سایز متن   /

سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان عصر روز یکشنبه در شهر ریاض میزبان احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه بود. دو طرف در این دیدار آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و پیامدهای آنها و نیز راه‌های تقویت همکاری دو کشور عربستان و ترکیه را بررسی کردند.

اوغلو گفت: روزنامه حریت در این باره نوشت: احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه در جریان سفر به ریاض به خبرنگاران گفت: انجام این عملیات در تاریخ ۲۳ ژوئیه سال گذشته میلادی یک تصمیم درست بوده است. ما این حجم بسیار زیاد از مهمات و تسلیحات را در شهر “سور” در استان دیاربکر از پ.ک.ک کشف و ضبط کردیم. این منطقه‌ای است که نیروهای دولتی ترکیه با اعضای مسلح این گروه درگیر هستند. کاملا مشخص است که چرا تسلیحات به جیزره و سیلپولی در شرناک ارسال می‌شوند.

اوغلو در ادامه صحبت‌هایش در تایید چنین تصمیمی در انجام عملیات نظامی علیه پ.ک.ک گفت: اگر ما چنین عملیاتی را انجام نمی‌دادیم و چنین تصمیمی را نمی‌گرفتیم، اوضاع بسیار بدتر می‌شد. وی همچنین هماهنگی کامل میان تمامی نیروهای امنیتی ترکیه را در جریان این عملیات ستود و مدعی شد که این نخستین باری است که پلیس و ارتش در چنین عملیاتی اینچنین قوی عمل می‌کند. همکاری میان تمامی موسسات و نهادهای امنیتی ترکیه بسیار خوب بود و ما موفق عمل کردیم.

ترکیه از ماهها پیش شاهد از سرگیری درگیری ها میان پ.ک.ک و ارتش این کشور است که نتیجه ی آن ویران شدن چندین شهر مناطق جنوب شرق این کشور که عمدتا کردنشین هستند، شده و در ضمن شمار زیادی از مردم محلی هم قربانی این خشونت ها شده اند و طبق آمار منتشر شده تاکنون، بالغ بر ۲۵۰ هزار تن هم آواره شده اند.

طرفین این درگیرها، همدیگر را متهم به نقض قوانین بین المللی و حقوق بشر می کنند، این درحالیست که پ.ک.ک درلیست ترور آمریکا و اروپا و خود ترکیه قرار دارد و ترکیه هم سال هاست با این گروه در جنگ است و گفته می شود نتیجه ی درگیری های این سال ها، بیش از ۴۵هزار تن از طرفین و غیرنظامیان بوده است. اما آنچه موقعیت سیاسی و عملکرد ترکیه را در این خصوص زیر سوال می برد اینکه، مردم بی دفاع کرد در جنوب شرق این کشور چه گناهی کرده اند که باید اینچنین قربانی خشونت های طرفین باشند؟ همه ی آنها که پ.ک.ک و یا هوادار این گروه نیستند. ترکیه از تغییر استراتژی جنگ از کوهستان به دشت و شهر، چه نقشی داشته و با چه هدفی این استراتژی را دنبال کرده است؟

م: الوطن العربی

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی