- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

اوغلو: پ.ک.ک و ه.د.پ از هویت کردها سوءاستفاده می کند.

حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و شاخه سیاسی – شهری آن (حزب دموکراتیک خلق ها HDP)، از اصطلاح و هویت کردها در راستای اهداف حزبی و گروهی خویش استفاده می کند و به قول کارشناسان این حوزه، وقتی پ.ک.ک از کرد بودن و یا حقوق کردها حرف می زند، تنها و تنها منظورش خودش است و بس، چراکه از دید این گروه بقیه کرد محسوب نمی شوند و این در حالیست که شمار زیادی از کردها نیز این گروه را به خاطر منش غیر کردی و بعضا ضد کردی، قبول ندارند.
کوردپاریز/ در همین رابطه زکریا یاپیچی اوغلو رئیس حزب اسلام گرای هوداپار در سخنانی اعلام کرد که حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) حزب کردها نیست. حزب دموکراتیک خلق ها، حزب مناطق دموکرات، کنگره جوامع دموکرات و … کدام یک از آنان نام کردستان را یدک می کشند؟ آنان معقتدند برای دموکراتیزه کردن ترکیه پیش قراولان چپ سوسیالیست هستند. آنان زمانی که از کردها سخن می گویند تنها هدفشان خودشان است نه کردهای دیگر. این درحالی است که کردهای زیادی وجود دارند که آنان را نادیده گرفته اند.

اوغلو در ادامه اظهارات خود گفته: ملی گرا بودن و یا نبودن پ.ک.ک جای بحث دارد. ایدئولوژی که پ.ک.ک از آن تبعیت می کند مانع ملی گرا بودن این سازمان می شود. پ.ک.ک ای که با ایدئولوژی کمونیستی به وجود آمده نیاز به پیدا کردن طرفدار دارد و این طرفدار را با استفاده از هویت کردی کسب می کند. ایدئولوژی کمونیسم در این جا طرفدار ندارد و به همین خاطر است که پ.ک.ک کرد و کردستان را انتخاب می کند. به همین دلیل است که مباحث ملی گرایی و کردستان مستقل برای پ.ک.ک اهمیت ثانویه پیدا می کند.

حزب کارگران کردستان ترکیه یا همان پ.ک.ک، وقتی شروع به فعالیت در سال ۱۹۷۸ میلادی کرد و اسم حزب را بر خود نهاد، مانیفستی منتشر کرد تحت نام (راه انقلاب کردستان) در این کتابچه ی کوچک از کردستان بزرگ و واحد سخن به میان آمده بود و این به عنوان هدف و استراتژی اصلی گروه معرفی شده بود که برای رسیدن به این هدف هم، جنگ مسلحانه طراحی شده بود. اما حالا پس از گذشت ۳۸ سال از تحریر این کتابچه، پ.ک.ک نه تنها از کردستان واحد و بزرگ سخنی نمی گوید، بلکه به شدت مخالف آن است و حتی مخالف سرسخت دولت کوردی در اقلیم کردستان! که البته اینها همه به عدم اعتقاد این گروه به کرد و کردستان است.

م: سایت خبری دیاربکر