سایز متن   /

مذاکرات بغداد- آنکارا برای خروج نظامیان ترک از شمال عراق به نتیجه نرسیده و دولت مرکزی عراق با یک دادخواست رسمی، از شورای امنیت خواسته که به این موضوع رسیدگی کند ولی رجب طیب اردوغان تاکید کرده که حضور کشورش در موصل لازم است و قصد خارج شدن از شمال عراق ندارد. تداوم حضور ۲هزار سرباز ترک در شمال عراق، به سوء ظن‌ها دامن زده و برخی منابع آن را بخشی از یک طرح گسترده‌تر برای تشکیل یک دولت کردی- سنی می‌دانند؛ دولتی که از حمایت اقلیم کردستان، ترکیه، امریکا و عربستان برخوردار است و جایگزین خلافت داعش در موصل خواهد شد. طی هفته‌های اخیر گزارش‌هایی غیررسمی از نقل و انتقال‌های داعش از موصل منتشر شده بود تا اینکه دیروز تروریست‌های داعش شهر مصراته در غرب طرابلس را امارت اسلامی اعلام کردند.
به گزارش کوردپاریز/ یک هفته پس از ورود سربازان ترکیه به پایگاه نظامی «بعشیقه» موصل واقع در استان نینوا در شمال عراق، سفیر عراق در سازمان ملل در نامه‌ای به سامانتا پاور، سفیر امریکا که کشورش رئیس دوره‌ای شوراست، از این شورا خواست ترکیه را به خروج فوری و بدون قید و شرط از شمال عراق وادار کند. احساسات عمومی درباره ورود ۲هزار نظامی ترکیه به شمال عراق رو به افزایش است. حیدر العبادی، نخست وزیر هشدار داده که آنکارا نباید تمایل به همکاری را با اعزام نیروی نظامی اشتباه بگیرد و تاکید کرده صبر عراق به خاطر ضعف نیست. در بغداد پایتخت عراق تظاهراتی گسترده علیه آنکارا برگزار شد و مردم شهر بصره هم با سوزاندن پرچم ترکیه، اعتراض خود را ابراز کردند ولی رجب طیب اردوغان، همچنان اصرار دارد که حضور سربازان ترکیه در شمال عراق با موافقت دولت مرکزی بوده و شکایت دولت مرکزی بغداد به شورای امنیت را اقدامی«غیرصادقانه» توصیف کرده است: «اکنون بسیاری از کشورها در حال انجام عملیات در عراق هستند ولی فعالیت ما نسبت به سایر کشورها به طور کلی متفاوت است، چرا که تروریسم در عراق یک منبع پایدار تهدید برای ترکیه به شمار می‌رود. در شرایط کنونی، عراق که از سوی تروریست‌های داعش اشغال شده است، برای مقابله با تروریسم نتوانسته است اقدام مناسبی را انجام دهد. اگر دولت عراق نتواند هیچ اقدامی را در قبال حملات تروریستی انجام دهد، ما این اقدامات را انجام خواهیم داد. »
رئیس جمهور عراق می‌گوید ترکیه ۱۸ ماه در شمال عراق حضور داشته و حضور نیروهای نظامی ترکیه در عراق، لازم است، چراکه هیچ تضمین امنیتی برای سربازانی که قبل از این با هدف آموزش نیروهای پیشمرگه کرد در عراق مستقر شده‌اند، وجود ندارد.
م: جوان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی