سایز متن   /

آلتان تان نماینده شهر دیاربکر از لیست HDP (حزب دموکراتیک خلق ها)، از سیاست PKK (حزب کارگران کردستان ترکیه) انتقاد می کند و می گوید ساست پ.ک.ک در خصوص خودمدیریتی غلط است.

آلتان تان متولد ۱۹۵۸ (۵۷ ساله) شهر باتمان ترکیه اما دراصل از شهر ماردین است و به عنوان نویسنده، روزنامه نگار و سیاستمدار شناخته شده است.
پدر آلتان پس از کودتای ۱۲ ایلول سال ۱۹۸۲ در این کشور، بازداشت و در زندان دیاربکر تحت شکنجه جان باخت. آلتان تحصیلاتش را در دیاربکر ادامه داد و در رشته معارف اسلامی ادامه تحصیل داد و در نهایت در سال ۱۹۸۱ به ادامه تحصیل در رشته مهندسی معماری در آنکارا ادامه داد. طی سال های ۱۹۸۲ – ۱۹۸۴ در استانبول سرباز بوده است. از سال ۱۹۸۴ -۱۹۸۵ به مدت یکسال جانشین شهردار یکی از مناطق آنکارا بوده است. در سال های ۱۹۹۰ – ۱۹۹۱ در حزب رفاه مشغول کار شد. در سال ۱۹۹۳ پس تغییر و تحولاتی که در این حزب ایجاد شد، تان به عنوان عضو ارشد در شورای رهبری این حزب انتخاب شد. در سال ۱۹۹۴ به عضویت حزب دموکرات درآمد و در همان سال هم به عنوان عضو ارشد و شورای رهبری آن انتخاب شد. از سال ۱۹۹۵ – ۲۰۰۰ میلادی، تان از عرصه سیاست خارج شد و در سال ۲۰۰۰ باردیگر به این حوزه وارد شد. از سال ۲۰۰۰- ۲۰۰۲ عضو مجلس حزب HADEP بود.

در سال ۲۰۱۱ آلتان در ۲۴ مین دوره انتخابات نمایندگی پارلمان این کشور از لیست حزب رنج، دموکراسی و آزادی در شهر دیاربکر نامزد شد و نماینده مجلس دیاربکر در پارلمان ترکیه شد. تان در ۲۵ مین دوره انتخابات پارلمان هم باردیگر نامزد مردم این شهر شد و به پارلمان راه یافت. تان در سال های اخیر هم به عنوان عضو هیئت امرالی برای گفتگو با عبدالله اوجالان (رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه در جزیره امرالی) حضور داشته و به غیر از زبان مادری اش (کوردی)، به زبان های انگلیسی، ترکی و عربی هم به خوبی تکلم می کند و دارای ۶ فرزند است.

این دومین دوره است که آلتان تان نماینده مجلس است. در دوره قبلی به عنوان نماینده مستقل در پارلمان ترکیه حضور داشت و این بار هم عنوان حزب دموکراتیک خلق ها(HDP) در پارلمان حضور دارد.

آلتان تان که به عنوان یک شخصیت اسلامی کرد شناخته شده است،  مصاحبه ای با روزنامه جمهوریت ترکیه در خصوص نتیجه انتخابات ۱ نوامبر ۲۰۱۵ (۱۰ آبان) داشته است.

آرای  HDP  در انتخابات اخیر نسبت به انتخابات ۷ ژون (۱۷ خرداد) ریزش داشت،  اما تان اینطور فکر نمی کند و معتقد است آرای HDP  کم نشده است.

چرا در ۱ نوامبر نتایج اینطور شد؟

آلتان تان: رجب طیب اردوغان نتوانست نتایج هم پیمانی و انتخابات ۷ ژوئن را هضم کند. لذا همان شب بر اساس استراتژی انتخابات  زود هنگام تصمیم اتخاذ شده بود. این تصمیم به دو دلیل اتخاذ شد: اول اینکه بر گرداندن آرای  AKP  که در صندوق به نفع MHP  (حزب ملی گرای خلق) وجودداشتند و دو دوم هم برگرداندن ۲ میلیون رای شخصیت های دینی که به صندق HDP رفته بودند. ریزش آرای AK پارتی (حزب عدالت و توسعه) در انتخابات ۷ ژوئن ۸% بود. در واقع این استراتژی ادوغان بود. لذا استراتژی جنگ با پ ک ک که قبل از انتخابات شروع شده بود، پس از انتخابات ۷ ژوئن شدید تر شد. اردوغان در این زمینه کلیه دستگاههای دولتی را در این زمینه به خدمت گرفت.

آیا اپوزیسیونی که در انتخابات ۷ ژوئن اجازه ندادAK  پارتی به تنهایی حکومت تشکیل دهد برای خنثی سازی سیاسیت های اردوغان کارهای لازم را انجام داد؟ لازم است در این زمینه گفت و گو و بحث شود؟ نظر شما در این باره چیست؟

اپوزسیون آنطور که لازم بود سیاست نکرد و دلایل آن اینها بودند:

۱-MHP CHP وHDP  جبهه ای متحد ایجاد نکردند. دلیل آن هم رهبر حزب MHP  (دولت باغچلی) بود. باغچلی درخواست کلیچدار اوغلو که می خواست خود نخست وزیر شود را به حساب بی احترامی به خود گذاشت. خلاصه نتیجه ی  نتیجه ی انتخاب رئیس پارلمان دلیلی شد برای بر گزاری انتخابات زود هنگام.

۲- تاخیر تاسیس دولت ائتلافی که مسولیت آن بر عهده CHP وAKP  است. پس از ۳۹ روزCHP  گفت:  AK پارتی از ما نخواست که دولت ائتلافی تشکیل دهیم. اگر این موضوع زودتر اعلام می شد این ۴۰ روز بیهوده نمی گذشت.

۳- پ ک ک هم بسان گذشته به درگیری و جنگ ادامه داد. اگر پ.ک.ک در هر شرایطی به این وضعیت جنگ ادامه نمی داد،  تا حد قابل توجهی استراتژی AK  پارتی دچار شکست می شد.

۴- استراتژی ضدیت و مخالفت که شب ۷ ژوئن بر این اساس تعیین شد بود: ما به هیچ وجه با AK  پارتی هم پیمان نخواهیم شد، کاملا غلط بود. منطق نابودی  AK پارتی، سیاه کردن اردوغان، یک استراتژی و کمپین خطراست. اگر AK  پارتی  ۳۵% آرا را کسب می کرد باز هم بدون این حزب نمی شد دولت تشکیل داد. تمامی اخزاب اپوزیسیون به علاوه ما، در خصوص تشکیل نشدن دولت ائتلافی مسئولیم. کمپین تشکیل دولت ائتلافی بدون  AK پارتی غلط بود.

شما در داخل HDP  در این مورد صحبت کرده اید؟

ما حرفی نزده ایم. چون از همان شب نخست ما گفتیم : ما در حکومتی شرکت نخواهیم کرد که AK  پارتی در آن باشد. این جمله که یک تصمیم شد ، در شرکت کردن در دولت موقت هم غلط بودHDP . وارد حکومت شد وCHP  و MHP 9 وزیر را برای AK  پارتی گذاشتند. اگر نظر ما را هم در اتخاذ این تصمیم مشارکت می دادند، حکومت هم قادر به کارگیری دستگاهای دولت نمیشد. این دلایل دست به دست هم دادند و با دیگر  AK پارتی را به حکومت رساندند.

برخی ها معتقدند بار دیگر کردها فرصت را برای اردوغان مهیا کردند شما دراین باره چه فکر می کنید؟

به خودم می گویم سطح آرای HDP  پیروزی ای جدی است، ریزش آرا موضوع مهمی نیست. دلیل آنرا هم با آمار توضیح می دهم. یک سال و نیم قبل آرای اخذ شده AK  پارتی و Huda-par با هم در شهر دیاربکر تنها ۴۱% بود و آرای ما ۵۵% بود. ما طی این یک سال و نبم در انتخابات ۷ ژوئن آرای خود را در این شهر به ۷۹% رساندیم حالا هم به۷۲% کاهش یافته است. آرای  AK پارتی در ۷ ژوئن از ۴۱% به ۱۴% کاهش یافت ،  حالا هم به ۲۲% افزایش یافته اما در منطقه با آرای اختلاف زیادی حزب اول هستیم.
کردها در این انتخابات چه پیامی به HDP  دادند و چه به  AK پارتی گفتند؟

بخشی از کردها متدین و دیندار که به AKP  رای دادند و به HDPگفتند: شما در مقابل مبارزات دمکراتیک قرار گرفتید، شما گفتنید ما حزب اول ترکیه خواهیم شد، ما هم از شما حمایت کردیم. اما در این موقعیت جنگ شروع شد و شما هم طبق خواسته و لازم اقدام نکردید. لذا ما دیگر به حمایتمان ادامه نخواهیم داد حالا هم می گویم دو سوم آنانی که به K  پارتی رای دادند، هنوز هم از  HDP حمایت می کنند.

پ ک ک گفته اگر HDP  طبق استراتژی عمل می کرد آرای آن به ۲۰% هم می رسید شما در اینباره چه نظری دارید؟

نمی خواهم در اینجا بحث و جدل راه بیاندازم. اگر پ ک ک می دانست کارش صحیح است از طریق شهرداری های شهرهایی همچون دیاربکر، وان، ماردین و درسیم سیستم خود مدیریتی را اعلام کند. بگذارید همان سیاست را ادمه بدهد. بفرمایند این سیستم را ادامه دهند،  ما همچون سیاستمدار قانون و دمکرات گفته و می گوییم که این سیاست پ ک ک جامعه را ترساند. چین خرده بورژوا که موضع و وضعیتی ثابت ندارد از ما فاصله گرفتند و جدا شدند. آنها هم که مانده اند از ما هستند. ۷۱% شهر دیاربکر را این طبقه تشکیل می دهد.

پس از ۱ نوامبر دوباره موضوع ریاست به روز شد، آیهان بیلگین، میر دنگر محمد فرات و جلال دوغان در گفتگویی با همین موضوع شرکت کردند. شما به اردوغان گفتید: ما اجازه نخواهیم داد شما رئیس شوید اما حالا شما می گویید ما در این زمینه گفتگو کنیم، این به چه معنی است؟

گفتگو کردن در این زمینه به معنی تایید سیستم ریاستی نیست، از سوی دیگر گفتگو در این باره موضوع جدیدی نیست، چون نظرات ما از همان روز اول شروع کار کمیسون آماده کاری قانون اساسی به اثبات رسید، ما در این گفتگو ها گفتیم بجای سیستم ریاستی همان سیستم پارلمانی را ادامه می دهیم، ما سیستم دیکتاتوری، ریاستی و تک نفری را به هیچ عنوان قبول نداریم. این را ما قبلا گفته بودیم و حالا هم همان را تکرار می کنیم.

اگرAK پارتی آرای کمتری کسب میکرد شما باز هم درباره سیستم ریاستی گفتگو می کردید؟

مطمئنا باز هم این سخنان و نظرات را دونباره می کردیم و می گفتیم، من ناچارم دوباره بگویم که اگر AK پارتی ۳۵% آرا را به دست می آورد باز هم بدون این حزب حکومت تشکیل نمی شد، اگر این واقعیت را مد نظر نداشته باشیم و سیاست بکنیم، بار دیگر ۱ نوامبر تکرار خواهد شد.

پیش بینی شما برای آینده چه خواهد بود؟ پروسه مذاکره از این حالت رکود به روی میز تغیر حالت خواهد داد؟ نظر شما چیست؟

حکومت می گوید تا پ ک ک اسلحه ها را زمین نگذارد آن را به عنوان طرف مذاکره قبول نخواهد کرد. ترکیه از این هم فراتر می رود و می گوید ما HDP را به عنوان طرف گفتگو و مذاکره قبول نخواهیم کرد. از آنجایی که می گوید ( تا دستگیری و نابودی کامل پ ک ک به وضعیت امنیتی و نظامی ادامه خواهیم داد) یعنی در خصوص دموکراتیزاسیون چیزی برای گفتن ندارند، HDP باید مبارزات دمکراتیک را افزایش دهد و به خط مشی خود ادامه دهد ،جدا از این هم راه دیگری وجود ندارد.

م: روزنامه جمهوریت ترکیه

ترجمه: کوردپاریز

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی