- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

آمار نهایی ثبت نام شدگان انتخابات

به گزارش کورپاریز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور درباره آمار ثبت نام شدگان هر دو انتخابات گفت : تعداد داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی نسبت به دوره نهم بیش از ۲ برابر افزایش دارد و تعداد ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۶۲ درصد بیشتر از داوطلبان دوره قبل است .

وزیر کشور گفت : برای هر یک از ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری تعداد ۹ نفر و برای هر یک از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی تعداد ۴۲ نفر ثبت نام کرده اند و سهم مشارکت زنان از ۸ درصد دوره قبل به ۱۲ درصد در این دوره رسیده است .استان تهران با ۲ هزار و ۷۶۹ داوطلب حدود ۲۳ درصد کل ثبت نام شدگان را به خود اختصاص داده است. استان های اصفهان با ۸ درصد، خراسان رضوی با ۷ درصد و فارس با ۶ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند . ۷۳ درصد از ثبت نام کنندگان زیر ۵۰ سال هستند که این رقم در دوره قبل ۶۷ درصد بوده است و حدود ۱۸ درصد از ثبت نام کنندگان نیز بین ۳۰ تا ۳۵ سال سن دارند و سن کمتر از ۵ درصد از ثبت نام کنندگان بین ۶۰ تا ۷۵ سال است .

وزیر کشور تعداد داوطلبان حوزه های مربوط به اقلیت های دینی را ۲۳ نفر و داوطلبان دارای سابقه نمایندگی ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی را ۶۹۸ نفر معادل ۶ درصد کل ثبت نام کنندگان اعلام کرد و افزود: بیش از ۱۶ درصد ثبت نام کنندگان دارای مدرک تحصیلی دکترا، ۷۲ درصد کارشناسی ارشد ، کمتر از ۶ درصد تحصیلات حوزوی و بقیه آن کارشناسی هستند .