سایز متن   /

ستاد مشترک ارتش ترکیه اعلام کرد: پس از ۵۹ روز، عملیات نیروهای دولتی‌ علیه اعضای مسلح حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) در شهر جیزره (در جنوب شرق این کشور) به پایان رسید. در کل ۶۱۹ نفر از اعضای پ.ک.ک کشته شدند. براساس بیانیه منتشر شده از سوی ستاد مشترک ارتش ترکیه، اکنون کنترل کامل شهر جیزره در استان شرناخ در دست دولت است. تنها در روز پنج شنبه ۱۶ جدایی طلب از اعضای پ.ک.ک کشته شدند. هم چنین روز (جمعه) اجساد ۱۸ عضو پ.ک.ک به استان شانلی اورفا منتقل شد.

به گزارش کوردپاریز به نقل از روزنامه حریت، با این حال حزب دموکراتیک خلق و طرفدار کردها در ترکیه با زیر سوال بردن این عملیات وعده داده‌اند که این مساله را از طریق قانون پیگیری کند. در همین حال صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق در حاشیه یک نشست تجاری در آنکارا با انتقاد از عملیات نیروهای دولتی در شهر جیزره گفت: ما نمی‌دانیم که در طول ۲۰ روز گذشته، چند نفر از مردم جیزره کشته شده‌اند. ما تعداد دقیق کشته شدگان را نمی‌دانیم زیرا این عملیات مبهم بوده و چندان مطابق با قانون نبوده است. اکنون شرایط جنگی در شهر جیزره حاکم است.

هم چنین فیصل ساری ییلدیز، نماینده استان شرناخ از حزب دموکراتیک خلق اعلام کرد: اگر عملیات نیروهای دولتی در این شهر به پایان رسیده است چرا هنوز خانه‌هایی در آتش می‌سوزند؟

پس از پایان عملیات نیروهای دولتی علیه اعضای مسلح پ.ک.ک که در ۱۴ دسامبر در شهر جیزره آغاز شد، نیروهای پلیس این شهر برای همکاران خود که در حملاتی کشته شده بودند، نماز خواندند.

این نتیجه یک استراتژی غلط بود که سران پ.ک.ک در کوهستان‌های قندیل طراحی کردند و اجرای آنرا به نوجوان و جوانانی سپردند که قبلا هیچ آموزش نظامی ندیده بودند و اسلحه هم در دست نگرفته بودند؛ اما با آموزشی چند روزه سلاح به آنها داده شد تا در مقابل توپ و تانک ارتش ترکیه مقاومت کنند و در خیابان‌ها کانال حفر کنند تا جلوی پیشروی ارتش را بگیرند. در این میان هم ارتش ترکیه که به دنبال بهانه بود، تا جایی که لازم بود سرد و خشن اقدام کرد و هرکس در تیررس بود کشته می‌شد و بقیه هم مجبور به فرار می‌شدند. این همان استراتژی پ.ک.ک است که اسم آنرا گذاشتند (استراتژی جنگ شهری) که بهتر بود اسم آنرا می‌گذاشتند (استراتژی قتل عام مردم).

طبق آنچه که سرکردگان پ.ک.ک خود عنوان داشته‌اند، هنوز هم این گروه بطور مستقیم و جدی وارد این جنگ نشده و تمامی فشارها و سختی‌ها را گروهی از نوجوانان و جوانان مناطق کردنشین جنوب شرق ترکیه متحمل شدند که شمار زیادی از آنها هم کشته شدند. جالب اینکه پ.ک.ک در خصوس این کشه‌ها که توسط خود گروه سازماندهی شده‌اند و اسلحه در دست گرفتند و کشته شدند گفته: اینها از اعضای گروه نبودند و بنابراین نمی‌توان این آمار کشته‌ها و تلفات را به حساب پ.ک.ک نوشت.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی