سایز متن   /

سلیمان ویسی//

اکنون دیگر انتشار روزانه اخبار مربوط به کشتار شهروندان مناطق کردنشین ترکیه توسط ارتش این کشور جزء اخبار عادی خبرگزاری ها گردیده است . دولت و ارتش ترکیه نیز بی توجه به ابراز نگرانی ها از کشتار غیر نظامیان که توسط کشورها و نهادهای حقوق بشری ابراز میشود با این توجیه که اقدامات آنها در جهت مبارزه با تروریست ها است این روند را گسترش می دهند .

سوی دیگر این ماجرا کشورهایی است که هر یک به جهت تعاملات فی مابین ترکیه با آنها هر کدام به نحوی در سرپوش گذاشتن به این جنایات رفتار کرده و با رفتارهای متناقض خود تحلیل گران منطقه را دچار نوعی سردرگمی کرده اند . این قدرتها در مواجهه با مقولاتی نظیر حقوق بشر و تروریسم در یک صحنه با شدت و قدرت وارد شده و با استفاده از ابزارهای رسانه ای و تبلیغاتی به مخاطب هجوم می آورند و در صحنه ای دیگر با انفعال و بی توجهی نسبت به جنایات علیه بشریت وارد میدان میشوند . این تناقض و تضاد ناشی از تنوع منافعی است که این کشورها در پی بدست آوردن آن هستند .

اما نقطه ثقل این مسئله جایی است که همه بحثها پیرامون آن در جریان است . حزب کارگران کردستان یا همان پ.ک.ک که با خروج همنوا با آک پارتی از روند صلح کردی مناقشه جدید کردی را به شکل حاضر پدید آوردند .

در این میان روز گذشته گزارشی و یا به عبارتی افشای سندی از ارتش ترکیه توسط پ.ک.ک برخی وجوه پشت پرده نزاع کردی در ترکیه را آشکار و این مناقشه را وارد مرحله جدیدی نمود . بنا به اسناد افشا شده که رسانه های پ.ک.ک آن را منتشر کرده اند، تمامی قتل‌عام‌ها علیه غیرنظامیان و مردم در مناطق کردنشین ترکیه از سوی دولت ترکیه طرح‌ریزی می‌شوند. یک سند مربوط به فرماندهی کل نیروهای زمینی ارتش ترکیه افشا شد که در آن خطاب به نظامیان آمده «از دادگاهی نترسید» و به آنها دستور داده شده که بطور قطع از سلاح استفاده کنند.

اسناد دولت ترکیه در مورد حملات قتل‌عام‌گرانه به مناطق کردنشن افشا شد. در این سند بصورت آشکارا دستور داده می‌شود که غیرنظامیان را قتل‌عام کنید . در همان سند امضای «فرماندهی تیپ سوم تانک و گردان زرهی فرماندهی نیروهای زمینی جزیر/شرناخ» مشاهده می‌شود. این سند با شماره سریال “۸۴۹۳۳۸۴۰-۳۰۰۰-۳۵۰-۱۵” و مهر شده است و در آن آمده و گفته شده :«همه پرسنل در استفاده از سلاح مسئول هستند». این سند در ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۵ نوشته و امضا شده است.

اگر از سلاح استفاده نکنید, آینده دولت به خطر می‌افتد

سند افشا شده با عنوان «این سند در مورد استفاده نظامیان از سلاح, ارسال می‌شود» نوشته که «نباید سربازان از دادگاهی بترسند». همچنین به این موارد اشاره شده است:«نظامیانی که از محاکمه می‌ترسند و از سلاح خود علیه مردم استفاده نمی‌کنند, نتایجی وخیم به بارخواهند آورد. به همین دلیل شهدایی تقدیم خواهیم کرد, آنهایی که از سلاح استفاده نکنند, آینده مردم و دولت را به خطر می‌اندازند, لذا خائنان به وطن, تروریست‌ها و دشمنان دولت را نیرومند خواهند دانست و نباید هیچگاه این حرف‌ها را از یاد ببرند».

از دادگاه نترسید

در سند گفته شده «دولت تو در تنگنا قرار گرفته است» و افزوده شده:

«۱ـ درتور استفاده از سلاح از سوی ا.ک ارسال شده است.

