سایز متن   /

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در برنامه زنده و مشترک شبکه های اولکه تی وی Ülke TV و کانال ۷ طى سخنانى اعلام کرد:” با توجه به اینکه مرز سوریه و عراق مفهوم خود را از دست داده است، فرقی میان پ.ک.ک. در عراق و پ.ی.د. در سوریه باقی نمانده است. این افراد مسلح از سویى به سوى دیگر حرکت می کنند. سلاح ها نیز از آنجا به داخل ترکیه منتقل مى کنند، بنابراین فرقى بین آنها نیست و همگی را تروریست مى دانیم”.
کوردپاریز/ وی در رابطه با مذاکرات آتی سوریه در ژنو ضمن تاکید بر دشواری آن اظهار داشت:” داعش یک گروه تروریستی و طبیعتا خارج از مذاکرات است. همه نیز قبول دارند. ما ی.پ.گ. و پ.ی.د را نیز تروریست می دانیم و برای جلوگیری از حضور آنها در مذاکرات تلاش کرده و نتایج قابل توجهی نیز کسب کردیم. اکنون از آنها دعوت به عمل نیامده است. سوء تفاهم پیش نیاید؛ موضع ترکیه علیه برادران کرد نیست. ما با آقای بارزانی و مقامات اداره محلی کرد عراق که نماینده برادران کرد هستند، همکاری نزدیکی داریم. بنابر این ما مخالف منافع هیچ قومی در عراق، سوریه، ایران و یا هر جای دیگری نیستیم، چه برسد به کردها که جمهوری ترکیه میزبان بیشترین تعداد آنهاست. در عوض، زمانی که مشکلی در شمال عراق پیش آمد، برادران کرد به ترکیه پناه آوردند و امروز نیز با تمام امکانات و تجهیزات از آنها حمایت می کنیم. ما با ی.پ.گ. و پ.ی.د. به دلیل ارتباط مستقیم شان با پ.ک.ک. مخالف هستیم”.
نخست وزیر ترکیه در پایان ابراز داشت: “همانگونه که در قندیل در شمال عراق نشان دادیم، تردیدی در اجرای عملیات برون مرزی نداریم. در صورت نیاز براى دفاع از حق خود، چنین اقدامى در سوریه نیز انجام خواهیم داد. اولویت و وظیفه اصلی ما حفاظت از مرزهای مان و اخذ تدابیر لازم در برابر هرگونه اقدام علیه امنیت ترکیه است”.

ترکیه به عنوان بزرگ ترین حامی داعش در منطقه شناخته شده است که تاکنون مدارک و اسناد زیادی در این باره منتشر شده است. روسیه چندی پیش اسنادی را فاش کردند که نشان می داد داعش نفت مناطق نفت خیز سوریه را به ترکیه می فروشد و در مقابل ترکیه به آنها تجهیزات نظامی، پوشاک و خوراک و … می دهد. از سوی دیگر پ.ک.ک هم در لیست ترور آمریکا و اتحادیه اروپا و خود ترکیه قرار دارد و هرچند روسیه و آمریکا در سوریه با زیرشاخه ی سیاسی و نظامی آن (پ.ی.د و ی.پ.گ) بخاطر جنگ با داعش تعامل دارند و می خواهند این گروهها را از خط مشی پ.ک.ک متمایز نشان بدهند و چند صباحی به خدمت بگیرند، اما همچنان این گروهها به عنوان زیرشاخه ی پ.ک.ک، چهره یی تروریستی به خود گرفته اند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی