سایز متن   /

سرپرست هیئت کردی در سفر به بغداد بود در پی دیدار با حیدر العبادی نخست وزیر و دکتر فواد معصوم ریاست جمهوری عراق، (در پایان روز یکشنبه) این سفر را مثبت ارزیابی کرد.
کوردپاریز/ نچیروان بارزانی درباره نتایج سفرش به بغداد و دیدار با مقامات در مصاحبه با رسانه ها گفته: دیدارها بسیار مثبت و سازنده بود و در خصوص تمامی مسائل مشترک بین دو طرف گفتگو و مذاکره صورت گرفت و تصمیم به ادامه مذاکرات و گسترش همکاری ها گرفته شد.
حکومت اقلیم کردستان عراق پذیرای شمار زیادی از آوارگان عراقی شده و اقلیم بشدت تحت فشار می باشد و از بغداد خواست که در این خصوص مسئولیت های خود را بپذیرد و به اقلیم کمک کند.
همزمان دفتر نخست وزیر عراق نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ما توافق کردیم که برنامه اصلاحات مشترک برای کاهش از اعتماد به درآمدهای حاصل از فروش نفت داشته باشیم و همزمان برنامه کار مشترکی برای تعیین وظایف و حقوق اقلیم کردستان و سایر استان های عراق تدوین شود. دشمن مشترک داریم که می خواهد منطقه را ویران سازد و باید تلاش نیروهای مسلح و پیشمرگه برای مقابله با دشمنان و بازپس گیری مناطق اشغال شده، ادامه یابد. ضروری است برای سازماندهی مجدد گمرکات و مناطق مرزی و مالیات تلاش شود تا اینکه حکومت بتواند از این درآمدها برای انجام اصلاحات اقتصادی بهره بگیرد.
به اعتقاد کارشناسان سیاسی سفر هیات کردی به بغداد در شرایطی که اقلیم کردستان گرفتار بحران های متعدد سیاسی، نظامی و اقتصادی شده، تلاشی است مجدد برای گشودن درهای بغداد به روی اقلیم که در دو سال گذشته این درها بدلیل وجود اختلافات بسته شده بود.
دیندار نجمان دوسکی سیاستمدار و وزیر سابق مهاجرت و مهاجران عراق در این باره گفته: سفر هیات اقلیم به بغداد سرآغازی خوب است، اما باید بدانیم مشکلات و اختلافات اقلیم و بغداد با یک سفر و دیدار چند ساعته قابل حل نیست. سفر روز یکشنبه هیات کردی به بغداد، شروعی خوب برای دیالوگ و گفتگو میان دو طرف بوده است. اقلیم کردستان عراق در خصوص بودجه و نحوه فروش نفت با بغداد مشکل دارد و طرفین نتوانسته اند این اختلافات را حل کرده و به یک برنامه مشترک برای حل اختلافات دست یابند.
دوسکی در خصوص حل بحران مالی اقلیم کردستان توسط بغداد می گوید: اقلیم هنوز بخشی از عراق بوده و این دیدارها طبیعی است، اما آیا این دیدار می تواند مشکلات اقتصادی اقلیم را حل کند؟ باید بگویم نخیر این امکان وجود ندارد، چرا که خود بغداد با بحران مالی روبه رو است و منطقی نیست که انتظار داشته باشیم بحران مالی اقلیم را حل و فصل بکند.
از این رو کارشناسان انتظار توافق اجرایی برای حل بحران مالی اقلیم کردستان را از این دیدارها منطقی نمی دانند. از سوی دیگر هیات کردی در حالی که در بغداد سرگرم دیدار بود، هیاتی از اتحادیه اروپا در اقلیم کردستان سرگرم دیدار با احزاب کرد عراقی بود و بطور واضح به اقلیم هشدار داد که بجای فکر کردن به رفراندوم و استقلال در فکر حل مشکلات خود از طریق دیالوگ و گفتگو باشند، چرا که آنها در قالب عراق با کردها تعامل خواهند کرد.
از سوی دیگر کارشناسان کرد بر این اعتقاد هستند که برغم طرح مباحثی چون استقلال کردستان، اما هیات کردی در شرایطی بسیار ضعیف به بغداد رفت.
دکتر محمود عثمان سیاستمدار کرد عراقی به رسانه های عراقی در این خصوص گفت: اقلیم در شرایط بسیار ضعیفی به بغداد فکر کرد، درحالی که سفر هیات اقلیم به بغداد باید زودتر انجام می شد.
سفر هیات کردی به بغداد هرچند با تصمیم به تشکیل چندین کارگروه خاتمه یافت و تصمیمی در خصوص حل بحران بودجه و نفت گرفته نشد، اما فضای روانی جامعه کردی در اقلیم را آرام تر از گذشته کرد که این روزها گرفتار حالت های تند عصبی مانند اعتراض و اعتصاب شده است.

م: ایرنا

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی