- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

درگیری ارتش و پ.ک.ک و کشته شدن غیرنظامیان

نیروهای امنیتی ترکیه در جریان یورش به خانه ای در شهر “وان” بیش از ده تن از اعضای مسلح حزب کارگران کُردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک را به  قتل رساندند.
به گزارش کوردپاریز به نقل ازخبرگزاری رویترز، روز یکشنبه ۲۰ دی ماه، نیروهای امنیتی ترکیه در شهر “وان” در جنوب شرق این کشور به خانه ای در این شهر یورش برده اند و در جریان این یورش دوازده جوان ۱۸ تا ۲۵ ساله که گفته می شود عضو حزب کارگران کُردستان ترکیه (پ.ک.ک) بوده اند را به قتل رسانده اند. البته پ.ک.ک این ادعا را رد کرده و گفته که تمام این افراد غیر نظامی بوده اند. گفته می شود این افراد دارای اسلحه کلاشینیکف و مهمات جنگی بوده اند.
در جریان این عملیات یکی از نیروهای ویژه ارتش ترکیه کشته شده و یک تن دیگر نیز مجروح شده است.
“لزگین بوتان” عضو گروه پارلمانی حزب دموکراتیک خلق ها با انتقاد شدید از دولت و نیروهای امنیتی ترکیه اظهار داشته که یکی از نیروهای امنیتی که در این عملیات شرکت داشت به آنها گفته “به ما دستور دادند که ۱۲ نفر در فلان خانه هستند و بروید آنان را بکشید”.
به گفته لزگین بوتان این نیروی امنیتی تاکید کرده که هیچ دستوری مبنی بر بازداشت این افراد صادر نشده و تاکید کرده اند که آنها “باید کشته شوند”.
همزمان با این عملیات ها، در نتیجه درگیری ارتش ترکیه و اعضای مسلح پ.ک.ک در استان دیاربکر که پ.ک.ک آنها را غیرنظامی می خواند، در طی دو روز گذشته دست کم ۱۸ تن دیگر کشته شده اند.

گفته می شود در طی دو روز گذشته نیز ۶ شهروند غیر نظامی در جریان حمله نیروهای امنیتی و ارتش ترکیه جان خود را از دست داده اند.
بر پایه آخرین آمارهای منتشر شده توسط سازمان های مدافع حقوق بشر در ترکیه و جنوب شرق این کشور، در طی شش ماه گذشته دست کم ۱۶۲ شهروند غیر نظامی در جریان درگیری  میان ارتش این کشور با اعضای مسلح پ.ک.ک جان خود را از دست داده اند. خبرگزاری “اسوشیتد پرس” به نقل از سازمان های مدافع حقوق بشر گزارش کرده که از آغاز ماه آگوست سال ۲۰۱۵ تا ماه ژانویه ۲۰۱۶ بیش از ۱۶۲ شهروند غیر نظامی جان باخته اند که نام ۳۲ کودک، ۲۹ زن و ۲۴ شهروند سالخورده نیز در آن به چشم می خورد.

همچنین در دور جدید عملیات ارتش ترکیه در راستای مبارزه با تروریسم که با تجهیزات سنگین نظامی در شهرهای کردنشین متمرکز شده، اماکن قابل توجهی از مقر پ ک ک به محاصره ارتش درآمده و تعداد زیادی دستگیر شده اند که البته این دستگیری ها با حاشیه هایی همراه شده است.

مقامات ارشد ارتش به تازگی فاش کردند که در جریان مبارزه با گروه تروریستی پ ک ک به مواردی برخورده اند که جالب است.

آنها می گویند تروریست ها وقتی حلقه محاصره ارتش را تنگ دیدند با دامن و لباس زنانه اقدام به فرار کردند که تیم عملیات آنها را در چنین وضعیتی دستگیر کردند. بر اساس اظهارات مقامات ارتش ترکیه این اتفاق در شهر سلوپی افتاده است.شهری که در روزهای اخیر شاهد رویارویی خونین ارتش و پ ک ک بوده است.

آنطور که آنها اعلام می کنند در شهر سلوپی تعدادی از تروریست ها که دامن و لباس زنانه پوشیده و خود را پنهان کرده بودند و در بین شهروندان سعی در فرار از صحنه داشتند،دستگیر شدند. گفته می شود تعداد این افراد که با لباس زنانه قصد فرار داشتند ۵۸ نفر بوده است.