سایز متن   /

دیروز در منطقه سور، طاهر الچی رئیس کانون وکلای دیاربکر به خاطر افزایش درگیری های میان نیروهای امنیتی ترکیه و اعضای پ.ک.ک در آن منطقه و آسیب دیدن میراث فرهنگی موجود در آن، یک مصاحبه مطبوعاتی ترتیب داده و خواستار پایان دادن به درگیری های موجود شد. الچی که به همراه ۲۰ نفر از وکلای دیاربکر به منطقه سور رفته بودند با گلوله نیروهای امنیتی ترکیه کشته شد.
کوردپاریز/ بعد از مصاحبه مطبوعاتی، رئیس کانون وکلای دیاربکر و هیئت همراهش از مکان های باستانی که در درگیری های اخیر آسیب دیده بود، بازدید کردند. در بازدید از یکی از این آثار بود که صدای شلیگ گلوله به گوش رسید. در درگیری های به وجود آمده میان عده ای افراد ناشناس و پلیس حاضر در محل، گلوله ای به طاهر الچی اصابت کرده و به علت شدت جراحاتش در دم جان باخت. در این درگیری ها ۳ افسر پلیس ترکیه به همراه “عزیز آسلان” خبرنگار خبرگزاری آناتولی نیز زخمی شدند. علی رغم تمام مداخلات پزشکی یکی از پلیس های زخمی شده جان باخته و مداوای ۲ پلیس دیگر به همراه خبرنگار خبرگزاری آناتولی ادامه دارد.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی با اشاره به کشته شدن طاهر الچی، رئیس کانون وکلای دیاربکر ترکیه و ۱ پلیس ترکیه در درگیری های به وجود آمده در منطقه سور دیاربکر، عنوان کرد: قبل از هر چیز باید بگویم که از این حادثه تلخ بسیار ناراحت شدم. در این حمله کثیف جناب طاهر الچی، رئیس محترم کانون وکلای دیاربکر ترکیه به همراه یک پلیس ترکیه کشته شده اند. این حادثه یک بار دیگر نشان داد که تصمیم قاطع ترکیه در خصوص مبارزه با ترور تا چه اندازه درست و به جا بوده است. مبارزه با ترور را تا آخر ادامه خواهیم داد. توقف در این مبارزه و نیمه کاره گذاشتن آن دیگر جایز نیست.
حزب دموکراتیک خلق ها در خصوص مرگ طاهر الچی، رئیس کانون وکلای دیاربکر، بیانیه ای رسمی منتشر کرد. در این بیانیه مده است: این حمله به شخص الچی، مبارزه وی در مسیر حق و عدالت را نشانه گرفته است. هزاران طاهر الچی وجود دارد که راه وی را در مبارزه برای حق و عدالت ادامه خواهد داد. ترور رئیس کانون وکلای دیاربکر ترکیه را که در حین یک مصاحبه مطبوعاتی صورت گرفته است، به شدت محکوم می کنیم. طاهر الچی در شرایطی کشته شد که برای حمایت از میراث باستانی ۱۵۰۰ ساله منطقه سور و مردم کردی که توسط نیروهای امنیتی کشته می شوند به آن منطقه سفر کرده بود. طاهر الچی اخیراً از جانب حزب عدالت و توسعه و رسانه های حکومتی هدف قرار گرفته بود. در رسانه های نزدیک به حکومت ترکیه حملات زیادی به وی صورت گرفت. حتی دستگاه قضایی که بازیچه کاخ ریاست جمهوری شده بود او را دستگیر کرده و در دادگاه محاکمه کرد. انسان هایی که نتوانستند با اندیشه و استدلال طاهر الچی مقابله کنند، او را با کشتن ساکت کردند. این یک سوء قصد از پیش تعیین شده است که شخص طاهر الچی و مبارزه به حق وی را هدف گرفته بود.
احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی با اشاره به سوء قصد به جان طاهر الچی، عنوان کرده است: این حادثه مصرانه پیگیری شده و در این خصوص شفاف سازی صورت خواهد گرفت. در دورانی که ما حاکمیت این کشور را در اختیار داریم اجازه نخواهیم داد قتل هایی روی دهد و عاملان آن مجهول بمانند. ۲ احتمال وجود دارد که یکی از این احتمالات سوء قصد به جان طاهر الچی است، که اگر چنین چیزی باشد به طور حتم مشخص خواهد شد. در این صورت هدف تنها رئیس کانون وکلای دیاربکر نبوده و هدف ترکیه است.
همچنین، کمال قلیچدار اوغلو، رئیس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در اظهاراتی با ابراز ناراحتی از مرگ طاهر الچی گفت: فریاد “درگیری نمی خواهیم” نباید با کشتن افراد ساکت شود. کسانی که الچی را به قتل رسانده اند باید در پیشگاه این ملت مجازات شوند.
افکان آلا و بکر بوزداغ ، وزیران کشور و دادگستری ترکیه طی نشست مطبوعاتی در مورد حمله تروریستی دیروز دیاربکر به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند. آلا با بیان این‌که ۴ بازرس از جمله ۲ سربازرس وزارت کشور به همراه ۲ بازرس پلیس جهت بررسی و رسیدگی به این موضوع تعیین شده است، گفت: “قطعا این حادثه با تمام ابعادش روشن خواهد شد. این حمله بر علیه وحدت و یکپارچگی ملت‌مان انجام گرفته و تدابیر لازم در محل حادثه هم‌اکنون اتخاذ شده است. بار دیگر این حادثه ناگوار را به ملتمان تسلیت می‌گویم .هم اکنون امور کالبد شکافی طاهر الچی، رئیس کانون وکلای استان دیاربکر ترکیه که در خلال تیراندازی گروه تروریستی پ.ک.ک در شهرستان سور این استان کشته شد، در پزشکی قانونی و در نزد خانواده و نمایندگان کانون مذکور در حال انجام است”.
طاهر الچی متولد شهر “جزیره” در استان شرناخ بود. در چند سال اخیر ریاست کانون وکلای دیاربکر را برعهده داشت. وی همزمان یکی از فعالان سرشناس حقوق بشر بود و در طی سال های گذشته وکالت شمار زیادی از قربانیان خشونت های دولتی و پرونده های فاعل مجهول را برعهده داشت.
م: رسانه های ترکیه

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی