سایز متن   /

غسان شربل، از روزنامه‌ی الحیات لندن در مصاحبه‌یی که با صالح مسلم (رئیس شاخه سوری پ.ک.ک موسوم به پ.ی.د) داشته از وی در خصوص چگونگی دستگیر کردن عبدالله اوجالان (رهبر زندانی حزب کارگران کردستان ترکیه – پ.ک.ک) پرسیده که کی اوجالان را فروخت؟

مسلم در پاسخ می‌گوید: ترکیه، سوریه را مجبور کرد که اوجالان آنجا را ترک کند، لذا به یونان رفت، اما این کشور نیز به وعده‌هایش وفا نکرد. مدت زیادی در فرودگاه وی را نگه داشتند، سپس به وی گفتند: جای شما اینجا نیست. او نیز به روسیه رفت و حدود یک ماه را در آنجا مخفی شد، سپس به ایتالیا رفت و دوباره به روسیه بازگشت. در این فاصله زمانی بود که سرویس‌های اطلاعاتی با وی شوخی می‌کردند. این موضوع در سال ۱۹۹۹ روی داد.

به نظر شما سرویس اطلاعتی روسیه (KGB) اوجالان را فروخت؟

مسلم: از طریق یکی از هواداران پ.ک.ک، یکی از اعضای قدیمی پ.ک.ک که در آنجا (روسیه) بود؛ خبر داده بود که بگوئید اوجالان بیاید ما از وی محافظت خواهیم کرد. اما هنگام بازگشت از ایتالیا، کسی به استقبال وی نرفت. وی را به قرقیزستان منتقل کردند و حدود یک هفته هم در آنجا مخفیش کردند. به اوجالان قول داده بودند وی را به لاحه در هلند منتقل کنند؛ اما در مینسک (پایتخت بلاروسیه) پیاده‌اش کردند. فکر کنم می‌خواستند اوجالان را از همانجا به ترکیه تحویل دهند، اما اوجالان به مدت ۲۴ ساعت در آن هواپیما پیاده نشد. به همین خاطر به جزیره (کورفو)ی یونان منتقلش کردند. بعدها هم به وی قول داده بودند وی را به جنوب آفریقا ببرند و گفته بودند: در آنجا نلسون ماندلا به استقبالت خواهد آمد. در کشور کنیا هواپیمای حامل وی به زمین نشست. در این فاصله برای استراحت به سفارت یونان منتقل شد و همانجا هم در مورخ ۱۵ فوریه ۱۹۹۹ توسط سرویس اطلاعاتی ترکیه (میت) دستگیر و به ترکیه منتقل شد.

عبدالله اوجالان از این تاریخ به بعد که اخیرا ۱۷ سالگی آن هم پشت سر گذاشته شده، در زندانی در جزیره امرالی ترکیه، دوران محکومیتش را می‌گذراند. دادگاه ترکیه ابتدا حکم اعدام را برای وی صادر کرد اما این حکم بعد از چند ماه به حبس ابد تغییر پیدا کرد. هرچند اوجالان پس از دستگیری از شعارها و خواست‌های خود کوتاه آمد و حتی به تمجید و تعریف از آتاترک (بنیانگذار جمهوری ترکیه) و دمکراسی در این کشور هم پرداخت، اما تفاوتی در ادامه‌ی بازی نداشت.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی