سایز متن   /

حکومت نظامی و عملیات های مشترک ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه در حالی در سور وارد ۴۲ مین روز و در جیزره و سلوپی وارد ۲۸ مین روز خود شده است که افزایش مدت زمان این عملیات ها و عدم نتیجه بخشی قاطع آنها در مبارزه با اعضای مسلح پ.ک.ک کارشناسان ترکیه را وادار به اظهار نظر در این باره کرده است.

کوردپاریز/ به نظر برخی از کارشناسان، عملیات های مبارزه با ترور که بر نیروهای زمینی تکیه می کند در مناطق شهری و محلات بسیار دشوارتر از کوه ها، مناطق مرزی و به طور کلی مناطق خارج از شهر است. در مناطق شهری تک تیراندازهای ارتش ترکیه قابلیت های خود را از دست داده و به مانند مناطق غیر شهری نمی توانند در این عرصه موفق باشند. همچنین در مناطق مرزی تشخیص بمب های کار گذاشته در مسیر نیروهای امنیتی بسیار دشوارتر از مناطق غیرشهری است. ارتش ترکیه همواره در جنگ هایی که با پ.ک.ک در مناطق غیرشهری داشته است موفق بوده و در کوتاه ترین زمان ممکن نیروهای پ.ک.ک را وادار به عقب نشینی می کرد ولی اکنون که به طور جدی جنگ به شهرها کشیده است، نیروهای ارتش ترکیه علی رغم گذشت ۴۲ روز از آغاز درگیری ها در سور نتوانسته اند اعضای این گروه را در این مناطق شکست دهند.

کارشناسان مبارزه با ترور ترکیه معتقد هستند که مقاومت اعضای مسلح این گروه در کوبانی (یکی از شهرهای کردنشین در شمال سوریه) یک تحول اساسی در جنگ های پ.ک.ک بوده است. بعد از کوبانی، پ.ک.ک استراتژی های جنگی خود را عوض کرده و وارد جنگ های شهری شده است، ساخت سنگرهای متصل به یک دیگر، حفر خندق ها برای ممانعت از ورود نیروهای امنیتی ترکیه و ساخت تونل های ارتباطی از درون خانه ها و استفاده از بمب های دست ساز شرایط را برای نیروهای نظامی ترکیه بسیار سخت کرده است. از طرف دیگر شرایط بد آب و هوایی و بارش برف سنگین به همراه سرمای شدید در این مناطق عملیات نیروهای امنیتی در ترکیه را تحت تاثیر قرار داده و طولانی تر شدن عملیات ها را سبب شده است.

نکته ی دیگری که می تواند مکمل این بحث باشد، استفاده پ.ک.ک از نوجوانان و جوانان و مسلح کردن آنهاست. چراکه طبق اظهارات یکی از سران پ.ک.ک (مراد کارایلان) این گروه هنوز اعضای مسلح خود را برای مبارزه با ارتش ترکیه وارد شهرها نکرده است و این تنها نوجوانان و جوانانی هستند که برخی آنها اصلا آموزش نظامی ندیده اند و بعضی هم دوره ای چند روزه توسط اعضای این گروه در مناطق کوهپایه ای و کوهستانی دیده اند. به همین خاطر است که کارشناسان سیاسی و اجتماعی معتقدند پ.ک.ک از این جوانان به عنوان سپر دفاعی زنده به نفع خود استفاده می کند. چون از توان نظامی برخوردار نیستند و زودتر کشته می شوند واین برای گروه خوراک تبلیغاتی محسوب می شود تا از آن علیه ترکیه استفاده کند و از سوی دیگر ترکیه نمی تواند از تاکتیک های قبلی خود که در مقابل اعضای مسلح این گروه به کار می گرفت، در مقابل این افراد کم سن و سال استفاده کند. هرچند ترکیه هم به عنوان بخشی از فاعل جنایت ها در این مناطق شناخته شده است و روزانه افراد غیرنظامی زیادی کشته وزخمی می شوند، اما طرف دیگر قضیه پ.ک.ک است که شهر و کاشانه را برای مردمان بسان جهنم کرده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی