سایز متن   /

ریبوار مرادی

به گزارش کوردپاریز , دفتر دادستانی کل دیاربکر به خاطر اظهارتی که حمایت از خندق ها و سنگر ها و تشویق مردم به شورش خوانده است، اقدام به تعقیب قضایی دمیرتاش و چهار چهرۀ سیاسی برجستۀ کرد خواهد کرد.

بر اساس گزارش دیلی صباح، دفتر دادستانی کل دیاربکر برای چندین چهرۀ سیاسی مطرح کرد، به خاطر اظهارت آنان در یک کنفرانس مطبوعاتی که روز ۱۸ دسامبر برگزار شد، قرار تعقیب صادر کرد. این افراد عبارتند از: صلاح الدین دمیرتاش رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، کامران یوکسک رئیس مشترک حزب مناطق دموکراتیک (DBP)، ارطغرل کورکچو سخنگوی کنگرۀ دموکراتیک خلق (HDK) و خطیب و دجله و سلما ایرماک رؤسای مشترک کنگرۀ جامعۀ دموکراتیک (DTK).

کنفرانس مطبوعاتی مذکور در مرکز مدیریت DTK برگزار شده بود که شبکه ای است از احزاب کردی و سازمان های جامعۀ مدنی.

دمیرتاش و چهار تن مذکور متهم هستند به “حمایت از خندق ها و سنگر ها و کسانی که پشت آنها هستند” و همچنین “تشویق مردم به شورش”.

قرار است دفتر دادستانی کل دیاربکر خلاصۀ پرونده را به وزارت دادگستری ارسال کرده و “مجوز رسیدگی” و “لغو مصونیت قضایی” برای دمیرتاش، کورکچو و ایرماک درخواست کند.
مسئله کردی در ترکیه که قرار بود با پروژه موسوم به روند صلح کردی به سرانجام برسد با اتخاذ سیاست های غیرواقع بینانه برخی جریانات کردی در مسیر سیاست های نو عثمانی گری ترکها حرکت کرده و مسیر پیش رو برای کردها بیش از پیش پیچیده تر و مبهم تر میشود .
از سویی برخی گروه های کردی با اتخاذ سیاست پیوستگی و وابستگی به بازیگران و برخی بازیگردانان منطقه و بین الملل زمینه بهره گیری از آنان در مسیر برنامه های راهبردی آنها را فراهم آورده و این همه در کنار اتخاذ تاکتیک های احساسی و شبه انتحاری گروه هایی نظیر پ.ک.ک موجب گشته تا موجی از کشتار را برای کردها در ترکیه رقم بزند .
جنایت هایی که در مناطق کردنشین ترکیه در حال وقوع است را نباید تک بعدی تحلیل کرد و نخبگان و اندیشمندان کرد باید با هدف آگاه سازی افکار عمومی کردها واقعیت های این پروژه را که توسط ترک ها و برخی گروه های شبه انتحاری کردی دنبال میشود، به درستی تحلیل کرده و زمینه تداوم این کشتار و جنایت ها را با استفاده از پتانسیل مردمی کردها در ترکیه که از قضا از سالها خشونت ورزی ترکی – کردی خسته شده اند و دیگر تمایلی به تداوم این خشونت ها ندارند، از بین ببرند .
موج خروج شهروندان مناطق کردنشین از شهرهای این مناطق نشان از عدم تمایل عموم کردها به حضور در تاکتیک های شبه انتحاری دارد . لذا به نظر می رسد مهم ترین اقدامی که اکنون میتواند چالش کردها را در ترکیه از این شرایط خشونت بار خارج کند آگاه سازی افکار عمومی و ارائه تحلیل ها و راهبردهای واقع بینانه و غیر احساسی است .

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی