- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

به نام اعراب به کام آمریکا

چند گروه عرب سنی در شهر اربیل اقلیم کردستان عراق جبهه یی تشکیل داده اند که حامی اصلی آن عربستان سعودی است.

به گزارش کوردپاریز به نقل از سایت رسمی جنبش تغییر در اقلیم کردستان عراق، چند گروه عرب سنی در شهر اربیل اقدام به برگزاری کنگره و تشکیل یک جبهه علیه ایران کرده اند.

عبدالرزاق شمری رئیس این جبهه در نشستی مطبوعاتی در اربیل گفته: جبهه یی که آنها تشکیل داده اند به منظور ضدیت با ایران است و طوایف عراقی و عربستان سعودی هم از آن حمایت می کنند. شمری این را هم گفته که اگر لازم باشد و وضعیت به مرز جنگ هم برسد، آنها همچنان از سیاست های ضد ایرانی عربستان حمایت خواهند کرد.

گفتنی است مسعود بارزانی هم اخیرا اعلام کرده که در ائتلاف عربستان است و مهر تائید بر آن زده است. از سوی دیگر چندی قبل در رسانه ها خبری منتشر شد که در آن آمده بود آمریکا به کمک حامیانش در منطقه (ترکیه و عربستان و مسعود بارزانی) درصدد است در شمال عراق کشوری سنی تاسیس کند که لشکرکشی های ترکیه به موصل هم در این ارتباط بوده است.

اعراب سنی در عراق دارای تشکل و گروههای زیادی هستند که اکثر هم شعار اتحاد و یکپارچگی کشورشان را سر می دهند. حال برگزاری کنگره یی آنهم در اربیل و حضور حزب دمکرات کردستان عراق و شخص مسعود بارزانی در این کنگره، باردیگر همان سناریوی قبلی  و تکراری که بر مبنای اختلافات قومی و مذهبی بنا شده بود را در اذهان عموم تداعی می کند. اما اعراب سنی ای که از آنها یاد شده، چه گروه و کسانی هستند؟ چرا همچنین کنگره یی باید در اربیل برگزار شود؟

وعده هایی که مقامات کشورهای غربی و ترکیه به مسعود بارزانی درخصوص اعلام استقلال کردستان و تشکیل دولت کردستان آنهم به ریاست شخص وی داده اند، زمینه را برای بسیاری از مداخلات خارجی در این منطقه فراهم کرده است. از یک سو عربستان و ترکیه درصدد پررنگ کردن حضور خود در عراق و به ویژه شمال این کشور هستند تا زمینه تشکیل یک دولت سنی را به مرکزیت موصل آغاز کنند و از سوی دیگر مقامات آمریکایی هم خود را در این پروژه بی نصیب نمی دانند و به عبارتی دیگر ترکیه و عربستان و شخص مسعود بارزانی، به عنوان بازیگران اصلی این بازی از سوی آمریکا انتخاب شده اند که به هرکدام از آنها وعده هایی داده شده است.

نباید فراموش کنیم که غربی ها از وقتی پا به خاورمیانه گذاشته اند، از تفرقه افکنی بنام ملت و قوم و مذهب کم نگذاشته اند و در حال حاضر هم درصددند با همان تاکتیک قدیمی و تکراری خود، باردیگر به اختلافات دامن بزند و برای این کار هم اشخاص، دولت ها و بعضا گروههایی را می خرد و از طریق آنها اقدام به اجرایی کردن نقشه اش می کند.

عربستان و ترکیه که خارج از زمین خود و در زمین بارزانی بازی می کنند و آمریکا هم از دور نظاره گر این بازی است. در این میان بارزانی و افرادی که به اسم اعراب سنی در اربیل زمینه این کار را فراهم می کنند، در حقیقت سیاهی لشکر محسوب می شوند، چرا؟ چون آنانکه به اسم اعراب سنی وارد میدان شده اند، تنها این اسم را به یدک می کشند و بارزانی هم به اسم کردها خود را معرفی کرده است. بنابراین در این میان بیشترین آسیب را کردها و اعراب سنی که هیچ نقشی در این بازی ندارند، خواهند دید. اما آیا کردها و اعراب سنی عراق اجازه خواهند داد از اسم و هویت آنها بدین گونه سوءاستفاده شود؟