتالیک توسط پ.ک.ک اظهار داشت: این حمله نه تنها علیه ترکیه، بلکه علیه اداره اقلیم کرد عراق نیز است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی