سایز متن   /

دادستانی ترکیه روز شنبه (۷ آذر) دو ژنرال بلندپایه و یک سرهنگ پیشین را دستگیر کرد. این سه نظامی ارتش ترکیه سال گذشته مانع از ادامه حرکت چندین دستگاه خودروی باری به سوی سوریه شده بودند. محموله این کامیون‌ها سلاح و دارو بوده است.

کوردپاریز/ این اقدام مقام‌های ترکیه به دنبال بازداشت دو خبرنگار معروف این کشور اتفاق افتاده که همگی به “جاسوسی” و “افشای اسرار دولتی” متهم شده‌اند، که مهم ترین بخش آن افشای ارسال اسلحه و مهمات از ترکیه برای داعش در سوریه بوده است. البته دولت ترکیه اعلام کرد که این محموله برای دوستان ترکمن در سوریه بوده است که از یک سو علیه بشار اسد می‌‌جنگند و از سوی دیگر باید در برابر نیروهای “دولت اسلامی” از خود دفاع کنند.

ولی اپوزیسیون ترکیه با انتشار اسناد و مدارکی مدعی هستند که ترکیه این محموله تسلیحاتی را برای داعش “دولت اسلامی” فرستاده است.

به گزارش کوردپاریز به نقل از خبرگزاری ترکیه (آنادولو) دستگیرشدگان روز شنبه عبارتند از:

  • سرلشکر ابراهیم آیدین
  • سرتیپ حمزه چلپ‌اوغلو
  • سرهنگ سابق برهان‌الدین جهانگیراوغلو

هفته‌نامه آلمانی اشپیگل در این رابطه می‌پرسد، آیا رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان می‌خواهد بر چیزی سرپوش بگذارد؟ زیرا سه روز پیش نیز دو خبرنگار منتقد دولت به اتهام “جاسوسی” در استانبول دستگیر شد‌ند.

جان دوندار سردبیر روزنامه (جمهوریت) و اردم گل (رئیس دفتر این روزنامه) با شکایت شخص رجب طیب اردوغان (رئیس‌جمهور ترکیه) روز پنجشنبه (۵ آذر) بازداشت و راهی زندان شدند. این دو خبرنگار متهم به جاسوسی و عضویت در تشکیلات تروریستی شده‌اند.

علت اصلی دستگیری این دو خبرنگار گزارشی بوده که آنها درباره ارسال محموله‌ی سلاح و دارو به سوریه نوشته بودند. در واقع این همان محموله‌ای است که سه نظامی ارشد دستگیرشده مانع از انتقال آن به خاک سوریه شده بودند.

روزنامه “جمهوریت” در تابستان سال جاری عکس‌هایی را منتشر کرد که از قرار معلوم ارسال اسلحه از ترکیه به سوریه را در اوایل سال ۲۰۱۴ ثابت می‌کرد. این محموله برای گروه داعش در سوریه ارسال شده بود.

با انتشار این تصاویر مقام‌های ترکیه نشر خبر در این رابطه را ممنوع اعلام کردند. در پی آن دادستانی ترکیه تحقیقات خود را آغاز کرد و رئیس‌جمهور اردوغان شخصا اعلام شکایت کرد.

در پی این دستگیری کمال قلیچداراوغلو، رهبر اپوزیسیون پارلمان ترکیه، در نخستین واکنش خود در شبکه توییتر نوشت: «در وضعیتی که نه عاملان جرم، بلکه کسانی که درباره جرم گزارش داده‌اند دستگیر می‌شوند، دیگر کسی نمی‌تواند بگوید در ترکیه مطبوعات آزاد است و قوه قضائیه مستقل و بی‌طرف است.»

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی