- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

تداوم تنش ها بر سر حاکمیت شنگال

به دنبال آزادسازی شهر شنگال، بحث و جدل های فی مابین پ.ک.ک و پارتی (حزب دموکرات کردستان عراق) همچنان ادامه دارد و روز به روز به مرحله نازک و حساس خود نزدیک تر می شود.

کوردپاریز/ در ادامه ی این بحث ها، صبری اُک از سران پ.ک.ک هم عملکرد اخیر مسعود بارزانی و حزبش را به شدت زیر سوال برده و آنها را متهم به خیانت کرده است. اُک در اظهارات خود سخنان مسعود بارزانی در هنگام آزادسازی شنگال را ناامیدکننده خواننده و گفته نباید فراموش کرد که همین پارتی و پیشمرگ های بارزانی بودند که سال گذشته این منطقه را ترک کردند و شنگال را در دستان داعش تنها گذاشتند.

اُک در ادامه گفته: زمانی که پارتی پیشمرگ های خود را از شنگال خارج کرد، اعضای مسلح پ.ک.ک را در شرایط دشواری قرار دادند و ما به تنهایی مسئولیت حفاظت از شنگال را برعهده گرفتیم. یک سال و نیم در سختترین شرایط از کردهای ایزدی دفاع کردیم. بیش از ۱۵۰ کشته در مبارزه با تروریست های داعشی دادیم. پ.ک.ک در خط مقدم شنگال جنگیده است و در آزادسازی این شهر نقش و مسئولیت بزرگی دارد. سخنان بارزانی بعد از آزادسازی شنگال را ناامید کننده می دانم. اظهارات بارزانی به هیچ عنوان به منافع کردها خدمت نمی کند. آقای بارزانی بداند که چون نیروهای پیشمرگ شنگال را خالی کردند قتل عام کردهای ایزدی رخ داد.

لازم به ذکر است که بلافاصله پس از آزادسازی این شهر، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان در یک نشست خبری اعلام کرد که در پروسه آزادسازی شنگال جز نیروهای پیشمرگه، هیچ نیروی دیگری مشارکت نداشته است. همچنین بارزانی قبلا هم بارها از پ.ک.ک خواسته که منطقه را ترک کند و سبب اغتشاش در منطقه نشود و به داخل خاک ترکیه برگردد چراکه آنجا محل فعالیت این گروه است نه شمال عراق و شنگال.