سایز متن   /

محمد خزایی (کارشناس ارشد مطالعات خاورمیانه)// ( مقاله وارده )//

بر اساس گزارش تلویزیون روسیه، دولت ترکیه با ایجاد موانع فیزیکی و استقرار تک تیراندازها از ورود کردها به ترکیه و وارد کردن هر گونه مایحتاج از این کشور جلوگیری می کند.

به گزارش کوردپاریز، تلویزیون راشا تودی در روزهای گذشته و طی گزارشی اعلام کرد دولت ترکیه در سراسر مرزهای خود با مناطق کردنشین سوریه به طول ۷۵۰ کیلومتر اقدام به نصب سیم های خاردار و مین گذاری کرده است و در برخی نقاط با مستقر کردن تک تیراندازها از ورود هر جنبنده ای به خاک ترکیه جلوگیری می کند.

بر اساس این گزارش کردهای سوریه با اقدامات جدید دولت ترکیه قادر به وارد کردن مایحتاج خود از ترکیه نبوده و فقط دو گذرگاه مرزی برخی اوقات برای بازگشت آوارگان از ترکیه باز گذاشته می شود.

حیدر مصطفی، رئیس یکی از گذرگاه های سوریه گفت: آنها به هیچ کس اجازه وارد شدن به ترکیه را نمی دهند. نمی توان مواد غدایی، کمکهای بشردوستانه و دارو نیز وارد مناطق کردنشین کرد. سربازان ترکیه همکاری نمی کنند. تعامل آنها خصمانه است.آنها مردم را می زنند و به آنها می گویند هیچ وقت برنگردند.

به گفته گزارشگر راشا تودی، مرزبانان ترکیه از ورود یک آمبولانس حامل یک فرد مجروح که هدف تیراندازی داعش قرار گرفته بود،جلوگیری کرده و گفته اند برای این کار اجازه مقامات دولت ترکیه لازم است.

بر اساس این گزارش در طول مرزهای ترکیه با مناطق کردنشین سوریه، به تناوب تک تیراندازهایی مستقر شده اند و هر کسی که بخواهد وارد ترکیه شود، هدف قرار خواهد گرفت.

اما آن چیزی که کم تر مورد توجه قرار میگیرد تعاملات اقتصادی است که هم از سوی کردها و هم از سوی داعش با ترکیه صورت میگیرد و اینکه ترکیه با هر دو جریان به اشکال مختلف ارتباطات اقتصادی دارد جای تامل بسیار دارد . پیشتر برخی شاهدان عینی که در مناطق هم مرز با ترکیه در مناطق کردنشین سوریه جهت مقابله با داعش حضور داشتند اعلام کرده بودند که بسیاری از تجهیزات ، امکانات ، پوشاک و … که کردهای وابسته به پ.ک.ک در سوریه استفاده میکنند از همان نوعی است که داعش نیز از آن بهره می برد . ( برای کسب اطلاعات بیشتر رجوع شود به مصاحبه یکی از عناصر سابق پ.ک.ک در سوریه به نام مهدی شریفی )

این که شاخه سوری پ.ک.ک و همچنین گروه داعش که هر دو به نوعی در زمره گروه های خشونت طلب وافراطی قرار میگیرند از یک منبع ارتزاق کنند، در نگاه اول چندان منطقی به نظر نمی رسد ولیکن وقتی کمی عمیق تر این شرایط را بنگریم دلایل این رویکردها بیشتر روشن میشود .

تعاملات اقتصادی ترکیه با داعش چندان دور از ذهن نمی نماید و شواهد و قرائن و دلایل این ارتباط با رویکرد اعلامی ترکها تطابق داشته و دور از ذهن نمی ماند .

ولیکن اینکه ترکیه تعاملاتی همسان را نیز با کردها دنبال نماید چه دلایلی میتواند داشته باشد ؟

کردهای سوریه همان جریان پ.ک.ک است که ترکیه به شدت با آنها در ترکیه درگیر است. تسلط این کردها به نقاط هم مرز با ترکیه با چند هدف دنبال مشیود . یکی اینکه بتوانند با نقاط کردنشین ترکیه زمینه تجزیه و استقلال کردهای ترکیه را فراهم آورده و این به عنوان راهبردی بلند مدت دنبال میشود و دومین دلیل ایجاد راهی برای ارتباط با جغرافیای سوریه که این نیز راهبردی مهم برای آنها می باشد . اما ترکیه با علم به این وضعیت زمینه ارتباطات اقتصادی را فراهم آورده تا کردهای سوریه را بیش از همه چیز به لحاظ اقتصادی به این معبر وابسته نماید . این وابستگی موجب میشود تا مدیریت اقتصادی شاخه سوری پ.ک.ک در کنترل ترکیه قرار گیرد و پ.ک.ک را از دست یافتن به اهداف خود با اختلال مواجه کند.

همانطور که داعش با فروش نفت بخش قابل توجهی از هزینه های خود را مستهلک میکند شاخه سوری پ.ک.ک نیز بسیاری از نیازها و مایحتاج خود را از مبادله پایاپای نفت با کالا انجام میدهد و این برای پ.ک.ک در سوریه سهل است و برای ترکیه استراتژیک ، لذا ترکیه با این نگاه به دشمن خود در سوریه همان منفعتی را می رساند که به همپیمانان خود ارائه میکند .

داوود اوغلو زمانی در کتاب خود عمق استراتژی گفته بود که کردها عامل بی ثباتی در خاورمیانه هستند و این باعث میشود که هر رمانی به یک سو گرایش پیدا کرده و مسئله کردی رنگ و بوی آن را بگیرد . ولیکن داوود اوغلو این را در نظر نگرفته بود که کردها برابر با پ.ک.ک نیستند. این نکته همان راهبردی است که سالها پیش که ترکها وانمود میکردند در پی حل مسئله کردی از راه مسالمت آمیز هستند در ذهن و باور آنها تثبیت شده بود .

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی