سایز متن   /

طبق آخرین آمار بە دست آمدە در پی جنایات داعش علیە کوردهای ایزدی شنگال، تاکنون نزدیک به‌ ۱۳۰۰ کورد ایزدی کشتە و ۲۱ گور دستە جمعی ایزدی ها نیز در منطقە کشف شدە است.

بە گزارش کوردپاریز به نقل از سایت سبەی: هادی دوبانی مسئول امور کوردهای ایزدی در حکومت اقلیم کردستان اعلام کرد کە طبق اطلاعات و آمار بە دست آمدە از جنایات فجیع داعش در شنگال، تاکنون ۱۲۹۳ تن از کوردهای ایزدی توسط داعش کشتە شدە و ۵۸۷۲ تن نیز از سوی این گروه ربودە شدە اند کە از این تعداد ۳۲۹۹تن زن و ۲۶۴۳ تن مرد هستند. پس از آزادسازی شنگال توسط نیروهای پیشمرگه تا بە امروز دست کم ۲۱ گور دستە جمعی در منطقە کشف شدە کە حاوی اجسادی بودە کە توسط داعش قتل عام شدەاند. داعش بیش از ۴۲ مکان مقدس متعلق بە آیین ایزدی ها را نیز ویران کردە است.

وی در ادامه افزود: تاکنون ۲۳۳۱ تن از کوردهای ایزدی از دست داعش آزاد شدەاند کە از این تعداد، ۸۶۷ تن زن و ۳۱۶ تن مرد و ۱۴۸ تن نیز کودک بودەاند، اما بیش از ۳۵۴۶ تن از آنها از جملە ۱۸۰۴ تن از زنان و ۱۷۴۲ تن از مردان ایزدی، هنوز در اسارت داعش و در شرایط وخیمی بە سر می برند. بە دلیل جنایات داعش علیە ایزدی ها،  ۷۰ هزار تن از آنها از عراق مهاجرت کردەاند و روزانە حداقل ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر هم  برای خروج از عراق تلاش می کنند و تا کنون ۱۹ قایق حاوی پناهجویان کورد ایزدی، در راە رسیدن بە اروپا غرق شدە و ۱۸۳ تن از آنها در این راە جان خود را از دست دادە و از سرنوشت ۳۷۰ تن نیز هیچ اطلاعی در دست نیست. ۴۹۰۹ خانوادە ایزدی ها نیز پس از آزادسازی شنگال، بە مناطق محل سکونت خود بازگشتەاند.

شنگال از توابع استان نینوا و واقع در غرب اقلیم کردستان و فاصله‌ ۱۲۰ کیلومتری غرب شهر موصل در ۳ آگوست ۲۰۱۴ به‌ اشغال داعش درآمد و در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ در حمله نیروهای پیشمرگ و با پشتیبانی هوایی جنگنده‌های ائتلاف آزاد شد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی