- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

ضرب الاجل بعداد برای خروج نیروهای ترکیه

ترکیه به بهانه مقابله با پ .ک .ک در حالی به خاک عراق لشگرکشی نموده که مقامات و نمایندگان عراق ضمن هشدار به تجاوزگری آنکارا بر پاسخ‌گویی به این اقدامات جنگ افروزانه تاکید کردند.
ترکیه که در سوریه مشغول به بحران سازی است و در این راه حتی با روسیه نیز درگیر شده است با دخالت نظامی در امور عراق ابعاد جدیدی از بحران‌سازی را رقم زده است. حیدرالعبادی در واکنش به اقدام ترکیه در اعزام صدها نیرو به خاک عراق بر لزوم خروج فوری این نیروها تاکید کرد. العبادی از ترکیه خواست تا به حسن همجواری احترام بگذارد و عقب‌نشینی نیروهایش را از خاک عراق فورا آغاز کند.
وی با صدور بیانیه‌ای افزود: حضور نیروهای ترکیه ای در استان نینوا بدون درخواست یا اجازه دولت عراق نقض خطرناک حاکمیت ملی عراق است. العبادی تاکید کرد عراق نیازی به حضور نیروهای زمینی بیگانه ندارد و از هیچ کشوری برای اعزام نیرو درخواست نکرده است. وزارت خارجه عراق نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ورود نیروهای مسلح ترکیه به استان نینوا در شمال این کشور آن را نقض حاکمیت عراق دانست وخواستار عقب‌نشینی فوری آنها از عراق شد.

یک مقام امنیتی ترکیه گفت: صدها نظامی ترک برای آموزش نیروهای کرد وارد منطقه‌ای در نزدیکی موصل شدند. شهر موصل که دارای جمعیتی بیش از یک میلیون تن است خرداد سال گذشته توسط داعش اشغال شد. از سوی دیگر «فواد معصوم» رئیس‌جمهور عراق ورود نیروهای ترکیه به خاک این کشور را نقض آشکار قوانین بین‌المللی دانست.
منابع رسانه‌ای اعلام کردند که ترکیه با اطلاع واشنگتن، صدها نظامی خود را بدون اجازه دولت مرکزی عراق در شمال این کشور مستقر کرده است. یک منبع آگاه امنیتی در ترکیه، از استقرار صدها نظامی این کشور در منطقه‌ای نزدیک به شهر «موصل» برای آموزش نیروهای عراقی خبر داد. وی بدون اشاره به شمار دقیق نیروهای ترکیه که در این منطقه مستقر شده‌اند گفت: سربازان ترکیه در چارچوب یک گردان، در «بعشیقه» از توابع موصل مستقر شده‌اند.این منبع در گفت‌و‌گو با رویترز گفت: این نیروها در عمل در منطقه کردستان عراق بودند که با خودروهای زرهی به موصل انتقال داده‌ شده‌اند و کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در جریان این مسئله قرار گرفته‌اند.

پایگاه خبری «عراق پرس» نوشت: یک مقام مسئول بلندپایه ترکیه که خواست نامش فاش نشود، گفت: نظامیان ما در عراق حضور دارند و تنها یک گردان در آن نزدیکی موصل مستقر شده‌‌ است. نظامیان ما اکنون برای آموزش مبارزان پیشمرگه در خاک عراقند و ترکیه روابط مستحکمی با منطقه کردستان که دارای حکومتی خودگردان است، دارد. این اقدام ما نیز بخشی از مبارزه با داعش است و این نیروهای ما دست‌کم با ۲۰ خودروی زرهی تحت حمایت قرار دارند.
پایگاه اینترنتی حریت ترکیه نیز نوشت: ترکیه در شهر بشیکای موصل یک پایگاه نظامی احداث کرده است. قرارداد امضای این پایگاه که در آن ۶۰۰ نظامی ترکیه مستقر خواهند شد، در جریان دیدار چهارم نوامبر سالجاری فریدون سینیرلی اوغلو وزیرخارجه وقت ترکیه با مسعود بارزانی امضاء شد. به نوشته این پایگاه نیروهای مسلح ترکیه از دو سال قبل تاکنون نیروهای پیشمرگ کرد و دیگر گروههای مخالف داعش را آموزش می‌دهد و با امضای قرارداد یاد شده از واحدکماندویی ترکیه در سییرت ۴۰۰ کماندو در این پایگاه مستقر شده است. به نوشته حریت قبلا در پایگاهی که ترکیه برای آموزش نیروهای مخالف داعش به کار می‌برد ۹۰ کماندوی ترک مستقر بود و با اعزام واحدهای زرهی ترکیه تعداد نظامیان ترکیه در این پایگاه به ۶۰۰ نفر رسید. لازم به ذکر است برخی منابع خبری اعلام کردند تحت فشار عراق، نظامیان ترکیه‌ای که وارد خاک عراق شده‌ بودند، از استان نینوا عقب‌نشینی کرده‌اند.یک مقام بلندپایه که المیادین هویت وی را فاش نکرد، گفت: اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که نظامیان ترکیه از استان نینوا عقب‌نشینی کرده‌اند.

م: سیاست روز