۲ـ فرماندهان یگان‌ها باید در زمینه استفاده از سلاح از اختیارات خود استفاده کنند.

۳ـ برای پاسخ دادن به هرگونه فشار, سوءقصد و حمله‌اید باید به همه نظامیان هشدار داده شود.

۴ـ نظامیانی که می‌ترسند در دادگاه محاکمه شوند لذا از سلاح استفاده نکنند, نتایجی سنگین به بار خواهند آورد, لذا موجب می شود شهدایی تقدیم کنیم . آنهایی که از سلاح استفاده نکنند, آینده مردم و دولت را به خطر می‌اندازند و خائنان به وطن, تروریست‌ها و دشمنان دولت را نیرومند خواهند دید, پس باید حتی یک ثانیه هم که باشد این حرف‌ها را فراموش نکنند.

۵ـ نظامیان در جریان حملات باید بجای اینکه در تابوت مرگ قرار نگیرند, باید بجنگند و حضور در دادگاه‌ها را بر مرگ ترجیح دهند.

۶ـ باید به همه پرسنل هشدار داده شود که دولت ما با مرحله‌ای سنگین روبرو است و هوشیار باشند.»

 

این سند که هنوز از سوی ترکیه رد نشده است دو جنبه بسیار مهم دارد که هر دو طرف مناقشه به این وجوه از منظر فرافکنی و متهم سازی رقیب استفاده میکنند .

دولت ترکیه همواره سعی میکند با توجه به اینکه پ.ک.ک از سوی سازمانهای حقوقی و بین المللی در لیست سیاه گروه های تروریستی است برخورد با پ.ک.ک را توجیه کند و این در حالی است که پ.ک.ک در مناطقی نظیر سوریه توانسته طی ارتباط با آمریکایی ها و غرب امتیازاتی را اخذ کند و البته این تاکتیک پ.ک.ک که سعی میکند شاخه های اقماری خود را از یکدیگر و گروه مادر مستقل نشان دهد بلای جانش شده و غربی ها با همین مستمسک حمایت از شاخه سوری پ.ک.ک را مستقل از خود پ.ک.ک ارزیابی میکنند و کشتار غیرنظامیانی که تابلوی پ.ک ک را بلند کرده اند را برخورد با تروریسم تحلیل می نمایند.

اما آن روی سکه کاری است که پ.ک.ک انجام می دهد . فرض ما این است که پ.ک.ک تاکنون و قبل از افشای این سند اطلاعی از راهبرد دولت ترکیه نداشته و شواهد و قرائن را نیز نتوانسته تحلیل کند . ولی اکنون و با افشای این سند پ.ک.ک دیگر نمیتواند بنشیند ودر دور دستها نیروهای عملیاتی و آموزش دیده خود را در غارها پنهان کند و اینگونه مردم غیر نظامی و آماتور را مسلح نموده و به مسلخ ارتش ترکیه ببرد و جنگی را پیش روی شهروندان کرد ترکیه قرار دهد که میداند نتیجه ای جز کشتار آنها ندارد . این رویکرد از سوی پ.ک.ک قابل پذیرش نیست که هر روز در رسانه های خود خبر از کشتار غیر نظامیان و مردمی دهد که در آخرین انتخابات اقبال چندانی نیز به حزب حامی پ.ک.ک نشان ندادند .

در این میان خروج بخش عمده ای از ساکنین این مناطق نیز مبین عدم همراهی عمومی با تاکتیک جنگ شهری است ، تاکتیکی که چریک های آن را غیر نظامیانی تشکیل میدهد که توسط پ.ک.ک مسلح شده اند .

اما ردی دیگر این سکه پ.ک.ک است که با علم به این رویکرد ترکیه و اردوغان با به راه انداختن جنگ شهری بدون اینکه نیروهای آموزش دیده خود را درگیر آن کند زمینه کشتار بسیاری از کردها را فراهم آورده است . آن چیزی که این روزها بیش از هر چیزی برای کردهای ترکیه حائز اهمیت است تعیین تکلیف خود با دولتی است که شهروندان و غیرنظامیان را به مسلخ میبرد و گروهی که مشخص نیست قرار است کردها تا چه زمانی تاوان بی تدبیری های آنها را بدهند .

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی